Kort fra Fram

Forum for postkortsamlere

Moderator: Per Erik

Post Reply
TåsenMann
Posts: 3
Joined: 14 Jan 2015 11:07

Kort fra Fram

Post by TåsenMann »

Hei samlerforum! Jeg lurer på noen ting angående et postkort. Postkortet ser ut til å være en slags PR-gimmick, der det har blitt tatt med på en ekspedisjon over Polhavet. Det ser ut til å ha signaturen til Roald Amundsen (som trykk på postkortet, ikke personlig skrevet). Det er også spesifisert at postkortet vil være med Fram. Jeg lurer på hvordan det kan ha seg at postkortet er datert 27/6 18? Amundsen brukte jo ikke Fram over polhavet? Ble postkortene trykket før det ble klart at Amundsen skulle bruke "Maud" på den nye ekspedisjonen? Dette virker jo rart, da dette bare var noen få uker før avreisen til nordpolen (avreise var 18. juli).
Regner med at dette postkortet finnes i mange eksemplarer, så det er vel ikke verdt mange kronene?

Dette er min første post, har egentlig ikke noe særlig peiling. Takker for svar!

August
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Kort fra Fram

Post by tho »

Hvis du legger inn et fotografi av forside + bakside av postkortet
blir det lettere å besvare ditt spørsmål.
TåsenMann
Posts: 3
Joined: 14 Jan 2015 11:07

Re: Kort fra Fram

Post by TåsenMann »

Samlerforum forside.png
Samlerforum forside.png (832.77 KiB) Viewed 3181 times
Samlerforum bakside.png
Samlerforum bakside.png (715.22 KiB) Viewed 3181 times
Her er forsiden og baksiden på kortet.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Kort fra Fram

Post by tho »

"Roald Amundsen hadde fått Nansens bifall til å bruke Fram til sin planlagte drift over Polhavet i 1910.
Den gangen skulle ekspedisjonen forhåpentlig fryse inn i isen lengre nord enn Fram hadde gjort i 1893,
og således ha større muligheter til å drive over eller svært nær Nordpolen. Fram-ekspedisjonen gikk som
kjent til Antarktis og Sydpolen i stedet, og da Fram returnerte til Norge i 1914 var hun i for dårlig stand
til å brukes oppe i isen. Amundsen fikk derfor bygget et nytt polarskip, denne gangen ved Christian Jensens
båtbyggeri i Vollen i Asker.

Kjølen ble strukket i 1916, og skipet ble døpt 7. juni 1917. Amundsen knuste en isklump istedenfor en
champagneflaske mot skutesiden, og erklærte at “… allerede nå skal du få føle litt av ditt rette element.
For isen er du bygget, og i isen skal du tilbringe din beste tid, og der skal du løse dine oppgaver.
Med vår dronnings tillatelse døper jeg deg "Maud"."

Ref.:
http://www.frammuseum.no/Visit-the-Muse ... lang=nn-NO

Trolig ble postkortet derfor laget før det ble bestemt at Maud skulle brukes fremfor Fram.
Slik tolker jeg det som.

Litt opplysninger her også:

http://www.frankering.com/group/filatel ... oup%3A3242
TåsenMann
Posts: 3
Joined: 14 Jan 2015 11:07

Re: Kort fra Fram

Post by TåsenMann »

Takk for hjelp!

Ringte Germeten og hørte. Han sa de fantes i 30 000 eksemplarer, og at de var verdt mellom 70 og 200 kr. alt etter som hvilket stempel og frimerke de hadde. Mitt hadde grønt femørefrimerke, og det var visst det vanligste, så altså 70 kroner. Så da blir kortet i familien!

Så vidt jeg skjønte fra å lese på nettet, var at hvis du har kort som er sendt til andre land enn Norge kan de være verdt mye på eBay hvis du har flaks. Bare hvis noen andre skulle lure.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Kort fra Fram

Post by vivavegas »

Autografen til Roald Amundsen er vel forprintet. Er man heldig så finner man en skjelden autograf.
Er det O.G.P.B.R det står?
Post Reply

Return to “Postkort”