Norge fremstillet i tegninger - 1848

Forum for samlere av bøker, tegneserier, aviser, tidsskrifter og annen litteratur.
Post Reply
Kristoffer77
Posts: 3
Joined: 18 Jun 2012 15:16

Norge fremstillet i tegninger - 1848

Post by Kristoffer77 »

Hei,
Tenkte jeg kunne spørre her om denne boken. Har altså Norge fremstillet i tegninger fra 1848 og vurderer om jeg skal selge den. Noen som kan si noe ca pris jeg kan forvente å få for den? Leverte boken hos en bokbinder til restaurering for noen år siden så den er hel og fin. Siden som innholdsfortegnelsen er på har blitt revet ut en gang så den er tapen sammen. Alle bildene er i boken, det er 2 eller 3 bilder som noen har forsøkt å fargelegge en gang for lenge siden. Ellers så er jo sidene i boken litt brunflekkette, men sidene med tekst er verst da dette papiret er av en annen kvalitet en papiret som litografitrykkene er på.
prøvde å laste opp bilder her men det funka ikke så hvis noen vil se bidler så må jeg sende de på epost.

mvh
Kristoffer
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Norge fremstillet i tegninger - 1848

Post by hertervig »

Et antikvariat ville rimeligvis prise et eksemplar i den foreskrevne stand til 10.000,-. Det er vanlig med plettede tekstsider, men litt ekstra trekk for fargelegging av noen tegninger.
Kristoffer77
Posts: 3
Joined: 18 Jun 2012 15:16

Re: Norge fremstillet i tegninger - 1848

Post by Kristoffer77 »

Men tror du det er dumt å selge den? Tenker da på om den vil stige noe i verdi i løpet av de neste årene..
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Norge fremstillet i tegninger - 1848

Post by hertervig »

Ja, den som visste det du.

4 eksemplarer til salgs på antikvariatenes nettsider pr. idag. Om det er mye eller lite kommer litt an på øynene som ser. Det kan vel tyde på at det er et stykke mellom kundene som legger pengene på bordet for dette verket.

Rent matematisk ser det ikke så rent galt ut investeringsmessig. Med 82 plansjer får vi en snittpris pr. enhet på ca. 150 kroner, som må sies å være kurant for et 160 år gammelt lokalhistorisk trykk. Sannsynligvis vil det lønne seg å plyndre boka og selge plansjene enkeltvis. :( Husk bare at når du har tatt dem ut av boka, så får du dem vanskelig inn igjen.

10.000,- er jo penger, men når du begynner å bruke av dem, så er det ingen ting. Dessuten, hvis du vil selge for 10, så må du regne med å bruke litt tid på det. Det enkleste er å beholde den så lenge, den er jo morsom å ha, og den synker neppe i verdi i forhold til dagens pengeverdi.
Kristoffer77
Posts: 3
Joined: 18 Jun 2012 15:16

Re: Norge fremstillet i tegninger - 1848

Post by Kristoffer77 »

Noe plyndring av boka er nok ikke aktuelt! Beholder den enn så lenge tenker jeg. Takk for hjelpen :)
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Norge fremstillet i tegninger - 1848

Post by vemod »

hertervig wrote:Ja, den som visste det du.

4 eksemplarer til salgs på antikvariatenes nettsider pr. idag. Om det er mye eller lite kommer litt an på øynene som ser. Det kan vel tyde på at det er et stykke mellom kundene som legger pengene på bordet for dette verket.

Rent matematisk ser det ikke så rent galt ut investeringsmessig. Med 82 plansjer får vi en snittpris pr. enhet på ca. 150 kroner, som må sies å være kurant for et 160 år gammelt lokalhistorisk trykk. Sannsynligvis vil det lønne seg å plyndre boka og selge plansjene enkeltvis. :( Husk bare at når du har tatt dem ut av boka, så får du dem vanskelig inn igjen.

10.000,- er jo penger, men når du begynner å bruke av dem, så er det ingen ting. Dessuten, hvis du vil selge for 10, så må du regne med å bruke litt tid på det. Det enkleste er å beholde den så lenge, den er jo morsom å ha, og den synker neppe i verdi i forhold til dagens pengeverdi.
Ja, 150-200 kr. stemmer rimelig greit med hva jeg har solgt enkeltplansjer for (litt avhengig av hvor mange lokalhistorikere som er med på budrunden). Det vil muligens lønne seg på kort sikt å selge dem enkeltvis, men på lang sikt vil alltid komplette verk være mest attraktivt.
Bodil
Posts: 1
Joined: 06 Sep 2013 13:30

Re: Norge fremstillet i tegninger - 1848

Post by Bodil »

I denne boka er det et bilde av Stavanger Domkirke. Dette er malt av Joachim Frinch. Jeg har en litofrafi i farger av dettte. Kan det være noe verdi i det. Det er i utmerket stand, men uten ramme. Kan noen fortelle noe mer om denne colorlotoen. Når ble den laget? Hvor mange eksemplarer?? Dette lurer jeg på.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Norge fremstillet i tegninger - 1848

Post by tho »

Prisen for "Norge fremstillet i tegninger fra 1848" vil vel avhengig av tilstand.

Her er et pent eksemplar som er solgt på auksjon:
http://www.bonhams.com/auctions/20048/lot/2054/

Et dårlig eksemplar ligger vel på ca. tusenlappen.

Å selge hvert blad separat kan lønne seg om man har tid til å
holde på med det.

Selv solgte jeg et blad på QXL til 1 krone ... sånn går det når
kun en byr.
User avatar
Skarsvaag
Posts: 108
Joined: 11 Jun 2012 10:47

Re: Norge fremstillet i tegninger - 1848

Post by Skarsvaag »

Et eksemplar fra 1890 til salgs på neste Skanfilauksjon:

http://www.skanfil.no/LotDetail.aspx?l=LOT/1238333
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Norge fremstillet i tegninger - 1848

Post by tho »

Skarsvaag wrote:Et eksemplar fra 1890 til salgs på neste Skanfilauksjon:

http://www.skanfil.no/LotDetail.aspx?l=LOT/1238333
Det er ikke utgaven fra 1848. Det er heller ikke litografier.
Dessuten en del skader.

Hvis man vil ha noe billig kan man kjøpe utgaven fra 1980 (Bokklubben nye bøker).
Post Reply

Return to “Litteratur”