Verdivurdering av boksamling?

Forum for samlere av bøker, tegneserier, aviser, tidsskrifter og annen litteratur.
Post Reply
Kentistangvik
Posts: 5
Joined: 28 Mar 2016 16:37

Verdivurdering av boksamling?

Post by Kentistangvik »

Hei
Har arvet en enorm boksamling. lurer på hvordan jeg bør gå fram for å finne ut hvilke bøker jeg har og om dette har noen verdi? Har ikke tenkt å selge, men av respekt til vedkommende som eide bøkene hadde det vært spennende å høre om hvor god samlingen er. Noen som bor i Trondheim og er svært interessert i bøker som kunne tenkt seg å tatt en tur for å se og gi meg noen tips om hva jeg bør gjøre i bytte mot en kopp kaffe og litt kaffebrød :D ?

her er noen av de mest spennende titlene:
-Der Goldene Münchner Psalterene
-St albans psalter
-The luttrell psalter
-Night Thoughts by edward young
-Letterpress Shakespeare 39 forskjellige.

Er nærmere 80 kvm med bokhyller
Har Masse bilder. så send meg en epostadresse så kan jeg sende over.

På forhånd takk.
mvh Kent Tangvik
Attachments
IMG_6283.JPG
IMG_6283.JPG (123.81 KiB) Viewed 4600 times
IMG_6265.JPG
IMG_6265.JPG (78.1 KiB) Viewed 4600 times
IMG_6259.JPG
IMG_6259.JPG (94 KiB) Viewed 4600 times
IMG_6255.JPG
IMG_6255.JPG (111.11 KiB) Viewed 4600 times
Kentistangvik
Posts: 5
Joined: 28 Mar 2016 16:37

Re: Verdivurdering av boksamling?

Post by Kentistangvik »

Her er noen flere bilder
Attachments
IMG_6289.JPG
IMG_6289.JPG (117.95 KiB) Viewed 4597 times
IMG_6270.JPG
IMG_6270.JPG (96.65 KiB) Viewed 4597 times
IMG_6268.JPG
IMG_6268.JPG (113.32 KiB) Viewed 4597 times
IMG_6267.JPG
IMG_6267.JPG (113.01 KiB) Viewed 4597 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Verdivurdering av boksamling?

Post by Olav K »

Jeg bor ikke i Trondheim og kan ikke besøke deg, håper at noen kan ta seg tid.
Antagelig er den en større verdi i Carl Barks samlingen enn i kopiene av middelalderens psaltere. Hadde du eid originalene hadde du vært rik, Opptrykkene har ikke vært billige, noen er utgitt i begrensede opplag av de museer som sitter på originalen. Men de er og blir kopier, og lite eller intet hindrer museet fra å lage nye opptrykk. Jeg vil tro at et antikvariat vil kunne fortelle om det er et marked. og det er nødvendig å gå til utlandet.
Carl Barks serien mener jeg er spesiell fordi den innholder stoff som er upublisert, eller publisert i begrenset omfang. Det er kommet mange bøker, i små og store formater med Carl Barks tegninger/serier - så de som har kjøpt slike bøker i 1970-1980-årene for å sikre at egne barn/barnebarn får ta del i Barks skatter - trenger ikke denne bokserien, den er "overkomplett". Men finner du de få som MÅ ha alt av Barks kan du få en hyggelig pris.
Min erfaring med antikvarer er at de ikke tar seg betalt for å bese boksamlinger. Ikke biter de heller. Men basert på bildene tror jeg ikke du skal forvente noen formue. Det er forskjell på 1.utgaver og kopier.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Verdivurdering av boksamling?

Post by Arve »

Dette har nok kostet en halv formue i innkjøp, men salgsverdien er nok begrenset. Mitt beste råd er at du beholder samlingen og koser deg med den. Du kan også sjekke en del selv her - http://www.abebooks.com/. Da finner du hva bokselgere tar for tilsvarende utgaver. Bare husk på at de betaler vesentlig mindre for dette i innkjøp. Det er nok et svært begrenset marked for mange av disse utgavene på det norske markedet. Utgavene dine fra The Folio Society koster mye hvis du skal kjøpe dem i god stand i dag, men ikke forvent at kjøperne står i kø. Du kan jo sjekke ut hva The Surinam Album som du viser bilde av koster i dag så ser du at den er vanskelig å få tak i for under USD 850.-.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Verdivurdering av boksamling?

