Sedler fra skipet TITANIC

Interessante nyheter fra media legges her
Post Reply
User avatar
PENGEBINGEN
Posts: 545
Joined: 27 Aug 2010 02:30
Location: Molde

Sedler fra skipet TITANIC

Post by PENGEBINGEN »

Det siste man tror kan klare seg i saltvann i nesten hundre år er vel sedler.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artik ... d=10032978
Steinar fra Molde.
Noe over middels interessert i mynter og alle slags betalingsmidler.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Sedler fra skipet TITANIC

Post by Ask »

Mange rare skatter om bord på det skipet. Ifølge en vits som jeg hørte i daværene DDR var østtyskerne svært så interessert i å heveTitanic. De var ute etter kapellet som ufortrødent spillte muntre viser helt til " the bitter end ".

Mvh. Ask
User avatar
Kekkonen
Posts: 157
Joined: 22 Oct 2011 09:04
Location: Ullensaker

Re: Sedler fra skipet TITANIC

Post by Kekkonen »

PENGEBINGEN wrote:Det siste man tror kan klare seg i saltvann i nesten hundre år er vel sedler.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artik ... d=10032978
Det der ødelegger jo ikke mye i første omgang...men etter den auksjonen så er det sikkert en gluping som kommer til å legge masse 100 år gamle sedler på saltlake og selge de som Titanic kuriositet om noen år :P

Men...helt seriøst? ..hvordan har de sedlene blitt oppbevart under saltvann i 100 år uten å gå i oppløsning?

Vet ved erfaring at sedler tåler en tur i vaskemaskina på 60 grader, men hundre år i saltvann trodde jeg tok livet av det meste som var/er laget av tre/cellulose
By a strange reason I seems to be weak for "Cartwheels" - I love those Morgan dollars.
User avatar
henrison
Posts: 277
Joined: 11 Feb 2011 13:46

Re: Sedler fra skipet TITANIC

Post by henrison »

Hemmeligheten ligger nok i at sedler vanligvis ikke er laget av papir fra tre, men av en blanding av bomull, silke og lin som binder seddelen sammen på en spesiell måte. Det ser ut til at de fleste av disse er amerikanske sedler, og da består de hovedsaklig av bomull og lin.
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og International Banknote Society
User avatar
Kekkonen
Posts: 157
Joined: 22 Oct 2011 09:04
Location: Ullensaker

Re: Sedler fra skipet TITANIC

Post by Kekkonen »

henrison wrote:Hemmeligheten ligger nok i at sedler vanligvis ikke er laget av papir fra tre, men av en blanding av bomull, silke og lin som binder seddelen sammen på en spesiell måte. Det ser ut til at de fleste av disse er amerikanske sedler, og da består de hovedsaklig av bomull og lin.
Dette var nytt for meg...trodde sedler var av "papir" jeg...lærer noe nytt hver dag :)
By a strange reason I seems to be weak for "Cartwheels" - I love those Morgan dollars.
Post Reply

Return to “Nyheter”