Ny bok: Vitenskab Selskabets medaljer

Forum for medaljesamlere.
Post Reply
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Ny bok: Vitenskab Selskabets medaljer

Post by Olav K »

Ikke før har Harald Hallbergs bok "Norske dekorasjoner " kommet i handelen, kommer nå "Det Kongelige Norske Videnskabers Selskabs medaljer", en bok om selskapets medaljer. Det er selskapets skrift nr. 1/2013 - 168 sider, pris kr. 325. ISBN 978 82 321 0219 8. Boken er skrevet av Yngvar Reichelt og utgitt på Akademika forlag.
Selskabet ble stiftet i 1760 og dets første "skrift" kom ut året etter. Ikke uten en viss stolthet viser forlaget til at skriftserien er en av de eldste i verden som fremdeles utkommer.
Boken dekker selskapets historie og har illustrasjoner av samtlige medaljer, og forskjellige utkast til disse. Man har også listet opp samtlige mottagere med omtale av hva de fikk medaljen for. For samlere er det kanskje enda viktigere at man finner en fyldig omtale av de personer som er avbildet på medaljene, det er personer som har satt spor etter seg i norske vitenskap, opprinnelig innen landbruket - senere fra humanisme til matematikk, fra havdyp til ytterste atmosfære.
Så langt jeg har kunnet registrere er disse medaljene populære samlerobjekter når de kommer opp på NNFs auksjoner, og for de samlerne vil jeg tro boken er et must. Men boken inneholder så meget at den bør interessere langt flere.
Fyldigere omtale kommer i Norsk Numismatisk Tidskrift, antakelig i mai.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Ny bok: Vitenskab Selskabets medaljer

Post by Kjetil Kvist »

Nå begynner det virkelig å hjelpe på med medaljelitteratur. Bra jobba.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
SaccoMan
Posts: 629
Joined: 06 Nov 2008 23:29

Re: Ny bok: Vitenskab Selskabets medaljer

Post by SaccoMan »

Noen er flinke/dyktige og lanskje litt risikovillige (økonomi) til å dele med sin kunnskap i bokform, andre sitter og ruger på medaljekunnskapen sin.

Det er mange felter i norsk medaljehistorie som det kunne vært skrevet om. All litteratur skaper blest om samling er min påstand.
Post Reply

Return to “Medaljer”