NNF NYTT

http://www.norsknum.org
Der samlere møtes.

Moderator: Olav K

Post Reply
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

NNF NYTT

Post by Olav K »

NNF Nytt nr. 2 for 2011 skulle ha kommet ca 1 mai. Av forskjellige årsaker ble bladet så forsinket at styret i samråd med ny redaksjon fant det riktigst å utgi et samlet nr. 2 og 3 ultimo august.
Vi beklager.
Dobbeltnummeret vil til gjengjeld inneholde meget og variert stoff.

Olav K
Påtroppende redaktør
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: NNF NYTT

Post by madsemann »

Gratulerer med vervet Olav!
Et lite spørsmål, som muligens ikke betyr så mye, men dog er av interesse. Hvor mange i redaksjonen er dere, og hvor mange har norske mynter som sitt hovedsamleområde?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: NNF NYTT

Post by Olav K »

Takk for tilbakemelding!
Vi er p.t. fem i redaksjonen, ingen samler spesifikt på norsk mynt, men såvel Kjetil Kvist som Gunnar Thesen har et visst kunnskap om emnet.
Jeg vil supplere redaksjonen med nok en person, og om vedkommende sier ja - er han samler av norsk mynt.
I kommende nummer har vi stoff om norsk mynt, og det vil bli prioritert i kommende utgaver. Emnet har vært sørgelig forsømt, men jeg tror vi har fått tak i et par skriveføre som vil levere stoff jevnlig.
Nåværende redaksjon er særdeles klar over at de fleste samlere av mynt i Norge er interessert i norsk mynt, og da mynt fra reformasjonen og frem til 1905. Vi vil gjerne være et tidskrift laget "av samlere for samlere" og skal vi leve opp til det må vi levere et innhold som fenger interessen.
Vi har likevel en ambisjon om å nå de mer "perifere", "rare" samlerområder skal også få plass, men litt sjeldnere.
Vent ikke undere i første nummer, veien må bli litt til mens vi går.
Olav K
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: NNF NYTT

Post by madsemann »

Kjempebra Olav! Jeg ser virkelig frem til fortsettelsen . Dette tror jeg at vil styrke NNF nytt, såvel som NNF og samlergleden. Lykke til alle 5/6

Ps. Jeg har ikke fått muligheten til å lese alle de tidligere nummer av NNF nytt, så dette forslaget er muligens overflødig. Men for nye samlere/lesere har det jo vært skrevet mye før. En mulighet er jo å ha med arkivsaker fra tidligere utgivelser.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: NNF NYTT

Post by Myge »

Eller hva med å legge ut gamle årganger som pdf etter et år eller to fra utgivelsesdagen?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: NNF NYTT

Post by Kjetil Kvist »

Myge wrote:Eller hva med å legge ut gamle årganger som pdf etter et år eller to fra utgivelsesdagen?
Det er en idé, men det vil litt jobb å innhente tillatelse til å publisere artiklene på webben. Men forslaget er notert.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: NNF NYTT

Post by Olav K »

En ting vi kan gjøre er å legge ut det register som ble trykket i NNF nytt 1-2010, og som omfatter de 10 foregående år på www.norsknum.org. Trekker vi ut møtereferater o.l. skulle det bli en overkommelig mengde stoff. Foreningen har et lite lager som jeg antar (her er vi utenfor mitt område) vi kan selge til en rimelig penge (minimum porto) så langt lageret holder. Universitetsbiblotekene skal også ha komplette årganger. Lagt ut som PDF burde slik utleggelse ikke være uoverkommelig, men uansett er det en jobb som må gjøres av a) noen som kan og b) på denne "noens" fritid - m.a.o. vent det ikke i morgen, men kanskje over sommeren?
Redaksjonen får nå ansvar for nettsidens innhold, og innen redaksjonen er det Kjetil som blir den ansvarlige.
Olav K
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: NNF NYTT

Post by madsemann »

Olav K wrote:En ting vi kan gjøre er å legge ut det register som ble trykket i NNF nytt 1-2010, og som omfatter de 10 foregående år på http://www.norsknum.org. Trekker vi ut møtereferater o.l. skulle det bli en overkommelig mengde stoff. Foreningen har et lite lager som jeg antar (her er vi utenfor mitt område) vi kan selge til en rimelig penge (minimum porto) så langt lageret holder. Universitetsbiblotekene skal også ha komplette årganger. Lagt ut som PDF burde slik utleggelse ikke være uoverkommelig, men uansett er det en jobb som må gjøres av a) noen som kan og b) på denne "noens" fritid - m.a.o. vent det ikke i morgen, men kanskje over sommeren?
Redaksjonen får nå ansvar for nettsidens innhold, og innen redaksjonen er det Kjetil som blir den ansvarlige.
Olav K
Det er jo helt topp!
Selv har jeg ca alle utgaver av NNF nytt, men å ha de digitalt ville jo vært ett flott verktøy for de fleste.
Stå på alle sammen! Dette blir bra :-) Og vi forventer ikke at dere bygger Rom på en dag :-)
Post Reply

Return to “Norsk Numismatisk Forening”