Trenger ideer til ny samling norske medaljer

Forum for medaljesamlere.
Post Reply
User avatar
perfulator
Posts: 82
Joined: 29 Sep 2016 17:56

Trenger ideer til ny samling norske medaljer

Post by perfulator »

Som sikkert noen har sett, så er jeg en ivrig samler av både eldre og nyere kinesiske medaljer, men når det gjelder norske medaljer var jeg helt blank til jeg kom over dette forumet. Synes kanskje merkelig, men saken er at jeg var en mangeårig samler av kinesiske frimerker og når jeg gikk lei og solgt den, kom jeg tilfeldigvis i kontakt med samlere av kinesisk mynt. Etterhvert førte det til at jeg kom over kinesiske medaljer og fikk noen gode kontakter som har hjulpet meg mye. Siden jeg er 80 % samler (minst!) og 20 % investor, så ble medaljer mye mer interessant.

For å gjøre en lang historie kort; jeg har blitt fascinert av at det finnes så mye spennende av norske medaljer og tenker å starte en samling, men trenger ideer til et tema, epoke e.l. som kan sette rammene for en samling. Jeg trenger også tips hvilke bøker dere kan anbefale som også gir meg overblikk men også innblikk i den norske produksjonen av medaljer. Siden jeg stor sett samler post 1980 av kinesiske medaljer, tenker jeg å gå motsatt vei her.

Spent på hva dere har å foreslå!
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Trenger ideer til ny samling norske medaljer

Post by ramazotti »

Kanskje 17-mai medaljer kunne vere et tema ?
Ivar Trondsen har designet mange av dem,og K.Kvist har utgitt et hefte om slike.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Trenger ideer til ny samling norske medaljer

Post by Kjetil Kvist »

De strengt tatt nødvendige bøkene er:

Tore Z. Trosdahl: Norges medaljer 1920-1995
Støren & Holst: Ivar Throndsen
Kjetil Kvist/Martin Kvist: Medaljekatalogen 1804-1905

Dessuten disse som jeg har skrevet:
Kjetil Kvist: Katalog over 17. mai-medaljer
Kjetil Kvist: H. Rui 1898-1919 (del 1)

I tillegg kan du forsøke å få tak i:

Jack Antonsen: Nasjonaldagen i metall (17. mai-medaljer)
Jack Antonsen: Fritjof Nansen
Yngvar Reichelt: Det Kongelige Norske Videnskabers Selskabs medaljer

Du finner dem for eksempel hos Numisma Mynthandel (hvor jeg jobber).

De fleste som samler norske medaljer samler helst etter disse bøkene. Den definitvt mest populære å samle er Ivar Throndsen, og katalogen til Støren & Holst er uunværlig. Medaljekatalogen 1804-1905 dekker det som ikke står i Throndsen-boka. Trosdahls bok er et godt utvalg av medaljer mellom 1920-1995, men har ikke med seg en rekke viktige kunstmedaljer som ble laget i 1940-50-60 årene (de er vanskelige å få tak i uansett).

Bortsett fra Throndsen, så er medaljer laget av Øivind Hansen, Nils Aas, Per Palle Storm osv viktige. Hansen og Aas får du lett tak i mange, men noen er igjen sjeldne. Det er særlig portrettmedaljene til Hansen som er bra. Han laget også medaljer over avgåtte sentralbanksjefer, men de er vanskelige å få tak i.

I nyere tid så er det Sporrongs produksjon i 1970-årene som er tilgjengelig i markedet, men de er ikke så populære. Mange kunstnere laget medaljer, en bare Aas' holder en høy kvalitet. Senere har Samlerhuset utgitt en rekke medaljer, men det er visst etter den tiden du ønsker å samle. Mange av disse får du tak i til metallpriser, og igjen er det mange kunstnere som lager dem for Samlerhuset. Ingrid Austlid Rises medaljer er nok de viktigste, og det ser ut til at hun blir den gravøren ved Mynten som har laget flest medaljer etter Throndsen (spennende å se om det blir et samlerområde etterhvert, og om noen lager en katalog, mange av medaljene må være sjeldne.)

17. mai-medaljer var populære samlerobjekter, men det har skjedd lite med prisene de siste 20 årene. Du får kjøpt dem til samme pris som i 1998, for en stor del. Det er mange av dem, og det er en fin måte å samle små, flotte medaljer med nasjonale motiver.

Det er først og fremst to aktører som selger medaljer, og det meste går på auksjon: Numisma Mynthandel og Oslo Myntgalleri.

Når det gjelder norske medaljer, så er det først og fremst viktig å ha tålmodighet. Mange medaljer er meget sjeldne, og det er for øyeblikket bundet opp mange medaljer i samlingene til to avdøde samlere. Disse kommer ikke på markedet med det første. I tillegg er det en del meget ivrige samlere som bygger store samlinger, og sjeldne Throndsen-medaljer eller klassiske norske medaljer fra 1800-tallet har du konkurranse på.

