Bøker med Ex Libris-merker

Forum for samlere av bøker, tegneserier, aviser, tidsskrifter og annen litteratur.
Post Reply
radioegg
Posts: 2
Joined: 16 Jun 2013 20:59

Bøker med Ex Libris-merker

Post by radioegg »

Jeg har flere bøker med Ex Libris-merke i. Er det tilfelle at slike Ex Libris-merker øker bokens verdi? Bøkene det dreier seg om er mye norsk mellomkrigslitteratur og noe fra etter krigen, pent innbundne. Så vidt jeg kan se er de velholdte. De har i sin tid tilhørt Hugo Høgdahl, som var reklamesjef for Aschehoug i en årrekke. Dette er en del av en boksamling som jeg skal selge på vegne av en bekjent, men akkurat dette med Ex Libris-merker vet jeg ikke noe om, så jeg vil derfor høre her før jeg selger bøkene.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Bøker med Ex Libris-merker

Post by hertervig »

Ved beskrivelse av bøkene ved salg er det viktig at det blir nevnt. Noen samlere foretrekker rene eksemplarer uten navn og ex libris, mens for andre er et ex libris å foretrekke fremfor navnetrekk i boken. Hugo Høgdahl var nokså opptatt av ex libris, og skrev en bok om emnet. Han fikk flere kjente kunstnere til å tegne de ex librisene han selv brukte, deriblant Knut Yran og Albert Jærn. Imidlertid må hans boksamling ha vært av noen størrelse, da bøkene med hans ex libriser sirkulerer endel i markedet.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Bøker med Ex Libris-merker

Post by Myge »

Jeg ville hørt med Leif-Johan Igeltorp, han gav nylig ut en bok om emnet. Ex Libris er ganske spennende, boken selges av forfatteren tror jeg.
radioegg
Posts: 2
Joined: 16 Jun 2013 20:59

Re: Bøker med Ex Libris-merker

Post by radioegg »

Takk for tips :-)
Post Reply

Return to “Litteratur”