Svensk medalje 1881 Industri Och Slojdutslallningen i Malmo

Forum for medaljesamlere.
Post Reply
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Svensk medalje 1881 Industri Och Slojdutslallningen i Malmo

Post by Trond i California »

Medaljer har jeg minimalt greie paa. Fant imidlertid en kjekk stor sak fra 1881 idag paa en myntmesse. Noen som kan gi litt informasjon om denne svenske medaljen? Var det et rimelig kjoep aa betale $30 for denne? Den har en desverre et kant slag...Mr. Flash, over to you...
Attachments
IMG_1429.JPG
IMG_1429.JPG (92.36 KiB) Viewed 1352 times
IMG_1430.JPG
IMG_1430.JPG (98.95 KiB) Viewed 1352 times
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Svensk medalje 1881 Industri Och Slojdutslallningen i Ma

Post by Flash »

Ikke mitt spesialområde dette. Men den er jo som du sier utgitt i forbindelse med Industri Och Slöjdutställningen i Malmö i 1881. Ved slike hendelser var det vanlig å utgi medaljer på slutten av 1800- og begynnelsen av 1900-tallet.

Denner er gravert av E. H. Ekvall, og er ganske vanlig. Eksemplaret ditt er vel i tinn, og prisen er vel ikke noe kupp.

Du kan kjøpe et pent eksemplar i sølv for SEK 800 her:
http://www.aktiesamlaren-bjb.se/numisma ... ngligt.htm

Mer om utstillingen finner du her:
http://www.aasentunet.no/default.asp?id=7180&menu=4132
Swede
Posts: 572
Joined: 05 Aug 2010 20:18

Re: Svensk medalje 1881 Industri Och Slojdutslallningen i Ma

Post by Swede »

Normalt brukar väl de flesta av dessa utställningsmedaljer gå för 50-250 SEK styck i bra kvalitet i aluminium/vitmetall, lite beroende på marknad och sällsynthet. Så $30 är inte särskilt billigt med ett kanthack som på denna.
User avatar
signum
Posts: 525
Joined: 21 May 2009 11:27

Re: Svensk medalje 1881 Industri Och Slojdutslallningen i Ma

Post by signum »

Swede, siden vi er inne på sløyd medaljer fra 1881. Har du noen prisantydning på denne sølvmedaljen utover metallverdi? 67 gram, 51mm.
Attachments
Sløyd 188 a_r.jpg
Sløyd 188 a_r.jpg (240.68 KiB) Viewed 1258 times
Sløyd 1881 r.jpg
Sløyd 1881 r.jpg (420.22 KiB) Viewed 1258 times
Swede
Posts: 572
Joined: 05 Aug 2010 20:18

Re: Svensk medalje 1881 Industri Och Slojdutslallningen i Ma

Post by Swede »

Jag hittar en för 250 SEK hos en svensk mynthandlare i kval 1/1+. Din är uppenbarligen mycket bättre (om än lite kanthack), så borde ju gå att få mer för.

Såg också en omsättning för 800kr för ett ocirkulerat exemplar av tennmedaljen, men den var i toppkvalitet, så tror inte att Tronds exemplar skulle komma i närheten av detta pris.
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Svensk medalje 1881 Industri Och Slojdutslallningen i Ma

Post by Trond i California »

Flash og Swede: Mange takk for gode svar. Lurer faktisk litt paa aa starte a samle medaljer etter aa ha kjoept denne.
Elelrs tror jeg at jeg hadde opprinnelig tenkt aa be om svar fra Lagrinn og ikke deg Flash, men kanskje forvekslet dere en sen kveld :? .
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Svensk medalje 1881 Industri Och Slojdutslallningen i Ma

Post by Flash »

Trond i California wrote:Flash og Swede: Mange takk for gode svar. Lurer faktisk litt paa aa starte a samle medaljer etter aa ha kjoept denne.
Elelrs tror jeg at jeg hadde opprinnelig tenkt aa be om svar fra Lagrinn og ikke deg Flash, men kanskje forvekslet dere en sen kveld :? .
Kan anbefales å samle medaljer. Men du bør nok bestemme deg for hvilket område innen medaljer du ønsker å samle. Nyere medaljer kan du plukke opp i bøtter og spann for en billig penge. Eldre medaljer er heller ikke dyrt (sammenliknet med mynt), men du må ha tålmodighet.

Ellers beklager jeg på det sterkeste å ha rappet spørsmålet til Lagrinn :wink:
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Svensk medalje 1881 Industri Och Slojdutslallningen i Ma

Post by Lagrinn »

Flash wrote:
Trond i California wrote:Flash og Swede: Mange takk for gode svar. Lurer faktisk litt paa aa starte a samle medaljer etter aa ha kjoept denne.
Elelrs tror jeg at jeg hadde opprinnelig tenkt aa be om svar fra Lagrinn og ikke deg Flash, men kanskje forvekslet dere en sen kveld :? .
Kan anbefales å samle medaljer. Men du bør nok bestemme deg for hvilket område innen medaljer du ønsker å samle. Nyere medaljer kan du plukke opp i bøtter og spann for en billig penge. Eldre medaljer er heller ikke dyrt (sammenliknet med mynt), men du må ha tålmodighet.

Ellers beklager jeg på det sterkeste å ha rappet spørsmålet til Lagrinn :wink:
He he, jeg overlever Flash.
Medaljer er spennende, men som Flash sier, du må vere tålmodig, er ett stykke imellom dem, mine høydepunkter er Omh, er som regel der det er noe, ellers dukker det jo opp noe her og der.
Har litt inntrykk av att mange medaljer ligger spred rundt i skuffer og skap i dem tusen hjem i vårt land og att disse ikke ser dagens lys igjennom en salgskanal med en gang.
Post Reply

Return to “Medaljer”