Hamsun

Forum for samlere av bøker, tegneserier, aviser, tidsskrifter og annen litteratur.
Post Reply
Lulle
Posts: 3
Joined: 05 Aug 2012 09:46

Hamsun

Post by Lulle »

Har boken "Sult" av Hamsun fra 1890. P.G. Philipsens Forlag. Trykt hos J.Jørgensen & Co, Hannover. Den er i brunt omslag på kantene med litt gullstriper, og er ellers i beige farge med brune trekanter på endene. Den er i meget god stand. Hva kan denne være verd, eventuelt hvor kan man selge den?

Blir meget glad for svar :)
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Hamsun

Post by hertervig »

Hei, og velkommen til forumet.

Dette er en av de mer etterspurte utgavene av Hamsuns bøker. Verdien er avhengig av to ting; bindtype og stand. Det originale rikt dekorerte forlagsbindet er det klart gjeveste, ut fra din beskrivelse er det neppe det du har. Nest best er det når boken er bundet med de originale papiromslagene, en heftet utgave eller O.o. som antikvariatene bruker for å betegne bindtypen. Minst attraktivt er det hvis det er en privat bokbinder som har stått for innbindingen, de kan være av god kvalitet, men de er altså ikke originale. Rimeligvis er det ut fra din beskrivelse et slikt privatbind du har. Om du er heldig, så har bokbinderen bundet med de originale hefteomslagene. I så fall virker det som om boken har to nesten likt utseende tittelblad hvorav det første er trykt på tykkere papir enn det andre.

Et antikvariat vil sannsynligvis prise et privatbind til mellom 4 og 5000 kroner, og det dobbelte hvis omslagene er medbundet. Ta da med i betraktning at et antikvariat er inneforstått med at boken gjerne kan vente et år eller to på kjøperen.
Lulle
Posts: 3
Joined: 05 Aug 2012 09:46

Re: Hamsun

Post by Lulle »

Takk for svar! Boken hadde to tittelblad hvor det ene var tykkere :)

Hvis man skal selge slike bøker, er det best å ta dem med til et antikvariat?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Hamsun

Post by Olav K »

Hvis du vil ha kjapt oppgjør, sjekk ut noen av de storeantikvariatene i Oslo. Er du tålmodig begynner du der - og får vite hva de vil betale (det kan variere - etter hvilke "ønskelister" de har inne). Legg så boken ut på Finn/QXL e.l. med 50% påslag på det du er tilbudt. Det antikvariatet som har kunde på vent, vil kline til. Har ingen av dem det - er det en risiko for at du må gå tilbake til dem, og da kan de ha nedjustert sine anslag. De følger med, og noterer seg nok et usolgt objekt. På den annen side har de en kundegruppe av oldiser, som ennå ikke har oppdaget nettet som markedsplass, eller ikke tør kjøpe uten den garanti som antkvariat/antikvetshandler kan tilby.
Seriøse samlere vil aldri kjøpe kvalitetsobjekter på Finn/QXL uten å kjenne selger, eller ha adgang til inspeksjon. Handlere vil kjøpe der, de misser iblandt, men det oppveies av det de klarer å kjøpe fra enker og faderløse til spottpris. Men går du ut med tilbud fra Handler + 50%, blir du ikke robbet. Når handlere ( som ikke vet de har kjøper til samme objekt) regner seg en solid avanse er det ikke rå grådighet, men en nøktern vurdering av at det koster å holde et varelager - det kan som påpekt ovenfor - gå både ett og to år før den "riktige" kjøperen kommer dinglende inn av døren. Antikviteter (som mynter og bøker) er ikke ferskvare.
Da jeg skulle selge barndomshjemmets bøker, tok jeg ut de jeg var særlig glad i, og lot resten (98%) gå til antikvariat. Sikkert ikke optimal pris, men raskt kontant oppgjør og ingen kranglete kjøpere ("det var en flekk på side 2 - jeg hadde ikke regnet med noen flekk - jeg vil ha prisavlag...").
Dernest - antikvaroperatører er et viktig kulturelement (bevaringsverdige, spør du meg) - jeg vet ikke hvor du bor, men er der et antikvariat der - gå dit. Er han på dato er han /hun tilsluttet "antikvar.net" - så han er ikke prisgitt lokal etterspørsel.
Nå har du fått et sprikende svar. Men du vil se hvor du (etter hva jeg tror) du får best betalt - og hvor du kan bidra til at en skatt (som den du har) kommer den glade amatør til eie.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Hamsun

Post by vemod »

...men husk på at antikvariater er steinharde på kvaliteten. En brett, flekk eller lyte reduserer fort prisen med styggmange prosent. Dette bare for at du skal være forberedt på at det du synes er ei pen bok, ikke nødvendigvis er det for en bibliofil samler.
verdåeie
Posts: 139
Joined: 13 May 2012 16:06
Location: Stjørdal

Re: Hamsun

Post by verdåeie »

Når du har fått prisen hos en antikvariatet, send gjerne en PM hva du ønsker for den.Samler på små kulturskatter og kan kanskje kjøpe den av deg
til min private samling :D
Post Reply

Return to “Litteratur”