Hidden secrets of money

Interessante nyheter fra media legges her
Post Reply
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Hidden secrets of money

Post by svessien »

Veldig god presentasjon av penger som fenomen her med Mike Maloney:
Episode 1
http://www.youtube.com/watch?v=DyV0OfU3-FU

Episode 2, om antikken blant annet :)
http://www.youtube.com/watch?v=EdSq5H7awi8
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Hidden secrets of money

Post by Olav K »

Interessant ja, men ikke riktigere av den grunn. Han overser to ting: det finnes andre realverdier enn gull og sølv - og, en pengseddel er en "aksje" i landets økonomi. Norske kroner falt i går - nye tall viser at vår produktivitet er redusert ( og oljeprisen er i limbo, ingen umiddelbar prisstigning i sikte selvom uroligheten i Egypt p.t. hindrer fall). Dollar stiger, produktiviteten øker.
Serien er veldig republikansk-amerikansk. Ulykken er "government spending" symbolisert ved at staten bruker penger på å bygge "templer" og å ruste opp for så å bruke det i krig. At staten kan bruke penger på å øke produktivitet er vel tilnærmet utenkelig i republikansk tankegang (hos mange demokrater også). Selvfølgelig kan stater bruke penger feil (bruke penger til støtte av uproduktive næringer, bruke for meget osv.osv.) men at pengemengden må begrenses til verdens gullbeholdning er naivt inntil det utilgivelige. Gullmengden de siste hundre år har vært tilnærmet konstant. Verdens befolkning har flerdoblet seg. Hvordan skulle vi ha fordelt en konstant pengemengde?
En morsom bok er "The power of gold", Peter L. Bernstein, John Wiley & Sons,New York 2000. En av hans artige påvisninger er den historiske strøm av gull fra Vest til Øst. Vesten har kjøpt "krydder og silke" og har betalt i gull siden oldtiden. Har det gjort Kina, India eller Indonesia til supermakter?
Når han svarer nei, forklares det med at gullet ikke ble brukt til å skape produksjon. Nå skjer det, men det har skjedd fordi man nå bruker sine enorme mennesklige og materielle ressurser til - å produsere.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Hidden secrets of money

Post by svessien »

Olav K wrote:Interessant ja, men ikke riktigere av den grunn. Han overser to ting: det finnes andre realverdier enn gull og sølv - og, en pengseddel er en "aksje" i landets økonomi. Norske kroner falt i går - nye tall viser at vår produktivitet er redusert ( og oljeprisen er i limbo, ingen umiddelbar prisstigning i sikte selvom uroligheten i Egypt p.t. hindrer fall). Dollar stiger, produktiviteten øker.
Vel, hvis en pengeseddel er en "aksje i et lands økonomi", er vel produksjon av tusenvis av milliarder slike "aksjer" en kontinuerlig emisjon? Hvilken aksjeinvestor ville kjøpt i et selskap som vannet ut aksjeverdien ved å produsere nye aksjer løpende, slik f.eks Fed gjør nå?
Jeg opplever ikke at Maloney underslår at det finnes andre realverdier enn gull/sølv, men han snakker mye om pris vs. verdi. I en økonomi hvor pengemengden øker kontinuerlig, kan man oppleve at prisen på f.eks en aksje går opp, men verdien ned. Verdien måles i forhold til hvilke andre varer man kan kjøpe når man realiserer aksjen.
Jeg opplever disse perspektivene som gjennomtenkte, og historien viser at papirpenger uten noen kobling til noe håndfast er en dårlig ide. Slik ser jeg det. Den som lever får se :)
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Hidden secrets of money

Post by svessien »

