Det norske mynteventyret

Interessante nyheter fra media legges her
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Det norske mynteventyret

Post by Jørgen Sømod »

Jeg har også læst artiklen. Jeg tror, Gard traf det rigtige valg. Nu har han på alle etablerede samleres vegne mulighed for lidt efter lidt at få rettet op på alle de misligheder, der i årenes løb er sket. Sker det, ja så er det godt. Sker det ikke, ja så er han jo ikke kontraktligt forpligtet til at fortsætte et samarbejde - hvis man kan kaldet det således.

Samlerhusets folk er jo som forretningsdrivende dygtige. Og hvad der er sket med Gards engagement, er jo næsten som i storpolitik, hvor arvefjender finder sammen om en handelsaftale eller en alliance.
Thomas B
Posts: 293
Joined: 11 May 2009 11:18

Re: Det norske mynteventyret

Post by Thomas B »

Nå har jeg også lest den.

Bevisst eller ubevisst har det jo vært mye løgn i reklamene fra Samlerhuset.
Hvis du klarer å fjerne noe av det opp når du vel litt.
Men jeg er fortsatt skeptisk til samlerhuset, de selger jo fortsatt masse nesten uten verdi og fremstiller det som ettertraktede ting.
Kjøp noe av samlerhuset og du er garantert å tape 60-90% av pengene dine. Kjøp mynter andre steder og du vil aldri være i nærheten av noe sånt tap.Da kan du t.o.m. gjøre gode kjøp du tjener på.

Komisk at samlerhuset i artikkelen snakker om gull og sølvverdien på medaljene. Hva er gullverdien på disse gullbelagte medaljene? Et mikrolag med gull, som ikke veier en dritt. 1 krone kanskje?
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Det norske mynteventyret

Post by ZZzzz »

Vi jobber med det, og kommenterer det vi finner. Er det noen som finner noe, så send det på PM eller mail til meg.

Dette med høy pris har jeg selv prøvd å argumentere imot. Men jeg har ingen gode argumenter på hvorfor de ikke kan ta så høy prisen. Det viser seg faktisk at alle har lov å ta den pris de ønsker for sine salgsobjekter. Da er det opp til kjøperen å velge om han eller hun er villig til å kjøpe objektet. Og det er da viktig at man da ikke har med villedende momenter i annonsen, som får kjøperen til å betale høyere pris.

På internettsiden har de helt nederst følgende tekst:
samlerhuset_20110610.jpg
samlerhuset_20110610.jpg (79.03 KiB) Viewed 931 times
Tidligere var det med liten skrift, og vi har ihvertfall fått dem til å øke størrelsen. Men jeg kan ikke se meg fornøyd før teksten er med i hver enkelt annonsetekst. I tillegg er denne teksten med på alt materiell som blir sendt ut (post og epost). Dette er noe direktøren hadde (endret 20110610) bestemt før vi i det hele tatt var på møte med dem.
Last edited by ZZzzz on 10 Jun 2011 12:51, edited 1 time in total.
User avatar
seuk
Posts: 326
Joined: 08 Dec 2009 16:02

Re: Det norske mynteventyret

Post by seuk »

[quote="ZZzzz"]
Dette med høy pris har jeg selv prøvd å argumentere imot. Men jeg har ingen gode argumenter på hvorfor de ikke kan ta så høy prisen. Det viser seg faktisk at alle har lov å ta den pris de ønsker for sine salgsobjekter. Da er det opp til kjøperen å velge om han eller hun er villig til å kjøpe objektet. Og det er da viktig at man da ikke har med villedende momenter i annonsen, som får kjøperen til å betale høyere pris.
[quote]

Et godt argument mod høje priser turde være at finde i deres eget udsagn om 'at skabe samlerglæde'... Det er såmænd også lovligt at tage en lav pris - så om interessen udelukkende handler om hvor loven grænser går, må det være advokaten de skal snakke med :wink: .
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Det norske mynteventyret

Post by Olav K »

Jeg har sagt det før, men gjentar det gjerne: Det virkelig uetiske med samlerhuset er at deres forretningside er basert på kundens uvitenhet.

Zzzz har helt rett, i utgangspunktet har vi fri prisdannelse. Men når SH selger svenske, ganske så kurante gullmynter til mer en dobbelt listepris: som sjelden sjanse eller lignende uforpliktende, men likevel lokkende ordbruk - så er det etter mitt sin godt over en etisk grense. Det siste jeg fikk tilbud om var en kilos sølvmedalje, hvor man hadde klasket inn stempler fra senere års "minnemedaljer" til en pris tilsvarende 2xsølvpris + kr. 2.000. Sist jeg så slike gjenstander var på myntmessen i våres, da lå en kilo sølv-euro på ca. 4.000, prisen er vel nå ca. 6', SHs lå på 17' om jeg ikke husker feil.
De færreste studerer råmetallpriser, eller kan oversette USD pr. troy ounze til NOK pr. gram. De som ikke gjør det vil kanskje benytte seg av sjansen til å sikre seg dette enestående minnet til sjelden pris.

Slikt får de bare til når kundene skjermes for det faktum at det finnes andre mynthandlere, myntforeninger og forum som dette. At SH ikke "reklamerer" for andre mynthandlere kan man forstå, men at noen som promoterer "samlerglede" holder viten om myntklubber m.m. borte stinker dårlig samvittighet.

Oslo Mynthandel introduserte meg til NNF, Numisma til dette forum. Begge vet at jeg også kjøper mynt i utlandet. Men det de forstår er at en kunde som erhverver seg kunnskap og treffer likesinnede i en forening, blir en varig kunde, og hvis han føler seg ordentlig behandlet - en lojal kunde. Både til kjøp og salg. SH dropper deg så snart du er kroket.

Om det er Zzzz som har fått SH til å ta bort formuleringer de juridisk kunne risikere å hefte for (som "sikker investering", "verdistigning") og innføre en ansvarfraskrivelse istedet (vi selger "samlerglede", garanterer ikke...osv) så skal ha ha all ære av det.

En jurist ville gitt det samme råd mot en engangshonorar på kr. 1.000-4.000 (avhengig av samvittighet).

Men SH fortsetter skamløs utnyttelse av bestemødre tross Zzzz's opprinelige motivasjon for å ærklære dem krig.

"Man biter ikke hånden som gir mat", lærte jeg som barn. Noen har lært det i SH også. Men bevares - man får mye fin mynt for 40.000, særlig når man ikke kjøper fra SH. Fortsett å sokke dem du, Zzzz - bruker du pengene til ordentlig mynt går iallfall noen av pengene deres til et godt formål.

Olav K (som har betalt kr. 85 for tidskriftet PLOT, som åpenbart synes at SH er beundringsverdig smarte.)
Post Reply

Return to “Nyheter”