Merker div H7

Forum for medaljesamlere.
terjep4
Posts: 23
Joined: 28 Sep 2009 18:20

Merker div H7

Post by terjep4 »

Hei

Fant frem til dette forumet pga noen gamle medaljer jeg fant etter min far som gikk bort sist mnd.
Jeg er veldig usikker på hvor disse kommer fra da jeg aldri har sett dem før, jeg mistenker min far for å ha glemt dem blant annet rot.
Det er en par medaljer jeg har funnet ut er gitt for tjeneste under krigen, disse sitter på pappskivene fremdeles.
En del idrettsmedaljer og en det bare står H7 på, antagelig en luemedalje eller noe.
Det mest interesant er allikevel de små gullmedaljene det står H7 på. Jeg har en hel orginal pakke med disse, det er 10stk i pakken som er produsert i Sverige. Det er dessuten to til av disse utenom.

Er det noen som vet hva dette er evt verdi? Se vedlagt bilde.

På forhånd takk.

endra emne nå..kanskje mer riktig ;-)
Attachments
CIMG0664.JPG
CIMG0664.JPG (97.5 KiB) Viewed 3727 times
Last edited by terjep4 on 28 Sep 2009 19:39, edited 1 time in total.
storbrum
Posts: 1184
Joined: 14 Mar 2009 18:34

Re: Medaljer H7

Post by storbrum »

Hei, har du bilder av medaljene? eller er det bare merkene du har?

Jeg ser bare merker på bildene dine...
terjep4
Posts: 23
Joined: 28 Sep 2009 18:20

Re: Medaljer H7

Post by terjep4 »

storbrum wrote:Hei, har du bilder av medaljene? eller er det bare merkene du har?

Jeg ser bare merker på bildene dine...
hehe jeg kaller dem medaljer, men merker er sikkert en riktigere betegneles ja ;-) dette er alt liksom..
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Medaljer H7

Post by Kjetil Kvist »

Det er flere av disse som har en verdi.

De tre "grønne" er idrettsmerker, og her finnes det flere ulike varianter. Det er stempler på baksiden som vil være viktige for å fastslå verdi og sjeldenhet. Det samme gjelder det runde merket med ski (Det militære skimerket). Merkene med mannen (Marsjmerket) er mer ordinært, men morsomt når det er komplett med originalpapp.

De 10 H7-merkene er ukjente for meg.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
terjep4
Posts: 23
Joined: 28 Sep 2009 18:20

Re: Medaljer H7

Post by terjep4 »

Kjetil Kvist wrote:Det er flere av disse som har en verdi.

De tre "grønne" er idrettsmerker, og her finnes det flere ulike varianter. Det er stempler på baksiden som vil være viktige for å fastslå verdi og sjeldenhet. Det samme gjelder det runde merket med ski (Det militære skimerket). Merkene med mannen (Marsjmerket) er mer ordinært, men morsomt når det er komplett med originalpapp.

De 10 H7-merkene er ukjente for meg.
De tre idrettsmerkene har så langt jeg kan se kun en grønn tøybit på baksiden men ikke noe stempel. Skimerket har heller ikke noe stempel.
De to som sitter på pappskiver er lagd i England av J.R.Gaunt & Son to H.M The King står det. Disse har jeg sett på en auksjon som krigstjenestemedaljer eller noe sånt. Det står Værg dit land på dem...

De små gullmerkene er lagd på Lagerstrøms fabrikk i Essinge Sverige om det hjelper noe.
User avatar
Femmern
Posts: 584
Joined: 09 Mar 2009 13:26
Location: Utkanten.

Re: Merker div H7

Post by Femmern »

Tipper de 10 merkene er ment for å ha i beretten.
terjep4
Posts: 23
Joined: 28 Sep 2009 18:20

Re: Merker div H7

Post by terjep4 »

Femmern wrote:Tipper de 10 merkene er ment for å ha i beretten.
de kan se ut som en slik type "Nål" ja. Men kunne vært morsomt å visst hvem som brukte dem, om det var en spesiell våpengren eller noe sånt.. og når ikke minst.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Merker div H7

Post by Kjetil Kvist »

Jeg har sjekket litt i papirene mine, og alt dette er uvanlige merker produsert for norske myndigheter under okkupasjonen. Tilstanden er også nær perfekt vil jeg tro, så dette er interessante saker for en samler. Jeg skal ikke spekulere i verdien, men det finnes garantert medlemmer av forumet som er interessert.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Femmern
Posts: 584
Joined: 09 Mar 2009 13:26
Location: Utkanten.

