Bøker om norske medaljer

Forum for medaljesamlere.
Vincero
Posts: 25
Joined: 13 Dec 2008 20:33

Bøker om norske medaljer

Post by Vincero »

Jeg er på utkikk etter bøker eller andre publikasjoner om norske medaljer. Med norske medaljer mener jeg den typen som henger i bånd, typisk Kongens fortjenstemedaljer, Medaljen for edel dåd osv.

Vet noen her om slik litteratur?
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Bøker om norske medaljer

Post by Flash »

Finnes egentlig ingen gode bøker med oversikt, du kan prøve

Ordener
Forfatter: Rolf Normann Torgersen
Forlag: Atheneum
Trykket: Larvik 1987
ISBN: 82-7334-141-9

Hvis du er interessert i krigsmedaljer finnes det en del spesialiserte bøker på dette, som f.eks:

Krigskorset og St. Olavsmedaljen med ekegren
Forfatter: Erik Gjems-Onstad
Forlag: Grøndahl Dreyer
Trykket: Oslo, 1995
ISBN: 82-504-2190-6
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Bøker om norske medaljer

Post by Flash »

Burde jo selvsagt også ha nevnt nettsiden http://www.medalj.nu
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Bøker om norske medaljer

Post by Kjetil Kvist »

Det finnes faktisk en del bøker.

Min egen og Martin Kvists Medaljekatalogen 1804-1905 inneholder de viktigste dekorasjonsmedaljene på 1800-tallet. Tore Z. Trosdahls Norske medaljer 1920-1995 inneholder de aller fleste fra 1900-tallet.

Dessuten finnes det et par svenske bøker med oversikt over de norske dekorasjonsmedaljene: Ernst E. Areen: De nordiska ländernas officiella belöningsmedaljer. Utgitt i 1938.

Du kan også lete opp den store boka over St. Olavsordenen som ble utgitt til jubileet i 1947. Den inneholder biografier over alle mottagere.

En enkel oversikt over alle dekorasjonsmedaljer som er godkjent for bruk på uniform finner du i forsvarets skrift: Veiledning til skikk og bruk i forsvaret, utgitt av Forsvarets overkommando i 2001.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Bøker om norske medaljer

Post by Flash »

Kjetil Kvist wrote:Det finnes faktisk en del bøker.

Min egen og Martin Kvists Medaljekatalogen 1804-1905 inneholder de viktigste dekorasjonsmedaljene på 1800-tallet. Tore Z. Trosdahls Norske medaljer 1920-1995 inneholder de aller fleste fra 1900-tallet.

Dessuten finnes det et par svenske bøker med oversikt over de norske dekorasjonsmedaljene: Ernst E. Areen: De nordiska ländernas officiella belöningsmedaljer. Utgitt i 1938.

Du kan også lete opp den store boka over St. Olavsordenen som ble utgitt til jubileet i 1947. Den inneholder biografier over alle mottagere.

En enkel oversikt over alle dekorasjonsmedaljer som er godkjent for bruk på uniform finner du i forsvarets skrift: Veiledning til skikk og bruk i forsvaret, utgitt av Forsvarets overkommando i 2001.
Jeg er også interessert i ordner og synes ikke de to første er spesielt tilfredsstillende på dette området.

Boken til Areen er verdt å skaffe seg.

Boken om St. Olavs orden blir ganske spesialisert men har tittel: Sankt Olavs orden 1847-1947 og er skrevet av: O. Deplhin Amundsen m. fl.

Som supplement til den siste kan du plukke opp:

Bær dine militære dekorasjoner og medaljer
Forfatter: Forsvarets overkommando v/ Komité for bæring av militære dekorasjoner og medaljer til sivil
Vincero
Posts: 25
Joined: 13 Dec 2008 20:33

Re: Bøker om norske medaljer

Post by Vincero »

Mange tusen takk :D

Jeg har aldri sett i "Medaljekatalogen 1804-1905" og "Norske medaljer 1920-1995", men mitt inntrykk er at de kun omtaler den typen medaljer som er uten bånd (nærmest som mynter å anse), mens min interesser er kun de medaljene med bånd.

Er det riktig at de nevnte verk også omtaler de offisielle dekorasjonene som henger i bånd?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Bøker om norske medaljer

Post by Kjetil Kvist »

Bøkene til meg, bror min og Trosdahl er kun oversiktsverk og innholdet er deretter. La oss si det sånn: Finansieringsmulighetene til å utgi store medaljekataloger er ikke tilstede i Norge.

Medaljekatalogen 1804-1905 beskriver alle dekorasjonsmedaljer utgitt før 1905. Ordener er ikke omtalt.

Så finnes det også et manuskript over norske dekorasjonsmedaljer skrevet av Nils Petter Helgerød, men det manuskriptet har sirkulert en stund. Det er oppdatert med mottagere av de fleste medaljene, og beskrivelser av de aller fleste variantene. Det er den mest omfattende oversikten som finnes i skriftlig form, men selvsagt vanskelig å få tak på.