Olav K wrote:Selvfølgelig kan stater bruke penger feil (bruke penger til støtte av uproduktive næringer, bruke for meget osv.osv.) men at pengemengden må begrenses til verdens gullbeholdning er naivt inntil det utilgivelige. Gullmengden de siste hundre år har vært tilnærmet konstant. Verdens befolkning har flerdoblet seg. Hvordan skulle vi ha fordelt en konstant pengemengde?
Ideen om å gå tilbake til gullmynter, som ble brukt i 2500 år med voksende befolkning (som du vet), er vel betraktet som urealistisk også av knallharde gold-bugs. Det de snakker om, er behovet for å knytte en begrensende faktor til produksjonen av penger. Er det noe som er naivt, er det å tro at politikere med ubegrenset tilgang til å låne og/eller trykke opp penger vil klare å motstå fristelsen til å kjøpe seg popularitet gjennom å vanne ut valutaen eller å gå med statlige underskudd. Det er så mange historiske eksempler på dette at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne, men Hellas er et moderne eksempel. USA er naturligvis ikke helt vekke de heller, selv om de foreløpig får eksportert inflasjonen sin, f.eks til oljevirksomheten på vestlandet i Norge:

http://www.usdebtclock.org/
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Hidden secrets of money

Post by Olav K »

Neida, jeg mener ikke han tar feil i alt - og ja, politikere kan trykke opp alt for mange penger og utvanne "aksjen" - det koker vel egentlig ned til "den gyldne middelvei". Men jeg ser filmene hans som et innlegg i den amerikanske diskursen, hvor svære mange synes å være av den oppfattning at government spending = tempelbygning. (Og opprustning - men motstanden mot military spending er langt mindre enn mot tempelbygning som "Obamacare" og annet "unyttig".) Han har et poeng med opprustning, Hitlers Tyskland var nærmest konk i 1939 (med lån fra USA som største gjeldspost!) stagnasjonen i Kinesisk vekst nå, kan kanskje skyldes at de har en rekordstor opprustning på bekostning av mer rentabel virksomhet?
Filmene ville ha vært mer verdifulle (synes jeg) om han hadde prediket at det må være et fornuftig forhold mellom pengemengde og realverdier/produktive aktiva (inkludert arbeidsfør befolkning?).
At politikere burde være tilbakeholdne i sine pengebruk (og seddeltrykking) burde alle være enige om - selvom pågående valgkamp ikke tyder på det.
Når Halvorsen ikke ble en katastrofe som finansminister skyldes (i følge kilder i finansdepartementet) at hun på sin første arbeidsdag fikk utlevert Carl Barks hefte om Skrues pengebinge som gikk i luften og gjorde alle Andebys innbyggere umiddlbart pengesterke. Skrue sikret seg produktive realia (ikke gull og sølv) og fikk alle pengene sine tilbake. Når hun hadde lest det - og sverget på at "Jeg skal ikke dele ut penger", kunne Norge rusle videre...
Det gjør vi nok etter dette valget også.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Hidden secrets of money

Post by svessien »

Olav K wrote:Neida, jeg mener ikke han tar feil i alt - og ja, politikere kan trykke opp alt for mange penger og utvanne "aksjen" - det koker vel egentlig ned til "den gyldne middelvei". Men jeg ser filmene hans som et innlegg i den amerikanske diskursen, hvor svære mange synes å være av den oppfattning at government spending = tempelbygning. (Og opprustning - men motstanden mot military spending er langt mindre enn mot tempelbygning som "Obamacare" og annet "unyttig".) Han har et poeng med opprustning, Hitlers Tyskland var nærmest konk i 1939 (med lån fra USA som største gjeldspost!) stagnasjonen i Kinesisk vekst nå, kan kanskje skyldes at de har en rekordstor opprustning på bekostning av mer rentabel virksomhet?
Filmene ville ha vært mer verdifulle (synes jeg) om han hadde prediket at det må være et fornuftig forhold mellom pengemengde og realverdier/produktive aktiva (inkludert arbeidsfør befolkning?).
At politikere burde være tilbakeholdne i sine pengebruk (og seddeltrykking) burde alle være enige om - selvom pågående valgkamp ikke tyder på det.
Når Halvorsen ikke ble en katastrofe som finansminister skyldes (i følge kilder i finansdepartementet) at hun på sin første arbeidsdag fikk utlevert Carl Barks hefte om Skrues pengebinge som gikk i luften og gjorde alle Andebys innbyggere umiddlbart pengesterke. Skrue sikret seg produktive realia (ikke gull og sølv) og fikk alle pengene sine tilbake. Når hun hadde lest det - og sverget på at "Jeg skal ikke dele ut penger", kunne Norge rusle videre...
Det gjør vi nok etter dette valget også.
Betryggende å vite at finansministeren fikk økonomiutdannelsen sin fra Donald :)
Det er vel nettopp slike ting som gjør at enkelte, blant annet meg, blir skeptiske til å gi politkerne for mye makt.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Hidden secrets of money

