Endringer i virksomheten Thomas Høiland Auktioner A/S

Interessante nyheter fra media legges her
Post Reply
User avatar
ha-rob
Posts: 299
Joined: 04 Aug 2008 18:06
Location: Buskerud

Endringer i virksomheten Thomas Høiland Auktioner A/S

Post by ha-rob »

Online-aukjsonsvirksomheten ved Thomas Høiland Auktioner A/S i Danmark er solgt til norske Skanfil A/S med virkning fra 1. mai 2009. Les mer>>> http://www.thauctions.com/
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Endringer i virksomheten Thomas Høiland Auktioner A/S

Post by Kjetil Kvist »

Interessant. Jeg lurer på hvordan de skal fylle på med numismatisk kompetanse i bedriften.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Endringer i virksomheten Thomas Høiland Auktioner A/S

Post by Flash »

Hva betyr dette i praksis???

Betyr det at TH ikke vil ha online auksjon mer og heller selge alt de får inn på ordinære auksjoner?

Eller betyr det at TH vil sende alt de ville ha solgt på online auksjoner over til Skanfil som så legger det ut på sin online auksjon??
User avatar
Spicyspecie
Veteran
Posts: 547
Joined: 22 Nov 2008 11:46
Location: Oslo

Re: Endringer i virksomheten Thomas Høiland Auktioner A/S

Post by Spicyspecie »

De vil fortsette med tradisjonelle auksjoner skriver de. Etter nettbudgivningen er over så selges myntene i salen som TH holder. Myntene som TH auksjonerer bort skal altså legges ut på Skanfil.no først..! Må jo bli slik?
Last edited by Spicyspecie on 06 Mar 2009 08:31, edited 1 time in total.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Endringer i virksomheten Thomas Høiland Auktioner A/S

Post by Myge »

Kjetil, tenkte du nå på Thomas Høiland eller Skanfil? Skanfil og Thomas Høiland har numismatiske eksperter begge to, og til tider vil nok disse samarbeide om en del objekter.

Det vil komme mer informasjon om denne løsningen etter hvert.

Myge
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Endringer i virksomheten Thomas Høiland Auktioner A/S

Post by Flash »

Hadde vel foretrukket at TH fortsatte selv. De er mye flinkere på både å ha bilder av samtlige objekter samt kvalitetsvurdering. Det har hendt flere ganger at jeg lar være å by på objekter hos Skanfil pga disse tingene.

Tviler på at Skanfil klarer å følge opp dette uten å knytte mer kompetanse til seg.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Endringer i virksomheten Thomas Høiland Auktioner A/S

Post by Myge »

Synd at du har et slikt syn på Skanfil. Det vil komme mer informasjon om dette senere, og det at Skanfil nå overtar onlineauksjonene til TH betyr jo egentlig at det vil bli som før, bare at objektene kommer på en annen side enn tidligere.

Håper folk som har konstruktiv kritikk ang våre kvalitetsbetegnelser kan komme med eksempler, så vil vi selvsagt gjøre det vi kan for å bli bedre. Vi får for det meste positive tilbakemeldinger, men av og til blir det selvsagt gjort feil, og det er alltid rom for forbedringer.

Vår aprilauksjon er på trappenen nå, og vil mest sannsynlig bli publisert på nett neste uke. Der vil det blant annet komme en 17.mai medalje som vi har fått hjelp av Kjetil Kvist til å beskrive, samt en god del mynter og sedler også. Datoen for auksjonen er 17-18 apr, og visningen starter tirsdag 14 apr, så det er kortere visningstid denne gang pga påskeferie.

Håper å se så mange som mulig av samlerforumets medlemmer der. Om dere ikke vil by på noe, så ta i alle fall turen for å treffe likesinnede, og ta en kopp kaffe i våre gode sofaer i visningslokalet, det er lov det også.

Myge
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Endringer i virksomheten Thomas Høiland Auktioner A/S

Post by Flash »

Myge wrote:Håper folk som har konstruktiv kritikk ang våre kvalitetsbetegnelser kan komme med eksempler, så vil vi selvsagt gjøre det vi kan for å bli bedre. Vi får for det meste positive tilbakemeldinger, men av og til blir det selvsagt gjort feil, og det er alltid rom for forbedringer.
For min del går de fleste eksemplene på medaljer.

Nå er det kun ett av objektene som ikke har bilde, men det er ofte langt flere. Nesten ingen av de har kvalitetsangivelse (hvis det ikke er proof saker fra samlerhuset).

Som eksempel kan jeg gjengi beskrivelsen av en av de som ligger ute nå (som forresten bare har bilde av den ene siden):

KRONPRINDS GUSTAV Kronprindsesse Victoria, Sverige 1881. Sølvmedalje, ø 23 mm. Irrflekk. (Støren/Holst 1).

Jada, jeg ser irrflekken, men savner noe mer om kvalitet.

Beklager, men dette er for dårlig.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Endringer i virksomheten Thomas Høiland Auktioner A/S

Post by Myge »

Jeg ser hva du mener, og skal formidle dette til innskriver. Når det gjelder bilder på Onlineauksjoner, så blir ikke objektene lastet opp på nett før de har bilde. Dette skal være standarden. Pr dags dato er det ca 3000 objekter der hele tiden over 14 dager om gangen, noe som betyr at det er mange lots som blir beskrevet, og slike feil vil desverre oppstå innimellom. Vi skal prøve å bli bedre, om dere som er aktive brukere av våre Onlineauksjoner ser noe som er riv ruskende galt, så blir jeg glad for tilbakemelding. Alltid greit å luke vekk litt feil, og få inn litt bedre info på lots, så er det tryggere å kjøpe, og lettere å selge.

