Håper noen kan hjelpe

Forum for samlere av bøker, tegneserier, aviser, tidsskrifter og annen litteratur.
Post Reply
Aidaluna88
Posts: 3
Joined: 05 Apr 2013 11:07

Håper noen kan hjelpe

Post by Aidaluna88 »

Håper noen kan hjelpe meg og finne ut litt om denne boken , og det jeg lurer mest på er et ca årstall.

Var på en gammel låve i går å nederst i en gammel kiste gjemt under masse rart fant jeg denne boken, desverre i litt dårlig stand men veldig spennende. Jeg har desverre veldig liten peiling på slikt så håper noen her inne kansje vet litt mer. Legger ved 4 bilder, så får dere bare rope ut om dere trenger flere bilder eller informasjon. Jeg har prøvd og tyde litt av det som står å har kommet frem til at det er noe bibelsk. de første 22 sidene er desverre borte så har ikke noe tittel.

TRYKK PÅ BILDENE FÅR Å FÅ DE STØRRE! :)

20130405_102918.jpg
20130405_102918.jpg (106.83 KiB) Viewed 2038 times
20130405_102748.jpg
20130405_102748.jpg (78.49 KiB) Viewed 2038 times
20130405_102803.jpg
20130405_102803.jpg (79.31 KiB) Viewed 2038 times
20130405_102810.jpg
20130405_102810.jpg (81.44 KiB) Viewed 2038 times
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Håper noen kan hjelpe

Post by Myge »

User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Håper noen kan hjelpe

Post by Arve »

Det ser ut som det kan være en prekensamling. Jeg ville gjette på sent 1800-tall. Verdien er nok lik 0 i den tilstanden der.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Aidaluna88
Posts: 3
Joined: 05 Apr 2013 11:07

Re: Håper noen kan hjelpe

Post by Aidaluna88 »

Takk for svar :) ja skriftenstilen var jo helt lik. Men kan den jeg har være gamlere pga at den er bundet med tau tro?
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Håper noen kan hjelpe

Post by Myge »

Kan være noen fine trykk i den. Er f.eks. Johannes Åpenbaring med, så har den nok noen stilige bilder, som i alle fall ser litt pene og spennende ut.

Dato/Årstall pleier stå i starten, men kan også være på de siste sidene. Mest sannsynlig 17-18-tallet. At den er bundet med tau betyr nok bare at den er flittig brukt, folk leste mer i den boka før.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Håper noen kan hjelpe

Post by Olav K »

Det ser ut som en liturgisk årbok (det heter noe finere på fagspråket). I kirkeåret har de enkelte dager sine "faste poster" som presten bygger sin preken på - du viser siden med 6. søndag etter Trinitatis (spør ikke meg hvilken søndag det er!). Tresnittene tyder på 1600 tall - på 1800-tallet ville det har vært kobberstikk eller annen form for trykk.
Liturgiboken var ikke allemannseie, men presten hadde garantert et eksemplar, og det var sikkert noen som hadde sitt eget for å kunne gå presten etter i sømmene. Dagens variant er pensum for teologer,og jeg vil tro slike bøker var det i gamle dage også. Men alminnelig kan jeg vanskelig tro en slik bok er. Boken kan ha større museal enn kommersiell verdi - tilstanden tatt i betraktning. Jeg ville ringt et av de store antikvatiatene i Oslo (Nordli, Cappelen - skjønt jeg tror de heter noe annet nå) og spurt om de kan noe om liturgiske bøker. (Det er viktig å peke på at det IKKE er en bibel, og at den er illustrert med tresnitt.) Alternativet er biblioteket ved teologisk fakultet ved Universitet i Oslo - de kan iallfall fortelle hva det er, særlig om de viser flere sider av innholdet.
Aidaluna88
Posts: 3
Joined: 05 Apr 2013 11:07

Re: Håper noen kan hjelpe

Post by Aidaluna88 »

Olav K wrote:Det ser ut som en liturgisk årbok (det heter noe finere på fagspråket). I kirkeåret har de enkelte dager sine "faste poster" som presten bygger sin preken på - du viser siden med 6. søndag etter Trinitatis (spør ikke meg hvilken søndag det er!). Tresnittene tyder på 1600 tall - på 1800-tallet ville det har vært kobberstikk eller annen form for trykk.
Liturgiboken var ikke allemannseie, men presten hadde garantert et eksemplar, og det var sikkert noen som hadde sitt eget for å kunne gå presten etter i sømmene. Dagens variant er pensum for teologer,og jeg vil tro slike bøker var det i gamle dage også. Men alminnelig kan jeg vanskelig tro en slik bok er. Boken kan ha større museal enn kommersiell verdi - tilstanden tatt i betraktning. Jeg ville ringt et av de store antikvatiatene i Oslo (Nordli, Cappelen - skjønt jeg tror de heter noe annet nå) og spurt om de kan noe om liturgiske bøker. (Det er viktig å peke på at det IKKE er en bibel, og at den er illustrert med tresnitt.) Alternativet er biblioteket ved teologisk fakultet ved Universitet i Oslo - de kan iallfall fortelle hva det er, særlig om de viser flere sider av innholdet.

Tusen takk for svar!:) Høres ut som du vet mye om dette så veldig glad får at du tok deg tid med å svare meg. Skal ta kontakt med de å høre. Jeg bor i Nord Trøndelag så lang vei å dra men kansje de tar imot bilder og kan si litt ut fra det å. Veldig spennende er det ihvertfall :)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Håper noen kan hjelpe

Post by Olav K »

Ring først. Jeg tror faktisk jeg ville ha startet ved teologisk fakultet ved UiO, de har det mest omfattende teologiske bibliotek i landet. Når du får tak i den som holder på med teologiske bpker fra 1600-tall, så sier vedkommende nok hva slags bilder han/hun ønsker.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Håper noen kan hjelpe

Post by ramazotti »

Trinitatis er det samme som Hellige Tre Kongers dag,og feires 6.januar.
http://no.wikipedia.org/wiki/Helligtrekongersdag
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Håper noen kan hjelpe

Post by tho »

Kan hende det står noe helt bakerst i boken som gir oss et årstall?
Man kan også kjenne det på papirtypen. Hva jeg ser så er det
ikke 1800-talls, men mer 1600-talls. Papiret skal da ikke ha så
lett for å revne.

Det blir spennende å følge med på ha det kan være.

Verdien er mer enn 0 kr, det kan jeg garantere :)
Post Reply

Return to “Litteratur”