Post by Myge »

Det skal sies at det også er sagt at personen som står bak det meste grunnsynet til de norske lover kunne gå på vannet. Er ikke sikkert alle vandrehistorier er sanne.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Hidden secrets of money

Post by Arve »

Jaså, kunne Montesquieu gå på vannet? Det visste jeg ikke. :wink:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Hidden secrets of money

Post by Olav K »

Donaldhistorien har vel Halvorsen selv bekreftet i et intervju før valgkampen begynte, men besvergelsen har hun ikke bekreftet.
Og svessien - man skal ikke gi politikere ubegrenset makt - men ei heller byråkrater. Og vår politiske kontroll med byråkratene ligger nettop hos: politikerne. Men blir det for koselig i departementene - mellom statsråd og stab, er det sundt å skifte ut de loven gir mulighet til å skifte ut - nemlig politikerne. Når vi får høre at "ingen har brukt mere penger enn oss..."(må uttales med såret patos) - er det viktig å merke seg at adminstrative stillinger i det offentlige har økt med 16% - men er det flere lærere, sykepleiere, leger, politfolk på gateplan?
Om nytt regime hjelper vet jeg ikke, men det er lov å håpe.
Jeg har en kone som er professor. Om det i "gamle dage" gikk en lyspære kunne hun ringe vaktmesteren ( som hadde beltefrakk ala Trond Viggo og for alt det jeg vet, bodde under trappen med kone (som vasket) og seksten barn) - men han skiftet pæra. Nå må hun ringe adminstrasjonen, dvs. sende en e-post for de har bare telefontid mellom 0800 og 0900 og da er telefonen på svarer. Så får hun to dager etter telefon fra saksbehandler som skal ha opplyst eksakt lampepunkt (å anngi auditorium x eller kontor y holder ikke - hvert lampepunkt har et nummer definert med bokstav(bygg) etasjenummer, romnummer og plassering i rommet). Så kommer tilbakemelding om at X-AS (eller hvilket firma det nå måtte være) har utkjøring av lyspærer annenhver torsdag, mens de som monterer småelektrisk bare kommer hver onsdag. Dessuten må hun utfylle rekvisisjonskjema, med kopi til driftsavdeling, økonomiavdeling og internrevisjon.
Da sier konemor ting hun ikke bør si til administrasjonen (de har sine måter å hevne seg på), kjøper lyspærer på supern, tar med gardintrapp og får hjelp av en student til å holde trappen mens hun setter i ny pære.
Jeg er ikke optimist. En av mine bekjente, med familerøtter solid plantet i Høyre, men selv av overbevisning sosialdemokrat - medlem av Partiet siden studietiden, ble rasjonaliseringdirektør. Han hadde ambisjoner, han hadde vilje, han så en effektiv adminstrasjon som en vei til målet om det egalitære samfunn. Han ga opp - kombinasjonen byråkratimakt/fagforeningsmakt var mer enn han maktet. Han ble advokatfullmektig hos broren sin.
Han visste jo mer enn de fleste om hvor og hvordan byråkratene jukset.
For all del - det finnes fremragende byråkrater i flere departementer og etater. Jeg har selv god erfaring med mange, men jeg har også møtt de som var ganske skremmende i sin maktbrynde.
Kort sagt, byråkrater trenger kontroll. Ja vi har har ombudsmannen, men han kan bare ta dem på lovbrudd - ikke på dårlig skjønn. og slett ikke på at enhver byråkrats mål synes å være umiddelbart skaffe seg to assistenter. Formering ved knoppskytning kalles sånt.
Jeg har selv vært byråkrat. Som fersk jurist begynte jeg i et direktorat. Min første oppgave var å svar på et brev fra en kommune som ba om å få oversendt et rundskriv. Jeg sendte svaret fra meg samme dag (det var det jeg hadde å gjøre den dagen). Neste dag kom avdelingsdirektøren, rød i toppen: Hvordan kunne jeg våge å svare på et brev samme dag vi fikk det inn?! Hva ville departementet tro? At vi hadde for lite å gjøre? Her hadde han bedt om x nye medarbeidere i neste budsjettår, og hvordan ville det gå nå? Av uforklarlige grunner ble jeg ikke oppsagt, og jeg meldte meg lojalt inn i lesesirkelen for yngre medarbeidere.
Og i rettfedighetens navn: det finnes betydelig unntak. Igjen egen erfaring, fra 4.avd. ved Oslo ligningskontor som hadde anvar for beskatningen av shipping. Vi påtok oss å lage beskatning for oljenæringen. Uten budsjett. Vi brukte egne penger og tid på å lære oss oljenæringen: hvor lenge holder en borerrigg, hvor lenge holder utstyret, risikoprofil osv.osv. Det var god gammal dugnad. Det forekommer sikkert fortsatt innefor andre områder, og "systemet" burde premiere slikt.
Men byråkratiet klarer det ikke selv. Noen ovenfra må skrelle. I vårt system er det politikerne. Men de må ikke bli for "buddy,buddy" med byråkratene som de har daglig omgang ved.
Nå er jeg sikkert så "off topic" at jeg blir sensurert bort, men det gjorde godt å blåde ut litt!