God helg.

Myge
User avatar
holofire
Posts: 828
Joined: 07 Nov 2008 15:17
Location: Larvik
Contact:

Re: Endringer i virksomheten Thomas Høiland Auktioner A/S

Post by holofire »

Kanskje 3000 objekter er litt for mange.... Litt dumt å skylle på at det er mange auksjoner...

Ellers så synes jeg det ser greit ut! Fint å slå sammen auksjoner.. Det er blitt veldig mange å følge med på.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Endringer i virksomheten Thomas Høiland Auktioner A/S

Post by Myge »

Hehe, joda, 3000 er gjerne mange objekter, men det blir litt vanskelig å drive firmaet om man ikke beskriver alt som kommer innlevert til oss. Men vi spenner over svært mange samleområder, og er jo selvsagt størst på frimerkeavdelingene. Vi har en god salgsprosent på det som er på auksjon, og jeg tror ikke qxl har noen øvre grense på antall objekter heller.

Det at det er så mange objekter blir mer et luksusproblem som vi prøver å løse så godt det lar seg gjøre. Vi håper jo at vi har noe for enhver smak og lommebok.

Myge
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Endringer i virksomheten Thomas Høiland Auktioner A/S

Post by svessien »

"Håper folk som har konstruktiv kritikk ang våre kvalitetsbetegnelser kan komme med eksempler, så vil vi selvsagt gjøre det vi kan for å bli bedre. Vi får for det meste positive tilbakemeldinger, men av og til blir det selvsagt gjort feil, og det er alltid rom for forbedringer."

På forrige storauksjon hadde dere en 20 dollar og 2 1/2 dollar gull til salgs. Begge var forfalskninger, og ble tatt av auksjonen etter at utenforstående hadde tipset dere. 20 dollaren var så pass åpenbar at jeg så det var en forfalskning ut i fra en scan av en side av mynten. Dere hadde mynten å hånda og kunne veie den til og med.

Hvordan kan du påstå at Skanfil har tilstrekkelig numismatisk kompetanse, når dette med mer ikke blir oppdaget?
Jeg synes dere burde stikke fingeren i jorda og erkjenne et behov for bedre kompetanse på utenlandske og antikke mynter. Inntil dere gjør dette, står dere i fare for å bli tatt lite på alvor av seriøse og kunnskapsrike samlere, etter min mening.

"Skanfil og Thomas Høiland har numismatiske eksperter begge to"

At Høiland har ekspertise tviler jeg ikke på. De har referanser på de aller fleste myntene de selger.
Skanfil har så og si ingen referanser på utenlandske mynter, og er totalt ute av stand til å bedømme om en antikk mynt er autentisk eller ikke. Hva heter de "numismatiske ekspertene" til Skanfil?
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Endringer i virksomheten Thomas Høiland Auktioner A/S

Post by Kjetil Kvist »

Myge wrote:Der vil det blant annet komme en 17.mai medalje som vi har fått hjelp av Kjetil Kvist til å beskrive, [...]
Jeg burde hatt konsulenthonorar for akkurat den jobben.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Endringer i virksomheten Thomas Høiland Auktioner A/S

Post by Kjetil Kvist »

svessien wrote:På forrige storauksjon hadde dere en 20 dollar og 2 1/2 dollar gull til salgs. Begge var forfalskninger, og ble tatt av auksjonen etter at utenforstående hadde tipset dere. 20 dollaren var så pass åpenbar at jeg så det var en forfalskning ut i fra en scan av en side av mynten. Dere hadde mynten å hånda og kunne veie den til og med.
2 1/2-dollaren tok Gunnar Thesen tak i, den andre grep jeg inn mot. Den veide faktisk mindre enn en original, og den var av så dårlig kvalitet at den heller minnet om en lekepenge enn en virkelig mynt.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Endringer i virksomheten Thomas Høiland Auktioner A/S

Post by Myge »

Vi setter stor pris på at slike mynter blir ryddet vekk fra våre auksjoner, og det er selvsagt beklagelig når slike mynter kommer helt til visningsbordene. Av numismatisk ekspertise har vi flere eksterne kontakter vi benytter oss av på antikke mynter, jeg selv heter Eirik Myge og beskriver omtrent halvparten av myntene på auksjonene, og en del andre i firmaet rundt om i landet beskriver også mynter og sedler.

Vi forsøker å holde en god standard på våre beskrivelser, men det vil selvsagt være noen glipper innimellom, de prøver vi selvsagt å unngå.

Det er pr i dag ikke lett å skaffe folk med kompetanse til slike jobber, og det er mye som avgjør hva man ser etter hos medarbeidere hos oss. Det er ikke bare å ringe arbeidsformidlingen og spørre etter numismatikere.

Og oppfordringen min gjelder fortsatt at så mange som mulig kommer på visning hos oss i april. Det er alltid lærerikt å treffe flere som samler på det samme, og vi lærer også mye av å prate med dere.
Og..det blir spennende å se hvordan utviklingen blir fremover nå som det er store nyheter på TH sine sider. Vi gleder oss selv, så får vi se hvordan vi blir motatt av dere.

Myge
Post Reply

Return to “Nyheter”