Lille Anna av Carl Diriks

Forum for samlere av bøker, tegneserier, aviser, tidsskrifter og annen litteratur.
Post Reply
Sfi
Posts: 6
Joined: 28 Oct 2013 21:57

Lille Anna av Carl Diriks

Post by Sfi »

Jeg kjøper en del bøker på loppemarkeder rundt i hovedstaden, og innimellom finner jeg en og annen skatt. For ei stund tilbake kom jeg over ei bok/lite hefte jeg ikke klarer å finne noe særlig info om, nemlig "Lille Anna" fra 1868. Etter å ha googla den har jeg ikke funnet ut stort annet enn at det er å anse som den første ordentlige norske bildebok for barn, og at den er tegnet av Carl Diriks. Har ikke funnet noen eksemplarer til salgs, og jeg aner ikke om den er sjelden eller noe verdt i det hele tatt? Den er litt slitt, har ei lita rift, men ser ellers ok ut. Jeg vet ikke om opplaget, eller om den har kommet i faksimileutgaver?
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Lille Anna av Carl Diriks

Post by tho »

1868 utgav han Lille Anna, den første billedbok for barn på kunstnerisk nivå i Norge.

Kunne vært morsomt å se noen bilder av boken.
Sfi
Posts: 6
Joined: 28 Oct 2013 21:57

Re: Lille Anna av Carl Diriks

Post by Sfi »

Her er noen bilder fra boka. Den inneholder 11 illustrasjoner med tekst, pluss forside. Formatet er pocketstr, og den er hefta. For meg så er det underlig med en hefta barnebok, men den var kanskje beregna på veloppdragne børn :)
Attachments
bilde 4.JPG
bilde 4.JPG (91.33 KiB) Viewed 1504 times
side1
side1
bilde 2.JPG (97.66 KiB) Viewed 1504 times
bilde 1.JPG
bilde 1.JPG (109.61 KiB) Viewed 1504 times
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Lille Anna av Carl Diriks

Post by tho »

Takk for bilder :D

Ser ut for å være en sjelden bok, kan hende de fleste er tapt.

Ikke å finne hos antikvariat, men NBI har en kopi av denne boka:

http://barnebokinstituttet.no/sites/bar ... 2009_1.pdf

Du kan jo kontakte NBI om de kan si noe om opplaget og ev. verdi.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Lille Anna av Carl Diriks

Post by Olav K »

Heftede bøker var vel snarere regelen enn unntaket på 1800-tallet. Mange bøker ble utgitt stykkevis, som ukentlige eller månedlige utgaver - når de var komplette gikk man til bokbinderen og fikk den innbundet i samsvar med familiens øvrige bøker. Mang en førsteutgave er for ettertiden "ødelagt" ved at de har privat innbinding og ikke forlagets egen. Datidens smak var åpenbart å ha en konform bokhylle, hvor bøkenes rygger var like. "Pocket-formatet" var også normalt, iallfall vurdert etter bøkene etter mine oldeforeldre som etterlot seg en stor boksamling, samtlige forøvrig innbundet privat.
Jeg tror din bok er et klenodium, og du skal være glad at eierne ikke lot den innbinde - da ville den ha tapt i antikvarisk verdi. (Det var iallfall det Cappelens antikvariat sa til meg når jeg kom med Ibsen i originalutgave, men privat innbundet.)
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Lille Anna av Carl Diriks

Post by Arve »

Det ser ut til at du har et interessant og verdifullt objekt her. Det første bildet er vel såpass politisk ukorrekt at det ikke ville blitt utgitt i dag. :wink:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Sfi
Posts: 6
Joined: 28 Oct 2013 21:57

Re: Lille Anna av Carl Diriks

Post by Sfi »

Tusen takk for svar! Jeg har sendt en forespørsel til NBI, og håper de kan gi meg litt info om boka.
Sfi
Posts: 6
Joined: 28 Oct 2013 21:57

Re: Lille Anna av Carl Diriks

Post by Sfi »

Fikk en meget god tilbakemelding fra Nasjonalbiblioteket (de forvalter NBI sin samling), som mente at jeg hadde gjort et fint funn. Hun nevnte også at den var sjelden, og henviste til ett par bøker; en om Fyrdiriks (som Carl Diriks blei kalt) tegninger og en om bildebøker. Hun ba meg, naturlig nok, sjekke med antikvariatene om verdivurdering. Så jeg forespurte tre antikvariater, fikk tilbakemelding fra et om at de ikke kjente til den, mens en annen svarte at med at den ikke var vanlig, og verdsatte den til 400-600 kr. Det siste har jeg foreløpig ikke hørt noe fra. Jeg må si at jeg hadde sett for meg at den var noe mer verdt enn det, men men.
Post Reply

Return to “Litteratur”