Kodak kamera nr. Brownie kamera, Fixfokus. 116-rullfilm. Bil

Post Reply
oslojente87
Posts: 1
Joined: 21 May 2012 12:56

Kodak kamera nr. Brownie kamera, Fixfokus. 116-rullfilm. Bil

Post by oslojente87 »

Hei!
Jeg er nødt til å selge et gammelt kamera jeg eier. Dette er leit, men håper å få det videre til de beste hender.
Jeg har sjekket det hos noen fotografer for en del år tilbake og de sa det fortsatt fungerte, man må bare kjøpe en spesiell filmrull og klippe til selv, hvis man gjerne vil bruke dette.

Info om kameraet:
Fixfokus. 116-rullfilm. Bildstorlek 2½ x 4¼". Tillverkades 1924-1933 i USA av Eastman Kodak Company.

Det er i god stand bortsett fra en liten revne på åpne lukke mekanismen der hvor man setter inn filmrullen, men det har jeg tenkt til å reparere (har gått tegning form farge og jobber nå med å reparere kostymer, så dette er jeg ganske flink til), etter beste skjønn.

Jeg forsøker å finne et sted som kan verdivurdere dette kameraet.

Kameraet har også en veldig morsom historie bak seg. Da jeg var 9 år gammel så var jeg på innsamling til loppemarkedet til strykeorkesteret. En gammel viste meg dette kameratet og jeg ble veldig fasinert spurte meg om jeg likte å ta bilder, og sa at de hadde tenkt til å kvitte seg med det uansett, men det var bedre å gi det til en som virkelig brydde seg om det. Så sa han det var et brownie-kamera, et av de første kameraene, og dette dobbeltsjekket jeg med noen fotografer som hadde studio i underetasjen av blokken min på Bislett.

Har hatt det kjært i mange år, nå de siste årene har det fungert som pynteobjekt, og når jeg var yngre pleide jeg å legge sedler i det når jeg skulle spare penger. Tror dette kameraet kan ha stor verdi som samleobjekt!
Attachments
Bildet er identisk med eget kamera
Bildet er identisk med eget kamera
178.jpg (63.95 KiB) Viewed 2161 times
Last edited by oslojente87 on 21 May 2012 13:27, edited 1 time in total.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Kodak kamera nr. 116. Brownie kamera

Post by Myge »

Hei, har du mulighet til å ta et bilde av kamera og legge det ut, så kan vi lettere hjelpe deg :)
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Kodak kamera nr. Brownie kamera, Fixfokus. 116-rullfilm.

Post by Arve »

Google er din venn, http://www.browniecamera.nl/
Er du heldig så får du 10-15 euro i følge denne websiden.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Post Reply

Return to “Kamera og fotoutstyr”