1,1 milliard 1 dollar-mynter på lager i USA

Interessante nyheter fra media legges her
Post Reply
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

1,1 milliard 1 dollar-mynter på lager i USA

Post by jornkris »

Folk bruker ikke myntene, de foretrekker heller endollarsedlene.
Med store pregetall for presidentmyntene hoper de seg opp på lagerne.

http://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-10783019
User avatar
signum
Posts: 525
Joined: 21 May 2009 11:27

Re: 1,1 milliard 1 dollar-mynter på lager i USA

Post by signum »

Erfaringsmessig kan jeg trygt si at om man betaler med en dollarmynt, vil både du og mynten få et par ekstra misstenksomme blikk. Virker ofte som om mange ikke kjenner disse myntene. Har også til gode å se halvdollar i sirkulasjon. :?
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: 1,1 milliard 1 dollar-mynter på lager i USA

Post by MarkusLømo »

En ting er i alle fall ganske sikkert - disse endollarmyntene med presidentportretter vil aldri bli vanskelige å få tak i for samlere. Det må da i så fall være i MS69 og MS70. Disse får vel litt katalogverdi på sikt. Ellers blir det nok tynt. Med mindre det kommer et skikkelig jordskjelv akkurat der de lagrer dem.

Pussig å tenke på at de I USA har en "sekskroneseddel" som det virker håpløst å fase ut, mens vi i Norge godtok å fjerne tieren allerede for snart 30 år siden.

Er det noen her inne som samler presidentportretter? Selv synes jeg ingenting om dem. Har en av dem, husker i farten ikke hvilken president, det holder for meg.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: 1,1 milliard 1 dollar-mynter på lager i USA

Post by Ask »

MarkusLømo wrote:Er det noen her inne som samler presidentportretter? Selv synes jeg ingenting om dem. Har en av dem, husker i farten ikke hvilken president, det holder for meg.
Jeg synes de er ganske stygge. Har likevel den første ( Washington ) i en av mine samlinger som jeg kaller " Mynter som ingen vil ha ". Det finnes jo en god del mynter som ikke funker - av ulike grunner. USA bidrar med hele 5. 1/4 $ Walking Liberty med bare pupper ; 1/2 $ i Cu - Ni og så tre mislykkede dollarmynter : Susan Antony, Native American , Presidentene.
User avatar
signum
Posts: 525
Joined: 21 May 2009 11:27

Re: 1,1 milliard 1 dollar-mynter på lager i USA

Post by signum »

Ask wrote:
MarkusLømo wrote:Er det noen her inne som samler presidentportretter? Selv synes jeg ingenting om dem. Har en av dem, husker i farten ikke hvilken president, det holder for meg.
Jeg synes de er ganske stygge. Har likevel den første ( Washington ) i en av mine samlinger som jeg kaller " Mynter som ingen vil ha ". Det finnes jo en god del mynter som ikke funker - av ulike grunner. USA bidrar med hele 5. 1/4 $ Walking Liberty med bare pupper ; 1/2 $ i Cu - Ni og så tre mislykkede dollarmynter : Susan Antony, Native American , Presidentene.
Hvike av disse passer best i samlingen "Mynter som ingen vil ha"? :lol:
Walking eller Standing Liberty? :wink:
De bare puppene kommer tilsyne kun etter en viss tid i sirkulasjon :mrgreen:
Attachments
Standing Lib.jpg
Standing Lib.jpg (52.89 KiB) Viewed 1908 times
Walking Lib.jpg
Walking Lib.jpg (60.9 KiB) Viewed 1908 times
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: 1,1 milliard 1 dollar-mynter på lager i USA

Post by vivavegas »

MarkusLømo wrote: Pussig å tenke på at de I USA har en "sekskroneseddel" som det virker håpløst å fase ut, mens vi i Norge godtok å fjerne tieren allerede for snart 30 år siden.
Nå har man jo ikke sedler. Men også pussig at man i Sverige og Norge hadde/har 50 øre som minste valør og snart også muligens vil ha 1 krone som minste valør i Norge.

