Finnerlønn til ung gutt efter myntfunn

Interessante nyheter fra media legges her
Post Reply
User avatar
Skarsvaag
Posts: 108
Joined: 11 Jun 2012 10:47

Finnerlønn til ung gutt efter myntfunn

Post by Skarsvaag »

For eitt år sidan gjekk den då 5 år gamle Andreas Øfstedal Clausen og faren på stranda i Bamble for å leite etter skjel mens dei var på ferie ved Åbyfjorden i Bamble.
Far Bård Clausen fortel at Andreas letta på ein stein og fann det som skulle vise seg å vere ein sjeldan engelsk gullmynt frå 1300-talet................


http://www.nrk.no/telemark/letta-pa-ste ... 1.11683644
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Finnerlønn til ung gutt efter myntfunn

Post by Ask »

Så flott, nå er det bevist at det fantes handelsrelasjoner mellom Norge og England alleree da og mynten kan råtne i et j... arkivskap.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Finnerlønn til ung gutt efter myntfunn

Post by AMO Berg »

Er det noen som kjenner markedsprisen på mynten som her ble funnet? Det beste hadde selvsagt vært om de hadde beholdt mynten selv, holdt kjeft om at de har funnet den, og solgt den på auksjon. Nå blir den som Ask skriver mest sannsynlig liggende utilgjengelig for allmennheten til Dovre falder, mens ukyndige museumsfolk mishandler den systematisk. Guttens foresatte har selvsagt handlet rett ut i fra den kunnskapen de satt på i gjerningsøyeblikket, men det er viktig at vi som samler får frem budskapet om at mynter må holdes langt unna myndighetene og museer!
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Finnerlønn til ung gutt efter myntfunn

Post by Ask »

AMO Berg wrote:Er det noen som kjenner markedsprisen på mynten som her ble funnet? Det beste hadde selvsagt vært om de hadde beholdt mynten selv, holdt kjeft om at de har funnet den, og solgt den på auksjon. Nå blir den som Ask skriver mest sannsynlig liggende utilgjengelig for allmennheten til Dovre falder, mens ukyndige museumsfolk mishandler den systematisk. Guttens foresatte har selvsagt handlet rett ut i fra den kunnskapen de satt på i gjerningsøyeblikket, men det er viktig at vi som samler får frem budskapet om at mynter må holdes langt unna myndighetene og museer!
Er ikke 100 prosent stø på disse myntene, men selve typen er ihvertfall ikke sjelden, all den tid det dreide seg om en viktig handrslsmynt som også ble etterlignet i Tyskland og i Nederland.
På mcsearch.info fant jeg i farten resultater på ca 5000 dollar for en hel noble, uten at jeg kan redegjøre for om det også finnes dyrere eksemplarer. Ca 30000 kr med andre ord.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Finnerlønn til ung gutt efter myntfunn

Post by Olav K »

Nå er vel egentlig det AMO sier, med støtte fra ASK(?) "oppfordring til lovbrudd".
Jeg har en viss forståelse for at man ikke liker loven slik den synes praktisert, men det at man ikke liker en lov er ingen unnskyldning for lovbrudd.
Liker man ikke en lov er det vår demokratiske ordning at man får forsøke å få den endret. Det kan kreve lobbyisme og store ressurser, men noen ganger er det nok å trigge pressen.
Når det gjelder fornminneloven og mynter kan det kuligvis også være et annet alternativ, - å få myntkabinettet til å se til Danmark.
Der har man en enda strenger lov enn i Norge, likevel står finnere i kø for å levere "Danefæ" som jordfunn kalles. Michael Märcher har beskrevet for meg hvilket godt samarbeid Nationalmuseet har med detektorfolket. De belønnes med penger - greitt nok - ikke alltid (eller oftest ikke) med "markedsverdi", men de blir tatt vare på. Museet registrerer (sted er viktig), men mynten kan ofte bli sendt til et lokalt museum der den ble funnet, hvor den blir utstilt med finnernavn. De holder seminarer for samlere/detektorbrukere - og de har premie får årets flotteste funn, som deles ut på årlig fest for innleverere. Kanskje mer? Iallfall synes forholdet mellom Nationalmuseet i København og samler/detektorfolket å være noen ganske annet enn her hjemme.
Personlig synes jeg det er synd. Jeg mener det er viktig at vitenskapen ( og den forvaltes av fagmuseene) får tilgang til alle funn - for å kartlegge sammenhenger, få oversikt, skru sammen det puslespill som forskning (også historieforskning) er. Og i utgangspunktet vil jeg heller ha en mynt i arkivet til kulturhistorisk museum enn i safen til en som aldri tør ta mynten ut fordi han er redd for at staten vil ta den fra ham. Da får vi iallfall ikke se mynten.
Markedsverdi for en Noble som denne er nok snarere 50.000. Gutten fikk 5000. Det er helt i samvar med reglene for finnerlønn. finner du annenmanns lommebok får du 10% - hverken mer eller mindre. Hvorfor skal du få mer hvis det er staten som loven bestemmer som eier?
Ellers må man merke seg at statens eiendomsrett gjelder "funn". Har man, slik tilfellet er med en middelaldermynti en annen tråd, hatt gjenstanden i familien gjennom årtier/århundre - kan ikke staten kreve det som sitt. Ellers ville de kunne raide folks hjem og hente ut arvegods. Det kan de ikke.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Finnerlønn til ung gutt efter myntfunn

Post by svessien »

chms.jpg
chms.jpg (43.71 KiB) Viewed 2683 times
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
Post Reply

Return to “Nyheter”