Liten bok med Kryptert skrift??

Forum for samlere av bøker, tegneserier, aviser, tidsskrifter og annen litteratur.
Post Reply
nissannisse
Posts: 173
Joined: 23 May 2011 19:16
Location: HAMAR

Liten bok med Kryptert skrift??

Post by nissannisse »

Noen som vet noe om denne?? Hva er dette for en bok. Har den tilhørt noen for for losj eller lignende. Har hatt med meg denne på diverse plasser som vårmaked i skipet og div,mange som har villet kjøpe den og flere som viste hva det var men ingen som ville si det. Har ikke solgt den for vil vite hva dette er. Om det er noe veldig hemmelig så send pm :D Det er også notert div ting som jeg ikke kan tyde gjennom hele boken. Kun lagt ved bilde av utvendig boken og første siden. Resten av boken er på ett merkelig språk eller noe kryptert språk. håper noen vet noe :D
Attachments
bok2.JPG
bok2.JPG (56.26 KiB) Viewed 1450 times
bok1.JPG
bok1.JPG (158.76 KiB) Viewed 1450 times
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Liten bok med Kryptert skrift??

Post by Arve »

Antageligvis en eller annen frimurersak. Du finner noe her http://www.embc.com.au/index.php?pageId=7622. Ellers får du gjøre som jeg gjorde og google forkortelsene. :)
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
nissannisse
Posts: 173
Joined: 23 May 2011 19:16
Location: HAMAR

Re: Liten bok med Kryptert skrift??

Post by nissannisse »

hei. takk for svar. ja har drevet og googlet endel jeg også. hadde vært artig og vist hva som sto i den. :D
Massiss
Posts: 61
Joined: 22 Feb 2012 21:45
Location: Ålesund

Re: Liten bok med Kryptert skrift??

Post by Massiss »

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg, men det hadde vert spennende å få vite hva som sto der! Kan du ta bilde av en side inne i boken?
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Liten bok med Kryptert skrift??

Post by Arve »

Forkortelsene i bildet over er "oversatt" i linken jeg postet lenger opp. Kom med flere bilder så skal vi nok greie å finne flere oversettelser.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Massiss
Posts: 61
Joined: 22 Feb 2012 21:45
Location: Ålesund

Re: Liten bok med Kryptert skrift??

Post by Massiss »

Så det nå. Her er den delen som er relevant:

Code: Select all

So, what you have is 'The Unwritten Work' (see the 'TUW') with the first letters only of each word of the whole ritual. On the opening 'Title' page, and on later pages you have 'I' for 'Initiation', 'FD, OTDOF' for 'First Degree, or the Degree of Friendship', 'SD, OTDOBL' for 'Second Degree, or the Degree of Brotherly Love', and 'TD, OTDOT' for 'Third Degree, or the Degree of Truth.'
nissannisse
Posts: 173
Joined: 23 May 2011 19:16
Location: HAMAR

Re: Liten bok med Kryptert skrift??

Post by nissannisse »

kommer flere bilder i morgen :D :D
Post Reply

Return to “Litteratur”