Postkort med anmerkninger?

Forum for postkortsamlere

Moderator: Per Erik

Post Reply
Posthorn
Posts: 95
Joined: 09 May 2012 13:21

Postkort med anmerkninger?

Post by Posthorn »

Jeg kjøpte for en tid siden en større postkort hele verdensamling med mest kirker fra de nordiske land. Det finnes blant annet en god del ubrukte kort som har anmerkninger. Av tidligere samlere er det håndskrevet dato og hvor de er kjøpt. Nå lurer jeg på om disse har en lavere verdi? Er de upopulære blant samlere?
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Postkort med anmerkninger?

Post by tho »

Hei, jeg er ingen ekspert på dette, men personlig synes jeg postkort som er frankert er mest morsomt.
Det gir dessuten en indikasjon på hvor gammelt postkortet er og at det ikke dreier seg om et nytrykk.
Helst skal frimerket være intakt og med pen hånskrift. Et ekstra pluss er hvis avsender eller mottaker
er en kjent person og med et interressant innhold.

Hvis disse anmerkningene er skrevet med blyant, så er det uansett ikke noe problem. Er det medkulepenn
så synes jeg det er dumt, men som sagt vet jeg ikke hva den innbarkede postkortsamler mener om dette.
Posthorn
Posts: 95
Joined: 09 May 2012 13:21

Re: Postkort med anmerkninger?

Post by Posthorn »

Takk for svar!

Jeg er enig med deg og spesielt når det gjelder eldre postkort, et pent frankert og stemplet postkort setter jeg mye større pris på en et ubrukt.
Når det gjelder anmerkningene (kulepenn) så er det på postkort ifra 60- 80 tallet med ingen dyre kort, men jeg lurer på om jeg skal skille dem i en gruppe for seg. Som antydet så dreier det seg om et større antall.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Postkort med anmerkninger?

Post by hertervig »

Det kan kanskje bety litt for noen samlere, men for ganske mange vil jeg tro det har mindre betydning. Ved evtlt. salg ville jeg hatt en anmerkning om det, så kjøperen selv kan velge hvorvidt det er viktig. Om jeg ikke hadde kortet, tror jeg ikke akkurat dette hadde stoppet handelen. Men.. andre kan mene noe annet.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Postkort med anmerkninger?

Post by tho »

Hvor er det postkort-samlerene kjøper postkortene nå for tiden?

Finnes det nettauksjoner for slikt?

Jeg har sett på kategoriene for "kirker" og "jernbane" på QXL,
men det er langt mellom budene.

Derimot ser jeg at enkelte kort av "jenbanestasjoner" kan oppnå
bra priser. For kirker er det ikke akkurat slik, får'n si.

Noen tips? :)
Posthorn
Posts: 95
Joined: 09 May 2012 13:21

Re: Postkort med anmerkninger?

Post by Posthorn »

De aller fleste som driver med frimerkeauksjoner har postkort på sitt program. Jeg har kjøpt av Skanfil, Moldenhauer/Frimerkehuset Bergen og Germeten, Oslo. Jeg har også kjøpt mye ifra et svensk firma Philea i Stockholm som flere ganger har hatt stor handlerposter ute. Nå vet jeg ikke, men postkort er vel muligens momsbelagte for import til Norge. Den siste samlingen som jeg nevnte ovenfor var del av et handlerlager på ca 10 000 kort. 1960 1980 tall med noen eldre imellom.

Det er mange som har samlet kirker. Det er mye ute for salg og derfor lave priser.
Skanfil`s auksjon er jo også på en måte web basert. Det er mulig å by i real tid tilsammen med folket i auksjonslokalet.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Postkort med anmerkninger?

Post by Olav K »

På Fridtjof Nansens plass, bak rådhuset i Oslo, tror jeg Ragnér fortsatt har sin butikk, og hans spesiale var nettopp postkort. Verd en sjekk i fall du bor i eller nær Oslo.
Post Reply

Return to “Postkort”