Post by Olav K »

Bare noen tilleggsopplysninger: Abe books ( og for den saks skyld Amazon) er "foreninger" av bokhandlere, meg bekjent kjøper de ikke brukte bøker direkte selv. Rigtignok får jeg noen ganger forespørsler fra Amazon, men da er det for å kjøpe tilbake bøker jeg tidligere har kjøpt fra dem. Jeg har kjøpt bøker fra Abe og fra Folio Society, men aldri fått tilsvarende forespørsler herfra. Folio Society selger bare "nytrykk", i begrensede opplag i begrenset tid. Bøkene du har er perler fra bok- og litteraturhistorien. Psalterne finnes ofte kun i ett eksemplar som original, originalen er håndtegnet og håndskrevet av flittige munker. Også de jeg kjenner igjen av de andre er særdeles sjeldne i original (de originalene hvor de skrivende munker har hatt glede av å tegne inn kopulerende fantasivesener i margen - er ekstremt dyre- men neppe kopiert her). Da jeg holdt på med gotikkens (senmiddelalderens) kunsthistorie kjøpte jeg noe av de bøkene du har ( eller av samme kaliber) - på antikvariat kunne jeg betale noen hundre kr. pr. stk (omsatt til norsk - aldri funnet i norsk antikvariat), nye: 30 til 50 pund hos Folio. Men antikvariater vet at de kan risikere å sitte med en bok i 10 eller 20 år, og betalingsvilligheten for sære bøker er deretter.
Mine foreldre hadde et stort bibliotek. Jeg plukket litt (og angrer på at jeg ikke tok mer) inviterte antikvar på besøk. Den første bød god pris for 5 bøker som han sa han kunne selge dagen etter, bød fem tusen for resten. Den neste tok noen fler, og bød litt mer for resten. Men dette var "gamle bøker", dine er relativt nye og opptrykk av gamle skatter. Jeg gjentar rådet om å invitere en antikvarbokhandler (de synes bøker er kjempegøy uansett) og be om råd.
Jeg er kanskje litt preget av at jeg holder på med mynt, og her er kopier bare fy. Men mens en kopi av Norges første penning egentlig er et ganske kjedelig stykke metall, er en god kopi av de håndtegnede psaltere, eller den illustrerte tidligutgave av Canterbury Tales, vakre gjengivelser av tidlig bokkunst.
Men dette er litt som å trøste de som har kjøpte mynt og medaljer fra Samlerhuset. Det kan være vakkert, det har vært veldig veldig dyrt, men du får aldri dekket kostprisen - men det kan være flott å se på.
Kentistangvik
Posts: 5
Joined: 28 Mar 2016 16:37

Re: Verdivurdering av boksamling?

Post by Kentistangvik »

Tusen takk for svar. Er meget spennende å gå gjennom samlingen. Skulle ønske jeg hadde så utrolig my mer kunnskap om dette.
Som dere sier, kan jeg tenke med at nypris er langt høyer en evt salgspris av brukte bøker. Og at markedet for kjøpere er svart begrenset. Så skal få en antikvar her i byen til å se på det.

Hadde liten kjennskap til at «nye» bøker koste så mye. Fant jo flere pakker fra The Folio Society med pakksedler på alt mellom 800-3.500 pund. Så tydelig at mannen elsket bøker.
Nokk en gang: Tusen takk for gode tips
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Verdivurdering av boksamling?

Post by hertervig »

Nå er det jo også viktig å huske på at det er slett ikke alltid det er de store iøyenfallende påkostede verkene i skinninnbinding med helt gullsnitt som er de mest verdifulle. Ofte kan ei tynn lita unnselig flis av ei bok være mer verdt enn alle de andre til sammen. Bøker av Knud Pedersen, Brynjolf Bjarme og Alf Buestreng f. eks...

Bruker du nettsidene til Antikvariat.net, Zvab, Amazon og AbeBooks som oppslagshjelpemiddel vil du finne ut hva antikvariater rundt i verden har priset tilsvarende utgaver til. Men som nevnt; Antikvarbokhandlere tenker sjelden tanken at de muligens ikke er like uforgjengelige som bøkene de selger; de har gooood tid.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Verdivurdering av boksamling?

Post by tho »

Bøker er til for å leses. Gjør det :lol:
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Verdivurdering av boksamling?

Post by Samler »

Arve wrote:Dette har nok kostet en halv formue i innkjøp, men salgsverdien er nok begrenset. Mitt beste råd er at du beholder samlingen og koser deg med den. Du kan også sjekke en del selv her - http://www.abebooks.com/. Da finner du hva bokselgere tar for tilsvarende utgaver. Bare husk på at de betaler vesentlig mindre for dette i innkjøp. Det er nok et svært begrenset marked for mange av disse utgavene på det norske markedet. Utgavene dine fra The Folio Society koster mye hvis du skal kjøpe dem i god stand i dag, men ikke forvent at kjøperne står i kø. Du kan jo sjekke ut hva The Surinam Album som du viser bilde av koster i dag så ser du at den er vanskelig å få tak i for under USD 850.-.
Riktig - dette har jeg selv opplevet mht. innkjøpspris vs. salgsverdi. Ellers mye bra lektyre.
Post Reply

Return to “Litteratur”