Fem milliarder i tap

Interessante nyheter fra media legges her
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Fem milliarder i tap

Post by Jørgen Sømod »

Så kan du i stedet fortælle Samlerforums medlemmer, hvorfor mange har taget fejl af den rette vægt. Det må en historiker da kunne.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Fem milliarder i tap

Post by MarkusLømo »

Myge wrote:Fyttikatta, nå står ikke verden til påske.
Auda! Da har vi ikke lenge igjen..... :shock:
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Fem milliarder i tap

Post by MarkusLømo »

Jørgen Sømod wrote:Så kan du i stedet fortælle Samlerforums medlemmer, hvorfor mange har taget fejl af den rette vægt. Det må en historiker da kunne.
Er nok en yrkeshemmelighet. Du forteller da heller ikke alt du vet her inne, gjør du vel?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Fem milliarder i tap

Post by Kjetil Kvist »

MarkusLømo wrote:
Myge wrote:Fyttikatta, nå står ikke verden til påske.
Auda! Da har vi ikke lenge igjen..... :shock:
21. desember 2012.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Fem milliarder i tap

Post by Jørgen Sømod »

Iøvrigt er guldet slet ikke steget. Det er de forskelige valutaer, der er faldet. I de "gode" gamle dage kostede guld 2 kroner 48 øre pr. gram. Hvad var en årsløn på daværende tidspunkt? Så se, hvor meget guld, der kunne købes for en normal årsløn. Resultat. Guldet er stadig billigt.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Fem milliarder i tap

Post by Kjetil Kvist »

Det forutsetter jo i og for seg at en times arbeid omtrent er verdt det samme idag som for 100 år siden. Eller at en times arbeid er like mye verdt i Norge som i Kina, eller i Mexico eller India. Og det vet vi jo at det ikke er. En times arbeid i India er fortsatt billigere enn tilsvarende time i Norge, og det selv om gullet er like dyrt i her som der. Så ja, gull er nok relativt sett billigere i Norge enn i India - om man bruker en times arbeid som sammenligningsgrunnlag.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Fem milliarder i tap

Post by Myge »

All luft inni bobler er billig.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Fem milliarder i tap

Post by Kjetil Kvist »

Myge wrote:All luft inni bobler er billig.
Ikke i Stratos. Der koster luft ekstra.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Fem milliarder i tap

Post by Askeladd »

For ikke å snakke om en Dom Perignon Rose 1996, 150 cl, som har den nette sum av kr 5.999,- på polet :roll: Mye luftbobler for penga.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Fem milliarder i tap

Post by Myge »

Får håpe Norges Bank fortsatt har slike på lager i alle fall.
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1513
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Fem milliarder i tap

Post by mynt01 »

OL og hundreårsmynter i gull til under spotpris Hos Roschberg og Numisma.

http://www.roschberg.no/shop/

https://www.numisma.no/
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Fem milliarder i tap

Post by Jørgen Sømod »

I min mail af i dag kl. 12,07 opfordrede jeg Kjetil Kvist i hans egenskab af at være påstået historiker til at fortælle dette forums medlemmer, hvorfor der var meddelt så forskellige vægte af en ounze. Da han ikke er i stand til det, og jeg mener, at dette ikke skal komme forummets medlemmer til skade, følger hermed forklaringen.
I ældre tid var det således, at hvert land, ja ofte hver by havde sit eget system for mål og vægt. Navnene var i reglen de samme, men størrelserne kunne variere. Og ikke nok med det, da var der forskelligheder mellem de normale handlende, guldsmedene og apothekerne.
Eksempelvis regnede de norske guldsmede en ounze til 29,2493 gram, mens den norske apotheker regnede den til at være 29,8206 gram. I mange år blev London anset for at være centrum for verdenshandelen med metaller. Derfor benyttede man følgelig de engelske guldsmedes vægt af en ounze, i daglig tale kaldet en troy ounze, 31,1035 gram, hvilken vægtenhed nu er indgået som international standard ved handel med guld.
User avatar
sundfar
Posts: 179
Joined: 13 Feb 2011 01:51

Re: Fem milliarder i tap

Post by sundfar »

Mer om troy ounce og gullmåleenheter her:
http://goldinfo.net/Gold-grams.aspx
Samleområde:
Typemynter gull Norge, Danmark og Sverige 1873-1931
Typemynter Norge fra Oscar II- d.d (ikke proofmynter)
Typemynter Sverige Oscar II (1874-1905)
Årgangsmynter Norge 1945-d.d
Diverse gullmynter utland
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Fem milliarder i tap

Post by Kjetil Kvist »

Jørgen Sømod wrote:I min mail af i dag kl. 12,07 opfordrede jeg Kjetil Kvist i hans egenskab af at være påstået historiker til at fortælle dette forums medlemmer [...bla, bla, bla]
:lol:

Denne, skal vi kalle det duellen, er visst noe som bare foregår inne i ditt eget lille hode. Beklager, men du er ikke så interessant at du har evner til å styre hva jeg bruker dagen eller forumet til.

Interesserte i gamle norske mål og vekter kan finne fram Norsk historisk leksikon, som også inneholder referanser til en rekke andre verker om temaet. De som vil gå lenger tilbake i tid kan stikke på biblioteket å låne Ertog og øre: Den gamle norske vegt av A.W. Brøgger, og så fortsette å nøste derfra. Det er skrevet en del om dette opp gjennom årene.

Ditt lokale bibliotek plikter å låne deg alle slags bøker helt gratis - også Sømods verker.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Fem milliarder i tap

Post by Jørgen Sømod »

Kjetil, det var dig selv, der startede ved at ville have mig til at fortælle om en gravør. Og da jeg bad dig om at præcisere dit spørgsmål, da fik jeg ikke et svar, men tågesnak. Har man sagt A, må man også sige B.
Og med hensyn til, at biblioteker har pligt til at fremskaffe mine bøger - helt gratis for låneren, da er det så glimrende, for når folk (med undtagelse af dig, selvfølgelig) ser dem, da opdager de, at dem kan de ikke undvære.
Locked

Return to “Nyheter”