Slabbing av medaljer

Forum for medaljesamlere.
Post Reply
User avatar
perfulator
Posts: 82
Joined: 29 Sep 2016 17:56

Slabbing av medaljer

Post by perfulator »

Jeg kom over en norsk medalje som var slabbet av PCGS. Dette overrasket meg siden jeg vet at NGC ikke slabber norske medaljer foreløpig, og trodde det samme var tilfellet med PCGS. Noen som vet noe om dette?
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Slabbing av medaljer

Post by Arve »

Det er godt mulig at de trodde det var en mynt. De er ikke kjent for å ha noe særlig kunnskap om norsk mynt.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
perfulator
Posts: 82
Joined: 29 Sep 2016 17:56

Re: Slabbing av medaljer

Post by perfulator »

Nei de har faktisk gradert den som medalje:

https://www.pcgs.com/cert/84360981

Mulig de gjør det om man leverer tilstrekkelig dokumentasjon??
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Slabbing av medaljer

Post by Kjetil Kvist »

De slabber alt, men det må være en referanse på utgivelsen (=katalog).
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
perfulator
Posts: 82
Joined: 29 Sep 2016 17:56

Re: Slabbing av medaljer

Post by perfulator »

Ok, det er jo forsåvidt logisk at de ikke kan kreve mer enn en katalogreferanse om de vil slabbe gamle medaljer. Jeg har ingen erfaring med PCGS siden jeg foretrekker NGC's slabs men skjønner at mange er blodfan av de. Jeg spurte forresten NGC om slabbing av norske medaljer og de spurte etter henvisning til katalog(er), så jeg henviste de videre til dere Kjetil hvor de kan kjøpe selv.

Når det er sagt har jeg ingen planer om å slabbe norske medaljer, men eneste grunnen til det er grensen på 45mm. Mursteinene de har for alt over 45, tiltaler meg ikke. Jeg har et par liggende, men det holder. Så da er jeg fortsatt i tenkeboksen på en god måte å oppbevare medaljene som også har et visst estetisk nivå. Jeg har prøvd Leuchtturm Quadrum, men de er ofte for grunne til å kunne lukkes, altså ubrukelige (om noen alikevel skulle være interessert i ubrukte til halv pris, så send men en pm)

Så hvilke anbefalinger har dere erfarne samlere, og da spesielt noe som fungerer for størrelser over 45 mm?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Slabbing av medaljer

Post by Olav K »

Et "skuffedarium", en boks med uttrekkbare skuffer. Syrefri "fløyel". Når det er lukket kommer ikke lys til, og luftsirkulasjonen er begrenset. Det har vært brukt av samlere i århundreder. Det hindrer ikke langsom patinering, men det er ingen kjøpelyte. Enhver form for slab er det, mm du kjøper og selger for det amerikanske marked. Jeg vt ikke om noen norske handlere har "skuffedarier" i lagerbeholdningen, men jeg vil tro Numisma eller OMG vet hvor du kan få dem fra Samlerhusets esker er gode nok, og når mynthandlere tar inn samlinger fra Samlerhuskunder tll smelt, kan du få bokser fra disse før de hiver dem. Europeiske handlere har skuffedarier på lager, du kan bestille mål på rom i skuffene, f.eks. 10x10 cm, 0.75x0.75 osv. Av og til dukker hele myntskap opp på auksjon, sjelden billige og her kan proveniens drive prisen opp. Å eie et myntskap som har vært eiet av Greven av Monte Christo har selvfølgelig en egenverdi utover bruksverdien.
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Slabbing av medaljer

Post by vn2hare »

Olav K wrote: 10 Oct 2017 01:13 Samlerhusets esker er gode nok, og når mynthandlere tar inn samlinger fra Samlerhuskunder tll smelt, kan du få bokser fra disse før de hiver dem.
Samlerhusets (og lignende) esker er stadig til salgs på auksjoner både hos Skanfil (veldig varierende utropspris) og på Tradera. Nå er det vel ofte begrenset størrelse også på disse (50 eller 55 mm), slik at for større objekter må du nok få tak i "skuffedariere" som Olav kaller det. Leuchturm/Lindner har vel også større rom i sine skuffer, og jeg tror flere norske handlere kan skaffe slike.
User avatar
perfulator
Posts: 82
Joined: 29 Sep 2016 17:56

Re: Slabbing av medaljer

Post by perfulator »

Tusen takk til dere for tipsene! Jeg har ikke tenkt over at disse skuffedariene gir noe som helst beskyttelse, så da er jo egentlig den saken grei. Nå er jeg nok litt for opphengt i det også som mangeårig samler av moderne Kinesiske medaljer, for som det påpekes; patina ikke er å forakte, tvert imot. Da er det bare å finne en skuffedarie som har nok variasjon i størrelser. Ser at det er en del på markedet, så jeg får google litt og holde meg til kjente fabrikater. Jeg kan legge litt i potten for en god løsning for my precious ones.

Ja jeg er enig i at slabs i Norge ikke har de beste forutsetninger, men når jeg kjøper noe, har jeg ingen intensjoner om noengang å selge (selv om det selvsagt skjer dann og vann), så min preferanse for slabs er kun personlig motivert, men absolutt ingen ulempe på det Asiatiske markedet der jeg stort sett holder meg. For norske medaljer må vi nok være ærlig på at kjøp og salg foregår i det norske markedet, så dere som misliker denne utviklingen, kan puste rolig noen år til :-)
Post Reply

Return to “Medaljer”