Når man sammenligner med 1 cent, 1 penny, 1 eurocent.

Jeg lurer forøvrig på om det er gjort noen skikkelig forskning hvorfor dollarmynten ikke slår an. Om det er lommebok utførelse, eller hva det nå enn er.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: 1,1 milliard 1 dollar-mynter på lager i USA

Post by Ask »

signum wrote:
Ask wrote:
MarkusLømo wrote:Er det noen her inne som samler presidentportretter? Selv synes jeg ingenting om dem. Har en av dem, husker i farten ikke hvilken president, det holder for meg.
Jeg synes de er ganske stygge. Har likevel den første ( Washington ) i en av mine samlinger som jeg kaller " Mynter som ingen vil ha ". Det finnes jo en god del mynter som ikke funker - av ulike grunner. USA bidrar med hele 5. 1/4 $ Walking Liberty med bare pupper ; 1/2 $ i Cu - Ni og så tre mislykkede dollarmynter : Susan Antony, Native American , Presidentene.
Hvike av disse passer best i samlingen "Mynter som ingen vil ha"? :lol:
Walking eller Standing Liberty? :wink:
De bare puppene kommer tilsyne kun etter en viss tid i sirkulasjon :mrgreen:
Nei da, Quartdollaren ble produsert i " toppløs " utførelse i 1916 og 1917. Så ble det ramaskrik da enkelte kretser fryktet at ungdommen kunne ta skade av slik umoralsk framferd ... og Liberty fikk en ringbrynje.
Sølvhalvdollaren var også godt likt, det er dens etterfølger i uedel legering som amerikanerne ikke liker.

Mvh

Ask
Last edited by Ask on 13 Aug 2010 09:35, edited 1 time in total.
User avatar
signum
Posts: 525
Joined: 21 May 2009 11:27

Re: 1,1 milliard 1 dollar-mynter på lager i USA

Post by signum »

Aha, det var denne umoralske lille saken her du hadde i tankene :evil:
Attachments
Standing Lib tp1.jpg
Standing Lib tp1.jpg (115.5 KiB) Viewed 1878 times
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: 1,1 milliard 1 dollar-mynter på lager i USA

Post by Trond i California »

Naar jeg spoer amerikanere hvorfor 50 cent eller 1 dollar mynter aldri ble en suksess svarer de som oftest at de er upraktiske og veier for mye. De er likevel aktivt i omsetning og jeg mottar en Kennedy halvdollar eller en Anthony dollar en gang hver 14 dag eller saa. Mynthandlere gir nesten alltid vekslepenger i mynter. En annen faktor jeg tror har redusert myntbruk er det faktum at de har sluttet aa bruke mynter paa gamblingmaskinene i Las Vegas, naa er det sedler/debitkort/kredittkort som brukes. Jeg var der for to uker siden. Naar man vinner paa slot maskiner kommer det naa en lyd som simulerer lyden av mynter som faller ned....for en myntsamler var de ikke noe saerlig sus over..

Ellers synes jeg det er utrolig at de fortsatt styrer med 1 cent mynter her borte. Min amerikanske kone spekulerer i at mange er redd for aa bli snytt ved aa runde opp. Hvis noe koster $13.99 kan en bli snytt for 1 cent hvis mynten ikke eksisterer... :roll:

Resultatet er at lommene er fulle av mynter til stadighet, og jeg har et stort glass som jeg fyller opp i med vekslepenger daglig.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: 1,1 milliard 1 dollar-mynter på lager i USA

Post by Ask »

Trond i California wrote:Mynthandlere gir nesten alltid vekslepenger i mynter.
:lol: :lol: Den var god. Håper ingen fiskehandler tar etter.

Mvh. Ask
Post Reply

Return to “Nyheter”