Medalje Spitsbergen 1928 - At Minnet Av Svenska Flygares...

Forum for medaljesamlere.
Post Reply
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Medalje Spitsbergen 1928 - At Minnet Av Svenska Flygares...

Post by Trond i California »

Jeg har to ganger kommet over en pen svensk medalje paa myntmesser nylig. Det er en medalje merket med Spetsbergen 1928 paa ene siden og Aat Minnet Av Svenska Flygares Gjerning paa den andre side. Jeg har ikke klart aa finne referanser til denne paa nettet bortsett fra en omsetning paa artfact.com (pris ikke tilgjengelig). Sjekket ogsaa et par av OMH og OMG katalogene uten aa finne noen omsetninger av denne.

Noen som kjenner til denne medaljen, og ogsaa noe om verdi? Jeg forstaar at det har noe med den dramatiske svenske hjelpe aksjonen paa Svalbard i 1928 etter Umberto Nobile sitt luftballong kraesj aa gjoere.

Begge selgere oensker relativt heftig pris saa jeg trenger vite mer foer jeg toer aa kjoepe en eller begge...Jeg liker godt det arktiske temaet paa medaljen.
Attachments
FlygaresSF2.jpg
FlygaresSF2.jpg (22.78 KiB) Viewed 1077 times
Flygares1SF.jpg
Flygares1SF.jpg (26.21 KiB) Viewed 1077 times
Last edited by Trond i California on 08 Dec 2013 23:03, edited 1 time in total.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Medalje Spitsbergen 1928 - At Minnet Av Svenska Flygare

Post by Myge »

Minner om Sporrong. Er de nummerert på randen? Hva forlanger de i pris? Jeg skal se om jeg kan finne noe tilsvarende omsatt de siste år når jeg kommer på jobb i morgen tidlig :)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Medalje Spitsbergen 1928 - At Minnet Av Svenska Flygare

Post by Olav K »

Googler du "svenske flygare 1928 medalj" får du iallfall opp historien. Medaljen i bronse ble utdelt til de svenske deltagerne i redningsaksjonen, hvilken kan tyde på et relativt begrenset opplag. Du får også opp en filmsnutt. Medaljen synes solgt på en auksjon i 2012, men jeg fant den ikke umiddelbart på listen - men let og du skal finne...
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Medalje Spitsbergen 1928 - At Minnet Av Svenska Flygare

Post by Trond i California »

Olav K wrote:Googler du "svenske flygare 1928 medalj" får du iallfall opp historien. ..
Jeg har hatt glede av aa lese om denne historien paa nettet idag - jeg er interessert i arktisk historie (Nansen, Amundsen etc). Jeg kan huske aa ha lest noe om Umberto Nobel sin ferd foer, men det var artig aa lese mer detaljer om denne dramatiske redningsaksjonen.
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Medalje Spitsbergen 1928 - At Minnet Av Svenska Flygare

Post by Trond i California »

Olav K wrote:- men let og du skal finne...
Jeg fant faktisk omsider en omsetning paa Hallands Auktionsverk:
http://www.hallandsauktionsverk.se/auct ... f=false&s=

Ser ut for at medaljen gikk for 1000 SEK - det er betydelig lavere enn det mine amerikanske mynthandlere forlanger...
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Medalje Spitsbergen 1928 - At Minnet Av Svenska Flygare

Post by Kjetil Kvist »

Sjekk randen. Dette minner om en restrike på grunn av fargen.

Så skal det sies at Sporrong utga mange av de aller beste nordiske medaljene på 1920-30 tallet. Det var først på 1970-tallet de slo seg på samlerseier og større opplag, men selv da ble det utgitt bra medaljer.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Post Reply

Return to “Medaljer”