Likevel; akkkurat nå er en god tid å kjøpe norske medaljer. Prisene er noe lavere enn for 10 år siden, og du kan få tak i godbiter for noen hundrelapper.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
perfulator
Posts: 82
Joined: 29 Sep 2016 17:56

Re: Trenger ideer til ny samling norske medaljer

Post by perfulator »

Tusen hjertelig takk for svarene! Akkurat hva jeg trenger, men i dag og i morgen er jeg julefast, så jeg kommer tilbake til dette over helgen.
User avatar
perfulator
Posts: 82
Joined: 29 Sep 2016 17:56

Re: Trenger ideer til ny samling norske medaljer

Post by perfulator »

Da har jeg fått tid til å lese litt grundigere igjennom all informasjonen. 17 mai medaljer var vel det første som slo meg også Ramazotti, men jeg tenker etterhvert at jeg vil se etter noe mer utfordrende. Jeg har ikke unngått å se hvor populær Throndsen er og med god grunn etter hva jeg har sett, men samtidig så liker jeg å velge utrasdisjonelt. Jeg tror jeg får stikke innom dere Kjetil og få med meg et par bøker så jeg får bedre oversikt. Det var et par hint som jeg syntes var ekstra interessant. Vel, jeg får bruke romjula til å sette meg litt bedre inn i dette. Blir spennende
User avatar
perfulator
Posts: 82
Joined: 29 Sep 2016 17:56

Re: Trenger ideer til ny samling norske medaljer

Post by perfulator »

Da er jeg igang! Etter å ha vært litt i tenkeboksen har jeg med god hjelp fra katalogene som ble anbefalt, og mye interessant på forumet her, landet på et tema jeg kommer til å konsentrere meg om. Dere kommer nok til å se hva det er etterhvert :wink:

Det startet imidlertid ikke så bra med en forsendelse fra utlandet. Jeg fikk tracking og alt så fint ut, helt til jeg oppdaget at status var at den var utlevert!? Jeg kontaktet Posten og kunne nesten ikke tro svaret. De påsto at selv om det var sendt med tracking, kunne pakken utleveres ved å legge den i postkassen (noe som forøvrig ikke ble gjort, ihvertfall ikke i min). De hadde derfor ikke noe ansvar og de anbefalte å prøve å få ny vare fra selger, få pengene igjen fra Paypal eller kredittkortselskap! Her har de altså beviselig rotet bort min pakke (ifølge tracking mottat og utlevert), og så skyver de belastningen over på de uskyldige partene i saken. Jeg gjorde selvsagt ikke det og sitter igjen med et tap som er til å leve med, men en smule sjokkerende og lite tillitsvekkende av Posten Norge.

Desto mer hyggelig var det å delta på Numisma's auksjon nylig, og enda hyggeligere å stikke innom Kjetil i dag og hente ut fangsten! Jeg vet hvor jeg kommer til å snoke framover :D
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Trenger ideer til ny samling norske medaljer

Post by Ask »

perfulator wrote: 28 Jan 2017 13:22
Det startet imidlertid ikke så bra med en forsendelse fra utlandet. Jeg fikk tracking og alt så fint ut, helt til jeg oppdaget at status var at den var utlevert!? Jeg kontaktet Posten og kunne nesten ikke tro svaret. De påsto at selv om det var sendt med tracking, kunne pakken utleveres ved å legge den i postkassen (noe som forøvrig ikke ble gjort, ihvertfall ikke i min). De hadde derfor ikke noe ansvar og de anbefalte å prøve å få ny vare fra selger, få pengene igjen fra Paypal eller kredittkortselskap! Her har de altså beviselig rotet bort min pakke (ifølge tracking mottat og utlevert), og så skyver de belastningen over på de uskyldige partene i saken. Jeg gjorde selvsagt ikke det og sitter igjen med et tap som er til å leve med, men en smule sjokkerende og lite tillitsvekkende av Posten Norge.
Dette var lite gledelig. Kan det hende at forsendelsen som kom bort var fra Tyskland ? den tyske posten tilbyr noe som kalles " Einwurfeinschreiben " ( rekommandert brev som kan legges i postkassen ). Dette i motsetning til vanlig " Einschreiben " ( rekommandert ) som MÅ underskrives og utleveres personlig.
Men : når jeg skriver dette så husker jeg at jeg for noen år siden fant et vanlig rek. brev i postkassen. Konvolutten var til og med åpen, men innholdet var fortsatt på plass.
Uansett, ikke bra.
Håper at dine øvrige forsendelser dukker opp og ser fram til å se bilder av dine kjøp.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Trenger ideer til ny samling norske medaljer

Post by ramazotti »

Det er utrolig kjedelig når ting forsvinner i posten, og det er kankje den beste grunnen til å
benytte seg av etablerte handlere . Posten Norge er et skikkelig møkkaselskap, de er grisedyre, og selv om du sender ting med "Norgespakke" er du ikke trygg.

Personlig overlevert til kjøper er en fin ting, for de som har mulighet.Selv har jeg solgt litt via Ebay, men det er det slutt på etter at en idiot benyttet seg av muligheten til å si at"nei, dette har jeg aldri mottatt"
Ikke mange kronene, men smaken av å bli lurt , både av selskap og kjøper, er relativt tungfordøyd.

Kvist`n er nok ikke min beste venn, men jeg har 100% tiltro til Numisma. Bjerknes er en slu handler, men veldig rettferdig og real.
User avatar
perfulator
Posts: 82
Joined: 29 Sep 2016 17:56

Re: Trenger ideer til ny samling norske medaljer

Post by perfulator »

Nei, det var fra USA, men de har sikkert sitt på det tørre, bare så irriterende. Men når det er sagt så har jeg handlet "enormt" mye opp gjennom årene både som selger og kjøper på hovedsaklig ebay, og tror jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger det har skjært seg (bank i bordet, har en forsendelse til USA i disse dager...) Som du selv har erfart Ramazotti, liker ikke eBay selgere, og kjøperne liker ikke norske portosatser, så da er det ikke så lett....

Etterhvert har jeg fått noen personlige kontakter rundt om som jeg bruker, og ebay er redusert til et minimum. Mye tryggere og mye hyggeligere, og ser fram til å få flere kontakter her i Norge også!

Det kommer nok noen bilder etterhvert, men jeg begynner forsiktig. Learning by doing.... Gamle medaljer er noe helt annet enn det jeg driver med ellers, så spennende å gå løs på noe nytt....
Post Reply

Return to “Medaljer”