Samlerhuset overtar hele Myntverket

Interessante nyheter fra media legges her
Post Reply
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Samlerhuset overtar hele Myntverket

Post by Olav K »

Myntverket på Kongsberg ble for 13 år siden privatisert, og kjøpt av Samlerhuset og det finske Myntverket, med 50% på hver.
Samlerhuset har nå kjøpt ut det finske Myntverket, og blir nå eneeier. Kjøpet omfatter også de historiske bygningen som ikke lenger er del av produksjon.
SH understreker at produksjonen skal fortsette, og at målet har vært å unngå det som skjedde i Sverige - hvor myntverket ble solgt til utlendinger, som deretter nedla verket og flyttet hele produksjonene til utlandet. Dette i.h.t. pressemelding utsendt i dag.
Prisverdig hvis SH lever opp til sine intensjoner, og hyggelig for en gang skyld å skrive noe pent om Samlerhuset.

Dette er en øvelse ikke uten risiko. Norges Bank er pliktig til å legge kontrakter på myntpregning ut på anbud, og alle myntverk innen EU kan delta. Myntverkets konkurransefortrinn - det er billigere å frakte mynt fra Kongsberg enn fra kontinenetet - kan spises opp av lønnsforskjeller i norsk disfavør, i øyeblikket noe hjulpet av lav kronekurs mot euro. Jeg vet ikke når neste anbudsrunde kommer, men det blir en viktig runde for fortsatt myntproduksjon på Kongsberg. Jeg tviler på om verkets medaljeproduksjon kan oppveie bortfall av myntpregning.

Men uansett har jeg ingen problemer med å ønske dem lykke til!
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Samlerhuset overtar hele Myntverket

Post by Samler »

Veldig bra av SH å overta de resterene 50% fra ANDRE ( finske )

Når det gjelder konkurranse fra utlandet så vil ikke det bety så stort problem i dette tilfelle.Det viktigste er at
alt er nå på Norske hender. Lav kronekurs vs. andre land vil vedvare og det blir heller ikke noe problem.
Post Reply

Return to “Nyheter”