Og svessien -besøksinvitasjonen står ved lag!
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Hidden secrets of money

Post by Olav K »

Besøksinvitasjonen gjelder deg også Arve!
Kanskje vi skal ha en antikksamling med Karstkri, deg, Svessien, Peroenge, grenl.har m.fl. neste gang svessien er i tigerstaden?
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Hidden secrets of money

Post by svessien »

Olav K wrote:Besøksinvitasjonen gjelder deg også Arve!
Kanskje vi skal ha en antikksamling med Karstkri, deg, Svessien, Peroenge, grenl.har m.fl. neste gang svessien er i tigerstaden?
Ja! Jeg kommer til OMG 3. Da hadde det vært stas med møte i autistforeningen, avd. antikken. Takk for invitasjon :)
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Hidden secrets of money

Post by svessien »

Olav K wrote:Donaldhistorien har vel Halvorsen selv bekreftet i et intervju før valgkampen begynte, men besvergelsen har hun ikke bekreftet.
Og svessien - man skal ikke gi politikere ubegrenset makt - men ei heller byråkrater. Og vår politiske kontroll med byråkratene ligger nettop hos: politikerne. Men blir det for koselig i departementene - mellom statsråd og stab, er det sundt å skifte ut de loven gir mulighet til å skifte ut - nemlig politikerne. Når vi får høre at "ingen har brukt mere penger enn oss..."(må uttales med såret patos) - er det viktig å merke seg at adminstrative stillinger i det offentlige har økt med 16% - men er det flere lærere, sykepleiere, leger, politfolk på gateplan?
Om nytt regime hjelper vet jeg ikke, men det er lov å håpe.
Jeg sier som republikanerne, "You have to strangle the beast". Men det skjer ikke med det første, med sjøen full av olje....
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
peroenge
Posts: 500
Joined: 13 Nov 2008 20:23

Re: Hidden secrets of money

Post by peroenge »

Olav K wrote:Besøksinvitasjonen gjelder deg også Arve!
Kanskje vi skal ha en antikksamling med Karstkri, deg, Svessien, Peroenge, grenl.har m.fl. neste gang svessien er i tigerstaden?
Et treff for oss samlere av antikk mynt hadde vært gøy. Kanskje et par handlere som samler antikk mynt også blir med? Og så har vi noen ivrige i NNF som ikke er aktive på sosiale medier.
Per Olav E
Hovedsamleområde: Romerske mynter
Medlem i Norsk Numismatisk Forening
PS: Mine mynter oppbevares i bankboks.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Hidden secrets of money

Post by Arve »

Takker for invitasjon. Jeg er tilbake i Norge igjen før OMG 3 så det høres ut til å være en god plan.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Post Reply

Return to “Nyheter”