1 opplag Tolstoy-boki med mer

Forum for samlere av bøker, tegneserier, aviser, tidsskrifter og annen litteratur.
Post Reply
bokelsker
Posts: 1
Joined: 25 Sep 2013 22:57

1 opplag Tolstoy-boki med mer

Post by bokelsker »

For å vite mer må man spørre, så hvorfor ikke prøve seg her og se om noen kan hjelpe meg.

Jeg kom over en gammel bok i bokhyllen med "Tolstoy-boki" skrevet på ryggen i gullforgylt skrift.

Da jeg åpnet boken var det første jeg så noe håndskrevet.

Inbb. i Velskbind.
Påtrykkes "Tolstoi Boki"
Lt. Brækhus
Brækhus

Ironisk nok så er trykket på utsiden med y på slutten og ikke i. Tydeligvis en feil fra innbinders side. Virker veldig amatørmessig.
Finner ut at dette er en ny-innbinding av 4 bøker som alle ser ut til å være fra 1892 - 1902.
Den første boken var naturligvis Leo Tolstoi på venstre side og på høyre side

"TOLSTOI-BOKI

Ymse stykke
av
Leo Tolstoi

Med fyreord av Arne Garborg

Oslo 1897
utgjevi av "Den 17. Mai"
(Oslo Prenteverk)

Image

Jeg gjorde da et enkelt google søk men til min overaskelse sto det bare 1989, altså 1 år etter.
Da jeg sjekket google books versjonen så jeg at det sto "2. Opplag".
På cdon, ebay etc de som lå ute hadde alle i (1898) i tittelen. Synes det var merkelig og ville derfor høre
videre med biblioteket.
Der fikk jeg veldig god hjelp og hun som hjalp meg søkte i registeret deres og hentet en arkiv-bok. Der sto det også 1898.
Deretter søkte hun i en annen database og fant 6 kopier eller noe rundt om i landet i universitetsbiblioteker osv.
Den digitale versjonen var helt lik med boken jeg hadde.

Den begynner med en lang innledning av Arne Garborg som hyller Tolstoi på en helt utrolig måte, spesielt siden den er skrevet mens han levde og ikke etter Tolstois død.
Første historien om Martin Avdejitch som finner sit kall i livet. Språket kan virke som det er Garborg som har oversatt, men det var bare mitt inntrykk.


Neste bok er;

Ludvig Holberg:

Jeppe paa Bierget

eller

Den forvandlede Bonde

Comoedi udi 5 Acter.

F. L. Liebenbergs Certrevision.

med billede af W. Marstrand.

Forlagsbureauet i Kjøbenhavn.

trykt hos Nielsen & Lydidhe.

1894.

Image

Ettersom Holberg levde mye tidligere så er vel dette sikkert en bok de likte veldig godt og ville ta med seg.

3 bok er;

Lars Oftedal

i

hans Storhedstid og i hans Fald.

Et tilbageblik og en karakterkildring

af

Holger Tinding

Folkesfriftsfelftabets Forlag.
1891.

Både forfatter og omtalte er forsåvidt historiske personer og jeg fant at den var brukt som kilde noen steder som Store Norske.

Image

4 boken;

Mine opplevelser

i

Boer-krigen

af

Paul Schultz

Af regimentet Western Province Mounted Rifles
Cape Coloni


Kristiania
Helge Schultz eft. Trykker, Prinsegd. 11
1902

Image

En veldig spesiel bok om en av de ganske få norske som deltok på Britisk side i den 2 Boer-krigen. Brukt som kilder et par steder.
Det er faren som er trykker så dette er nok en sønn som har reist ut og når han har returnert, skadet, så har han skrevet sine memoarer og blitt trykket.
Utgivelsesåret er i siste året av Boer-krigen. Spesielt lite innblikk.

Alle bøkene har helt forskjellig type papir de er trykket på noe som får meg til å tro at det ikke er reproduksjoner med den hensikt å samle de.
Jeg tror det er snakk om 3 1. Opplag av bøker av varierende interesse.
Har dette interesse for noen i det hele tatt? Er jo en rimelig unik samling av bøker som virker rimelig sjeldne.

Jeg er egentlig mest ute etter informasjon om bøkene. Om de har noen verdi eller bør bli tatt vare på.
Jeg vet hvor den kom fra og at Brækhus er i slekt med Cecilia Brækhus (Det er samme familie).

Tusen takk for all hjelp og informasjon som skulle bli delt. Dette ble litt mer av et prosjekt enn foventet, men det er jo artig å lære ;)
Post Reply

Return to “Litteratur”