Ca 200 mynter 1847-1907 i olivenolje

Post Reply
Snøhvit
Posts: 61
Joined: 31 Oct 2011 09:42

Ca 200 mynter 1847-1907 i olivenolje

Post by Snøhvit »

Har vært svært aktiv med søkeren i år. Har i underkant av 200 mynter fra 1847-1907 (norge, Sverige, Danmark, Nederland etc) i olivenolje. Dette er ikke medregnet sølvmynter, kun 1,2,5-øre og slikt. Mange av disse begynner å bli ferdige. Selv om det generelt er dårlig aktivitet og respons her i metalldetektorforumet, tenkte jeg at jeg kunne høre om tips til videre oppbevaring og behandling. På forhånd takk.
Snøhvit
Posts: 61
Joined: 31 Oct 2011 09:42

Re: Ca 200 mynter 1847-1907 i olivenolje

Post by Snøhvit »

Når man ikke får svar på slikt på et samlerforum med mynt som hovedkategori, tolker jeg det slik at jordfunn er tabu. Hadde håpet å få noen svar så jeg kunne sammenlikne litt. Noen sier vaselin, mens andre rister på hodet av det. Ikke visste jeg, så jeg puttet alle i saltsyre og borte vekk ble dem alle sammen.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Ca 200 mynter 1847-1907 i olivenolje

Post by madsemann »

Jeg må ærlig talt si at jeg ikke har sett posten din før nå. Har selv vært ute med detektor i år, men fant kun søppel :( Men det gjelder vel å ikke gi opp :-) Når det kommer til rensing er nok ikke jeg den rette personen til å svare, for jeg har aldri renset noe mynt, men hvis du søker litt på forumet så er det hauger og lass med innlegg om det.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Ca 200 mynter 1847-1907 i olivenolje

Post by Arve »

Neida, jordfunn er ikke tabu og spesielt ikke blant oss som samler på gamle romere. Men som Madsemann sier, et søk her i forumet på rensing av mynt gir deg 101 treff.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Ca 200 mynter 1847-1907 i olivenolje

Post by Mineline »

Snøhvit wrote:Når man ikke får svar på slikt på et samlerforum med mynt som hovedkategori, tolker jeg det slik at jordfunn er tabu. Hadde håpet å få noen svar så jeg kunne sammenlikne litt. Noen sier vaselin, mens andre rister på hodet av det. Ikke visste jeg, så jeg puttet alle i saltsyre og borte vekk ble dem alle sammen.
Litt trist at du ikke får svar , men dette forumet fungerer ikke lenger . Snart er halvparten av innleggene reklamerelatert for egne eller andres kjøp/salg .
Men det fungerte tidligere :D så derfor får de fleste nå , som får svar , beskjed om å søke i arkivet fra dengang en rekke samlere til enhver tid var tilstede og svarte på alt fra de enkle til de vanskelige spørsmål .
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Ca 200 mynter 1847-1907 i olivenolje

Post by Myge »

Skakke er en fin person å spørre :) Han finner mye moro. Har selv prøvd mye rart for å berge mynter, men har ikke funnet rette fludium enda :) legg ut noen bilder, så får vi sett hvordan fremgangen er :)
jallisno1
Posts: 6
Joined: 22 Nov 2012 11:35

Re: Ca 200 mynter 1847-1907 i olivenolje

Post by jallisno1 »

Har også en del kobbermynt liggende i olivenolje som skal ligge til over nyttår. Brukte tidligere vaselin, og blir da ok da også, men mener at olivenolje funker best. :)
Post Reply

Return to “Metallsøking”