Bysantinsk mynt funnet ved Bodø

Interessante nyheter fra media legges her
Post Reply
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Bysantinsk mynt funnet ved Bodø

Post by Olav K »

Flottt funn, og jeg håper finnerne får belønning.
Når jeg se hva "Møntsamlingen" ved Nationalmuseet i København gjør for detektorfolket, blir jeg litt missunnelig. I Danmark blir de sett, de blir premierrt, omtalt!
Her er risikoen for å havne i det store, anonyme, arkivet stor.
Men når jeg ser hva noen museeer gjør, mht katalogisering og publiserindinfo er jeg ikke i tvil om at leveringsplikten er riktig. Kanskje ikke for samlere, men de setter ikke ting i sammenheng som museer kan gjøre. Måtte museene bare gjøre alvor av det! Nå er det en tendens til at funn drukner. Det bringer flere mynter på det svarte marked - og det er et tap for oss alle. Få myntene utstillt, med kredit for finnerne.
Og til glede for oss dødelige - selg dubletter!
MYNTKAIBNETT OG LOKALMUSEER: GJØR STAS PÅ DEM SOM LETER!!!
User avatar
Medicoin
Posts: 225
Joined: 15 Apr 2009 08:35
Location: Akershus

Re: Bysantinsk mynt funnet ved Bodø

Post by Medicoin »

Olav K wrote:Flottt funn, og jeg håper finnerne får belønning.
Når jeg se hva "Møntsamlingen" ved Nationalmuseet i København gjør for detektorfolket, blir jeg litt missunnelig. I Danmark blir de sett, de blir premierrt, omtalt!
Her er risikoen for å havne i det store, anonyme, arkivet stor.
Men når jeg ser hva noen museeer gjør, mht katalogisering og publiserindinfo er jeg ikke i tvil om at leveringsplikten er riktig. Kanskje ikke for samlere, men de setter ikke ting i sammenheng som museer kan gjøre. Måtte museene bare gjøre alvor av det! Nå er det en tendens til at funn drukner. Det bringer flere mynter på det svarte marked - og det er et tap for oss alle. Få myntene utstillt, med kredit for finnerne.
Og til glede for oss dødelige - selg dubletter!
MYNTKAIBNETT OG LOKALMUSEER: GJØR STAS PÅ DEM SOM LETER!!!
Støttes på alle mulige måter. Har mannen i gata påvirkningskraft på museer og dets rutiner?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Bysantinsk mynt funnet ved Bodø

Post by Olav K »

Det er nok fler enn museene som må påvirkes. Jeg var innom Myntkabinettet i dag, og et tema var funn, og det bedrøvelige at finnere leverer, men så kan møte taushet i mange år.
Vi lever i et land hvor distriktspolitikken er viktig. Jeg antar det er grunnen til at alle funn av gjenstander fra før 1536 nå skal leveres til Fylkesarkeologen, som skal foreta registrering, innhente informasjon osv - og gjøre en foreløpig bestemmelse av gjenstanden. I noen fylker er arkeologavdelingen tynt besatt for å si det slik, og noen kan være mer opptatt av f.eks. båter enn mynter. Det leveres inn 8000 funn i året og arkeologkontorene har andre oppgaven enn utelukkende å bestemme funn. Så her kan det ta tid.
Når bestemmelse er gjort, skal gjenstanden videre til f.eks. kulturhistorisk museum - for mynt: myntkabinettet samme sted.
Her vil den museale verdi bli vurdert, og man skal lage inn innstilling til Riksantikvaren med anbefaling av erstatning. Så skal Riksantikvaren bestemme hva erstatningen skal bli. Ting tar tid. Og Håkon Roland ved Myntkabinettet understreket at de der var ajour, men de er bare ett ledd i kjeden.
Ordningen i Danmark, slik jeg har fortstått den, er annerledes. Alle funn, "Danefæ", går til Nationalmuseet og hvor man har en egen avdeling som gjør grunnarbeidet (men i rettferdighetens navn - antall funn er vesentlig flere enn i Norge) og fastsetter godtgjørelse (som forøvrig tillegges en bonus om GPS-koordinater er angitt).
Myntkabinettet i Norge kjenner selvfølgelig den danske ordningen, men er ikke i posisjon til selv å innføre den.
Post Reply

Return to “Nyheter”