Info om gamle julekort?

Forum for postkortsamlere

Moderator: Per Erik

Post Reply
Grønnskollingen
Posts: 10
Joined: 28 Mar 2016 20:16

Info om gamle julekort?

Post by Grønnskollingen »

Hei!

Jeg har arvet en bunke med gamle kort, som blant annet inneholder julekort. Noen av dem har signatur på seg, slik at selv jeg har fått med meg hvem som har laget dem :lol: Dette er altså Aukrust, Mauritz-Hansen, Thorsrud og Elbjørg Øien. Kan disse kortene ha noen verdi?

De andre julekortene vet jeg ikke hvem som har designet. Det med dådyr på er sendt fra Danmark, og de med litt "glans" i seg som er avbildet ved siden av, de står det "import" på (Poststempel 1915 og 1932). Så disse tre har kanskje ikke noe særlig samleverdi?

Kortet med de to nissene har poststempel 1936, og det med juletre har poststempel 1915. De to siste er ganske små og er kanskje det man kaller overrekkelseskort? Det står ingenting om navn eller dato på disse, men jeg tipper de er fra starten av 1900-tallet.

Jeg hadde blitt kjempeglad om noen hadde litt info om disse kortene og kan si noe om eventuell verdi :)
julekort.jpg
julekort.jpg (1.47 MiB) Viewed 2883 times
julekort1.jpg
julekort1.jpg (354.02 KiB) Viewed 2883 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Info om gamle julekort?

Post by Olav K »

Jeg vet veldig lite om postkort, bortsett fra at de har vært og fortsatt er samlerobjekt. Googler du postkort vil du få opp en del. En gammel bekjent av meg drev i mange år butikk på Rådhusplassen i Oslo, men nå tror jeg han har lagt opp, men andre er fortsatt aktive. Her, som i andre samlerområder har tilstand betydning, men dine kort ser jo rimelig greie ut. Da kommer sjeldenhet og etterspørsel inn. Hvorledes dine kort faller inn aner jeg ikke. Det er lov å sende bilder og spørre. Om mulig spør fler enn en. Lykke til.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Info om gamle julekort?

Post by ramazotti »

Særlig Aukrust er et populært samlerområde. Det er ikke uvanlig at gode kort oppnår 7-800.- på auksjon.
Kortet nederst til venstre ser ut til å være Damsleth,som også stod bak en rekke motiver med nazistisk
propaganda.Julekortene hans ligger ofte på rundt hundrelappen. Propagandakort kan ligge mye høyere.

Andre populære områder er hjemstedsamling , særlig med motiver fra de litt mindre stedene.Skip og jernbane
er også lettsolgt . Importkortene er nok av mindre verdi her til lands, men kan sikker selges i kunstnerens hjemland
om man finner ut hvem som står bak motivene.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Info om gamle julekort?

Post by tho »

Legg ut kortene til salgs på QXL til 10 kr pr stykk så ser du hva de er verdt.
Ta bilde av begge sider av kortet.

Nissekort er alltid populære.

Kortene du ikke får solgt samler du opp til et lot og legger ut
til 10 kr, og vips så er du kvitt alt og sitter igjen med penger.
Post Reply

Return to “Postkort”