Gamle dukker

Forum for samlere av leker
Post Reply
Jobsilong
Posts: 52
Joined: 20 Jan 2012 09:22

Gamle dukker

Post by Jobsilong »

Noen med kjennskap til gamle dukker som kan si noe om disse? Eneste jeg vet er at de er forholdsvis gamle. Den ene er 75cm høy og den andre er 50 cm høy. Finner ingen merker på noen av de utenom at det står 65A under skoene på den største. Den største har også vært med lyd av et eller annet slag, siden den har en "høytaler" i magen.
Attachments
IMG_1926small.jpg
IMG_1926small.jpg (236.14 KiB) Viewed 3086 times
IMG_1925small.jpg
IMG_1925small.jpg (252.13 KiB) Viewed 3086 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Gamle dukker

Post by Olav K »

Så veldig gamle er nok ikke, jeg vil gjette 1950-årene. Du ser at kroppen er "støpt" på skjøten i armene, antagelig laget i bakelitt (lyder "tokk,tokk" når du slår med neglen mot armen. De gikk gjerne under navnet "Amerikadukker", bortsett fra i Vestfold hvor de vel var "hvalfangerdukker" eller "Durbandukker", fordi hvalfangerne etter endt tokt var innom Durban i Sør-Afrika, og kjøpte gilde gaver med hjem etter 6 måneders fravær.
Klærne på den øverste er nok av nyere dato, å lage klær til dukkene var også et tidsfordriv. Den fancy kjolen på den nederste kan være original, jeg tør ikke ha noen mening om det.
Min særdeles begrensede kunnskap bygger på at konemor er fra Sandefjord (men fikk til sin sorg aldri Durbandukke) og en fjern slektning jeg møter i begravelser år om annet, hun er ihuga dukkesamler og medlem av "United Federation of Doll Clubs", nettside: ufdc.org.
Jeg sjekket siden deres nå, og når de har en egen avdeling for barbiedukker, så kan det vel hende at de har noe for samlere av mer kommersielle 50-talls dukker. Men så meget skjønner jeg: Dette er en verden mer komplisert enn myntsamling - og dukker har vært laget nesten like lenge som mynt.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Gamle dukker

Post by Olav K »

Jeg har fått en korreksjon: dukker har vært laget lenger tilbake i tid enn mynt. Så vet vi det.
Post Reply

Return to “Leker”