OL Pin 1994 Gull

Forum for medaljesamlere.
Post Reply
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

OL Pin 1994 Gull

Post by Olav K »

Det er mulig dette er feil tråd, men jeg fant ikke noen bedre.
På auksjon hos CNG for noen uker sider var det to pins fra OL 1994 Lillehammer i gull ( en standard, vist nedenfor, og en fakkelbærer). jeg bød minstepris for begge, fakkelbæreren gikk till en som bød $ 10 over meg. Fakkelbæreren ble utdelt til de som bar fakkel, men den andre skal ha blitt utdelt til "organizing committee".
Nå ble pin'en sent sammen med noen antikke mynter i en liten boks, med mye bobleplast. Da jeg etter tre uke fikk boksen rett i postkassen (den var sendt rekommandert og skal hentes mot kvittering på Postkontoret) og den var åpenbart åpnet. Først trodde jeg at pin'en ikke var der - men med sjekk på bobleplasten fikk den likevel frem.
Men det som manglet var en liten "booklet" som skulle følge med. Den skulle hatt detaljer om pin'en, herunder nummer (som jeg ikke klarer å finne på den). Tyven/tolleren har ikke hatt tålmodighet til å sjekke bobleplasten (jeg var nær ved å hive rullen hvor pin'en var gjemt selv) men har hatt glede av beskrivelsen.
Jeg vet altfor lite om pins-politikken i 1994. Så jeg spør de som vet: Hvem kvalifiserte til pin i 585 gull? En sentralkomite? Alle funksjonærer? IOC-medlemmer? Kulturministeren? På revers står det IOOC - som kan tolkes til International Olympic Organizing Comittee. Hvis så - hvem var de?

Jeg er klar over at dette røper dyp uvitenhet om topporganisasjonen av idrett. Jeg har bare drevet på lokalplan og irritert meg over et tiltakende idrettsbyråkrati. Men jeg er nyskjerrig på hva jeg har fått tak.
Litt artig at "Lillehammer '94" er preget i inkus på revers. Pin'en er ellers laget på Røros.
Attachments
OL Pin AU 1994.jpg
OL Pin AU 1994.jpg (233.59 KiB) Viewed 4100 times
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: OL Pin 1994 Gull

Post by Arve »

Sjansen for at noen sitter inne med så esoterisk kunnskap i dag er vel forsvinnende liten. Men du slapp i alle fall å betale moms på herligheten. 8) Det oppveier kanskje tapet av heftet.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: OL Pin 1994 Gull

Post by Olav K »

Klart et poeng - ja!
HansKristian
Posts: 65
Joined: 19 Mar 2014 21:26
Location: Telemark

Re: OL Pin 1994 Gull

Post by HansKristian »

Me hadde pins i gull for salg i butikken før OL. Eg trur me fortsatt har ein med Lillehammer emblem. Om det er same type kan eg ikkje bekrefte no.
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: OL Pin 1994 Gull

Post by vn2hare »

Olav K wrote:På revers står det IOOC - som kan tolkes til International Olympic Organizing Comittee. Hvis så - hvem var de?
Hvis du ser godt etter Olav så står det LOOC 1992 (dvs. Lillehammer Olympic Organizing Comittee) bak et Copyright tegn (C). Det betyr vel bare at den er utgitt av organisasjonskomitteen, og gir nok ingen indikasjoner på hvem den er gitt til. For alt jeg vet (og som HansKristian også skriver) så kan den ha vært en vanlig (men sikkert dyr) salgsvare. Det gikk jo inflasjon i ulike Pins i årene før 1994, alt for å være med på å finansiere lekene. Det var jo nesten som forløperen til Samlerhuset. :lol:
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: OL Pin 1994 Gull

Post by Myge »

Fulgte det ikke med en slik pins hvis du kjøpte komplett OL-sett med gull og sølvmynter? Mener jeg har sett noe slikt før.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: OL Pin 1994 Gull

Post by madsemann »

Myge har helt rett. Disse følgte med myntsettene med OL mynter.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: OL Pin 1994 Gull

Post by Olav K »

Ja, ja - da har jeg fått en myntsett-samler pin, og ikke et pampepin. Men jeg overlever $ 60, og hvem vet - en dag er det kanskje verd sin vekt i gull? :wink:
Post Reply

Return to “Medaljer”