Oversikt over postkort som finnes?

Forum for postkortsamlere

Moderator: Per Erik

Post Reply
lokarlsen
Posts: 55
Joined: 16 Feb 2011 19:12

Oversikt over postkort som finnes?

Post by lokarlsen »

Jeg kunne tenke meg å begynne å samle på postkort fra Grimstad, hvor jeg kommer fra.

Finnes det noen oversikt over hva slags kort som f.eks. kommer fra Grimstad?

Er det noe jeg bør tenke på i jakten?
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Oversikt over postkort som finnes?

Post by Myge »

Søke opp resultater på Grimstad hos Skanfil er en grei start i alle fall, da vil du få opp en del.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Oversikt over postkort som finnes?

Post by tho »

Jeg gir resultatoversikten hos Skanfil terningkast 6. Helt topp :D

Ønsker alle en god jul! :D
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Oversikt over postkort som finnes?

Post by hertervig »

Postkortsamling er en herlig hobby, og særlig i begynnelsen hvor man har lite. Og så blir du aldri ferdig, det finnes uendelig mange privatkort som kom i ørsmå opplag.

En ting du må ta stilling til er om du skal samle ett kort av hvert motiv, eller om du skal samle alle trykninger som finnes. Særlig tidlig 60-talls kort kom i bemerkelsesverdig mange utgaver. Der er billedmotivene like, mens det er forskjell i tekst på baksiden, og i noen tilfeller også forskjellig utgiver. Ett Sandefjordskort fra ca. 1910 har jeg i 14 forskjellige trykninger, og det finnes sikkert enda flere.

Siden Grimstad er en sjøfartsby så er det en hel gjeng skuter som har vært registrert der, og kort finnes det fra de fleste. Det ble f. eks. tatt en masse fotografier av Norske skuter i utenlandske havner så som Port Said o. a. Disse er ikke så helt enkle å finne, og det blir mye leting for hvert nye kort. Jeg vil mene det er verdt bryet.

Så til oppbevaring. Jeg vil anbefale store album med plass til 6 kort på hver side, altså 12 kort når du åpner albumet på en dobbeltside. Fordelen er at du får separate ark til liggende og stående format. Lindner har gode album, men ikke kjøp arkene derfra, de sprekker. Heldigvis passer Safe sine ark i albumet, de hvite er helt OK (Safe's album er ikke noe bra) Kassetten anbefales helt klart, for albumet fullt med ark og kort er ganske tungt. 500 kort er det maksimale av hva albumet tar, ideelt sett i overkant av 400. Disse albumene har du glede av i mange år, de er fine å presentere for andre og de er lette å holde orden i. Den eneste bakdelen er at de er nokså tunge når de er fulle.

Kortene deles naturlig opp i tre avdelinger, småformat (stort sett fra før 1950), storformat svart/hvitt (50-tallet, men enkelte er eldre) og storformat farve (fra slutten av 50-tallet.) Hver enkelt avdeling kan så deles opp i:

Sentrum. Torvet og gatemotiver.
Båt og havn
Kirker
Forfatterne, deres boliger og portretter. (Hamsun er kanskje ikke så mye på postkort, men det er Ibsen)
Sentrumsnære strøk
Perifere områder
Strender, camping- og badeliv.
Jernbane
Bil og transport. Bensinstasjoner.
Næringsliv
Skoler, teatret og andre bygninger
Sport og fritidsaktiviteter

og det er sikkert noen områder som jeg ikke kommer på i farten, og sikkert noe som er spesielt for Grimstad som jeg ikke kjenner til.

Du finner endel kort på qxl, men også på Tradera og eBay. Ellers må du på messer, og besøke brukthandlere og antikvariater overalt på din vei.

Da gjenstår det bare å ønske lykke til, jeg tror ikke du er helt alene på markedet, men konkurransen er vel ikke av de aller verste. :D :D
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Oversikt over postkort som finnes?

Post by tho »

Det med gamle postkort er ganske interressant. Jeg har en bok, Ivar Ulvestad's
Norske postkort. Der kan man lese om dette emnet.

Min interresse for postkort dreier seg mest om motiv og litt om det kan
finnes noe spesielt skrevet på disse kortene. Det er mest på baksiden
av kortet (og da er ikke et album rette tingen), men også om det som
er skrevet på forsiden. Det var jo vanlig å ta forsiden at kortet til å
skrive på i gamle dager :)

Helst skal frimerket også sitte på.

Spesielt gøy kunne det vært å finne håndskrevne kort av Henrik Ibsen
eller Edvard Munch. Mulig det finnes på QXL. Det er dog ikke alle selgere
som gidder å vise baksiden av kortet. Dat blir det heller ikke bud fra meg,
siden det også kan være et opptrykk.

Altså, brukt kort (uten bretter og mangler) og med hilsen og
frimerke bak.
Post Reply

Return to “Postkort”