Re: Merker div H7

Post by Femmern »

Er alle de ti like? i såfall har du et bilde ovenfra?
User avatar
Femmern
Posts: 584
Joined: 09 Mar 2009 13:26
Location: Utkanten.

Re: Merker div H7

Post by Femmern »

Distrikt 13 luemerke
Image

Tysklandsbrigaden hadde noe sånt som i flagget her
Image

Så de må være til noe annet.
Ligger et på skanfil av Haakon samt Olav og Harald
terjep4
Posts: 23
Joined: 28 Sep 2009 18:20

Re: Merker div H7

Post by terjep4 »

Femmern wrote:Er alle de ti like? i såfall har du et bilde ovenfra?
Alle 10 er like ja..har tilogmed 2 ekstra utenom den pakken. Har tatt noen nærbilder så er det kanskje lettere å se, litt dårlig lysforhold er i tussmørket men det hjelper kanskje noe ;-)
CIMG0666.JPG
CIMG0666.JPG (93.72 KiB) Viewed 3574 times
CIMG0667.JPG
CIMG0667.JPG (81.27 KiB) Viewed 3576 times
CIMG0668.JPG
CIMG0668.JPG (47.58 KiB) Viewed 3575 times
CIMG0670.JPG
CIMG0670.JPG (80.91 KiB) Viewed 3577 times
terjep4
Posts: 23
Joined: 28 Sep 2009 18:20

Re: Merker div H7

Post by terjep4 »

manglet ett bilde..
CIMG0671.JPG
CIMG0671.JPG (70.95 KiB) Viewed 3575 times
terjep4
Posts: 23
Joined: 28 Sep 2009 18:20

Re: Merker div H7

Post by terjep4 »

Kjetil Kvist wrote:Jeg har sjekket litt i papirene mine, og alt dette er uvanlige merker produsert for norske myndigheter under okkupasjonen. Tilstanden er også nær perfekt vil jeg tro, så dette er interessante saker for en samler. Jeg skal ikke spekulere i verdien, men det finnes garantert medlemmer av forumet som er interessert.
Jo takk...kommer allerede pm om at de er lite verdt :wink:
Jeg er uansett mer nyskjerrig på hva de er til enn verdien da...de lå i en avis fra 1954 og jeg tror neppe de noen gang har vært fremme siden de lå glemt blant noe skrammel i en kjeller ;-)
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Merker div H7

Post by Lagrinn »

terjep4 wrote:
Kjetil Kvist wrote:Jeg har sjekket litt i papirene mine, og alt dette er uvanlige merker produsert for norske myndigheter under okkupasjonen. Tilstanden er også nær perfekt vil jeg tro, så dette er interessante saker for en samler. Jeg skal ikke spekulere i verdien, men det finnes garantert medlemmer av forumet som er interessert.
Jo takk...kommer allerede pm om at de er lite verdt :wink:
Jeg er uansett mer nyskjerrig på hva de er til enn verdien da...de lå i en avis fra 1954 og jeg tror neppe de noen gang har vært fremme siden de lå glemt blant noe skrammel i en kjeller ;-)
Husk at det er noen luringer rndt om kring også, vent til du får stadfestet verdien på dem før du selger dem, du kan jo prøve å oppsøke en mynthandler og høre der, viss det kjetil sier stemmer så må dem vere verdt noen kroner :)
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Merker div H7

Post by Kjetil Kvist »

terjep4 wrote:
Kjetil Kvist wrote:Jeg har sjekket litt i papirene mine, og alt dette er uvanlige merker produsert for norske myndigheter under okkupasjonen. Tilstanden er også nær perfekt vil jeg tro, så dette er interessante saker for en samler. Jeg skal ikke spekulere i verdien, men det finnes garantert medlemmer av forumet som er interessert.
Jo takk...kommer allerede pm om at de er lite verdt :wink:
Jeg er uansett mer nyskjerrig på hva de er til enn verdien da...de lå i en avis fra 1954 og jeg tror neppe de noen gang har vært fremme siden de lå glemt blant noe skrammel i en kjeller ;-)
:lol: De er nok heller verdt litt enn lite verdt. Dette er ting du burde få god pris på om du selger i kategorien for militæreffekter på QXL.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Post Reply

Return to “Medaljer”