Henrik Ibsen -Peer Gynt

Forum for samlere av bøker, tegneserier, aviser, tidsskrifter og annen litteratur.
Post Reply
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Henrik Ibsen -Peer Gynt

Post by tho »

Søkte på antikvariat.net, men fant ingen førsteutgaver av
Peer Gynt.

Er det normalt?

Finner ikke Brand heller.
Ibsen.JPG
Ibsen.JPG (311.12 KiB) Viewed 2873 times
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Henrik Ibsen -Peer Gynt

Post by hertervig »

Nå ligger det vel en 8 - 10 førsteutgaver av Brand ute, priset fra drøyt 3 opp mot 12 tusen. Men av Peer Gynt ser heller ikke jeg noen. Det kan være tilfeldig, men det kan også være at etterspørselen overstiger tilbudet for øyeblikket.

Generelt vil jeg vel si at tilbudet på de 4 store er noenlunde stabilt selv om det er merkelig lite Bjørnson i omslag eller origb. før 1870. Ikke en gang Maria Stuart og Fiskerjenten er å oppdrive i originale forlagsbind, og det er vel noe uvanlig.

Nå skal det jo ikke så mange nye samlere til før markedet på tingene med lave opplag tømmes. Selv om etterspørselen generelt er liten så finnes det vel neppe mer enn 5-600 eksemplarer av hver av de to ovennevnte av Bjørnson og da vil selv en liten tilgang på nye samlere merkes.

Ser ellers at det er Ruud som har langt de fleste eksemplarene som ligger ute på Antikvariat.net. Enten har han nylig fått inn en større samling, eller så har de andre ikke lagt ut noe på en stund.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Henrik Ibsen -Peer Gynt

Post by tho »

Jeg ser Peer Gynt er ektremt sjelden:
https://www.nrk.no/kultur/amerikaner-si ... t-1.531219

De to avbildede bøkene er mine, men ikke førsteutgaver. De kostet
10 kr pr stykk, så det er de jo verdt.

Det gir men en god følelse selv om de ikke er førsteutgaver.

Fant en utgave av Peer Gynt til, kjøpt for 40 kr for mange år siden:
peer gynt.jpg
peer gynt.jpg (484.14 KiB) Viewed 2819 times
Ser ikke hvilket opplag det er.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Henrik Ibsen -Peer Gynt

Post by hertervig »

Den på Christie er fra helt tilbake til 2002. Prisen den gang på over hundre tusen indikerer at det mye sannsynlig har vært et originalbind som er svært sjeldent. I originale omslag er den også meget uvanlig, men om den passerer de hundre...? Kanskje. Men i privatbind har den aldri vært spesielt sjelden, jeg vil tro den lar seg greit tilegne for under ti tusen.

Mitt eget eksemplar handlet jeg i Kjøbenhavn for ca. 30 år siden i et velrenommert antikvariat for en svært hyggelig pris, så der i gården var den i hvert fall ikke ansett for å være noe spesielt hverken den ene eller andre veien.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Henrik Ibsen -Peer Gynt

Post by tho »

Ja, det var orginalbind.

Det er jo morsomt at du har 1. utgave av Peer Gynt. Med privatbind
så er jo verdien lavere, men et tosifret kronebeløp er det nok.

Jeg kjøpte litt i min ungdom, men det ble ingen ordentlig samling.
Det var tanten til min far og som bodde på Frogner i Oslo, som
inspirerte meg, tror jeg, og da var jeg knapt 10 år.
Der var det mange gamle bøker og Ibsen med.

Når jeg graver litt i bokhyllen, så ser jeg det er mange 1. utgaver
av Ibsen og Bjørnson. Får vel sette opp en liste.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Henrik Ibsen -Peer Gynt

Post by hertervig »

Jeg har nå samlet på mye opp i gjennom årene, men det er nok boksamlingen som totalt sett har gitt mest glede. Det er noe med de fine bindene, og at man kan få tak i ganske sjeldne ting for en rimelig penge. Til og med tidligere ukjente ting kan dukke opp i bokkasse, og da blir det jo ekstra stas.
Post Reply

Return to “Litteratur”