John Monn skrev også en rekke artikler om norske dekorasjonsmedaljer under tittelen "Medaljeparaden" i Forsvarets Forum.

Det blir nok mange, mange år til før norske samlere får såpass gode medaljeverk som danskene har fått.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Bøker om norske medaljer

Post by Flash »

Vincero wrote:Mange tusen takk :D

Jeg har aldri sett i "Medaljekatalogen 1804-1905" og "Norske medaljer 1920-1995", men mitt inntrykk er at de kun omtaler den typen medaljer som er uten bånd (nærmest som mynter å anse), mens min interesser er kun de medaljene med bånd.

Er det riktig at de nevnte verk også omtaler de offisielle dekorasjonene som henger i bånd?
Samler du alt av norske ordner eller er det noen spesiele, militære f.eks?
Vincero
Posts: 25
Joined: 13 Dec 2008 20:33

Re: Bøker om norske medaljer

Post by Vincero »

Takker.

Så katalogen din omtaler Borgerdådsmedaljen og Medaljen for edel dåd, om enn litt overflatisk?

Jeg samler alle offisielle norske medaljer og ordener, i tillegg til alle dem som tillates båret til uniform i dag. Interessant hobby, men man blir ofte fortvilet over informasjonsnøden.
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Bøker om norske medaljer

Post by Flash »

Kjenner problemet godt ja. Dessverre er det ikke mange samlere av dette i landet og vi sliter med god informasjon.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Bøker om norske medaljer

Post by Kjetil Kvist »

Den omtaler: Medaillen for Borgerdaad, både 1819-versjonen og de 2 variantene av 1844-versjonen. Dessuten: Militære tidsskrifts prismedalje, medaljen til Centralforeningen for udbredelse af legemsøvelser og vaabenbrug, belønningsmedaljen for det norske landbruk, medaljen til belønning for fortjenstlig virksomhet, medaljen til belønning for norsk håndverk og industri, kong Oscars generelle belønningsmedalje, Fram-medaljen. Alle med bilder, og beskrivelse av varianter, klasser og med det antallet utdelte eksemplarer som man på bokens utgivelsestidspunkt hadde oversikt over. Dessuten kroningsmedaljene.

Et supplement til katalogen burde kommet for en stund siden, men er umulig å få finansiert og utgitt.

Som manuskript har jeg også en fullstendig oversikt over hvem og for hvilken heltedåd Medaillen for Borgerdaad og Medaillen for Edel daad ble gitt. Vanskelig å få finansiert en utgivelse av de opplysningene også.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Vincero
Posts: 25
Joined: 13 Dec 2008 20:33

Re: Bøker om norske medaljer

Post by Vincero »

Imponerende. Da trenger jeg en utgave av katalogen din. Er det ønskelig at jeg bestiller rett fra deg?

Er det på grunn av antatt liten målgruppe/publikumsmasse finansieringen blir vanskelig?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Bøker om norske medaljer

Post by Kjetil Kvist »

Jeg har ingen eks igjen. Prøv Numisma eller Oslo Mynthandel, det er mulig de har noen på lager.

Ja, det er et veldig lite marked for numismatisk littratur i Norge. Det gjør det nær umulig å trykke opp bøker i god kvalitet, og prisen blir høy. Myntsamlerne kommer til å oppdage kostnadene når den nye katalogen over norske mynter i dansketida kommer neste år. Det koster kjapt 75 000 kr å utgi en katalog i noe opplag, og da handler det om softcover. Det går selvsagt an å trykke opp A4-kompendier, men da er det ikke så mange som er villig til å betale godt for.

Helgerøds manuskript er egentlig det beste som finnes, men det er jo ikke i sirkuasjon og vi har ventet på en utgivelse i 15 år. Han har jo skrevet om ALT som kan, og kunne, bæres på uniform. Et definitivt verk, sånn sett.

Det blir litt klagesang dette her. Heldigvis finnes det en god del samlere som gjerne deler informasjon om de har noe.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Bøker om norske medaljer

Post by Flash »

Er det mulig å få tak i Helgerøds manuskript på noen måte de?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Bøker om norske medaljer

Post by Kjetil Kvist »

Jeg tror nesten du må tigge Nils Petter om et eksemplar. Jeg har fått ett til gjennomsyn, og har føyd til noe og endret noe annet, men kan jo ikke dele ut andres manuskripter, selvsagt. Jeg tenkte jeg skulle spørre ham om hvordan det lå an med utgivelse på myntmessa, men han dukket ikke opp. Det er han som driver mynt- eller antikvitetsbutikk i Tønsberg. Adressa står i myntkatalogen, tror jeg.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Post Reply

Return to “Medaljer”