Hvem samler medaljer/ordner her inne.

Forum for medaljesamlere.
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Hvem samler medaljer/ordner her inne.

Post by Lagrinn »

Som topic sier så lurer jeg litt på hvem her inne som samler medaljer/ordner, er det mange som samler kun medaljer, eller er det en del som har dette som ett lite samlerområde på si?

Er ikke mye aktivitet på medalje delen her inne, så er mest derfor jeg lurer, så om dere kan skrive kort hvilken type medaljer dere samler, går det på årstall, gravør, design eller andre ting?

Takker for svar.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Hvem samler medaljer/ordner her inne.

Post by Arve »

Jeg er litt interessert i pavemedaljer, særlig Pius IX og medaljene med bygninger og kirkeinteriør fra Roma. Men det blir bare litt ved siden av mynter. Medaljer er ingen hovedinteresse.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
www.dankert.no
Posts: 53
Joined: 20 Feb 2009 14:29
Location: Buskerud

Re: Hvem samler medaljer/ordner her inne.

Post by www.dankert.no »

Heisann!

Jeg samler også på div medaljer av norsk og utenlandsk opprinnelse :)
Har ikke hatt noe mål eller begrensning, men kun tatt til meg ting jeg
tilfeldig har kommet over på min vei.
Spesiellt er ting av Throndsen vært av større interesse, da jeg synes
han fikk lagd mye pent.
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Hvem samler medaljer/ordner her inne.

Post by Lagrinn »

Jeg burde vell kanskje skrive litt om hva jeg samler også ettersom jeg startet tråden.

Jeg samler stortsett medaljer som står i KK sin medaljekatalog eller i S&H, men jeg kjøper ikke en medalje jeg ikke synest er pen og se på, men kan til gjenngjeld kjøpe noen medaljer ifra TzT sin katalog om jeg liker dem svært godt.
Samlingen min består p.d.d av i overkant av 80 ulike objekter, jeg har en del annet liggende som jeg ikke har regnet med, da dette skal selges, må bare få rotet meg til skanfil en tur.

Har også noen få Oscar mynter og noen mynter ifra 1970 tallet i prakt, disse også ryker nok på auksjon, da jeg kun ønsker å fokusere på medaljer.
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Hvem samler medaljer/ordner her inne.

Post by Knugen »

Samler ikke medaljer noe aktivt, men kjøper en og annen til noen hundrelapper eller tusenlapper. Da går det på motiv, for å ta det rent motivmessige så får man mye mer igjen enn hva man får på mynter både nasjonalt og internasjonalt (tilnærmelse til kunst). Prisene er ikke noe klage på heller.

Forstår godt de som samler medaljer hvorfor de gjør det, desverre føler jeg for min egen del at mva. avgiften står i veien.
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Hvem samler medaljer/ordner her inne.

Post by rega65 »

Begynte og kjøpe en og annen Throndsen medalje og noen 17 mai (Throndsen)for noen år siden fordi jeg syntes de var et lite mesterstykke i metall.Men det ble ikke så mange,solgte medaljene til Lagrinn(bla avataren)Har igjen 17 mai medaljene og fikk en i posten i dag fra svindlerhuset(ikke bestilt) med vedlagt faktura på 195,- Håper det ikke er abbonement der jeg mottar 1stk 17mai hver måned(he he).Bestemte meg for enten å samle kun medaljer eller mynter og landet på mynter,Men kan kanskje bli en og annen Throndsen 17mai om det byr seg. :D
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Hvem samler medaljer/ordner her inne.

Post by kråkerøy »

Samler kroningsmedaljer og regjeringsjubileer, "kongen har bursdag" medaljer, kastemynter etc.
Liker spesielt godt 1800 talls medaljene.
Prøver å begrense meg til slike kongehusmedaljer, men kjøper en og annet annet som jeg liker også.
Styrer unna kaninavlsmedaljer, begivenheter jeg ikke har noe forhold til, musikk korps etc.

Samler ikke bærbare ordner etc. Det får andre ta seg av.

På myntmesse i Østfold Lørdag 07 mai blir det nok en utstilling med noen medaljer.
Se egen tråd for info om myntmessa.
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Hvem samler medaljer/ordner her inne.

Post by Lagrinn »

kråkerøy wrote:På myntmesse i Østfold Lørdag 07 mai blir det nok en utstilling med noen medaljer.
Se egen tråd for info om myntmessa.
Skulle gjerne tatt meg en tur dit, men har dessverre beredskap på jobben, men begynner i ny jobb i august så da blir det mye jobbing i Oslo området, så da skal jeg nok innom noen handlere, foreningsmøter, messer osv :)
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Hvem samler medaljer/ordner her inne.

Post by Stig Westerhus »

Kjøpte min første medalje i dag.
Kroningsmedaljen fra 1906 i usirkulert kvalitet.
Blir vel i samme permen som Trondhjems polettene tenker jeg...
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
leif009
Posts: 192
Joined: 04 Aug 2009 20:15
Location: Hønefoss

Re: Hvem samler medaljer/ordner her inne.

Post by leif009 »

Samler på Norske medaljer fra 1800 og oppover med hovudvekt på de jeg finner i Støren & Holst og K.Kvist sine kataloger..og så blir det noe 17 mai medaljer...
Ellers så har jeg samlet på mynt fra Oscar II og opp til d.d....Samlet på utenlanske mynt/seddler før , men de blir lagt ut for salg + en 25-30 Danske medaljer når jeg kommer heim fra sjøen.....
User avatar
Torashe
Posts: 1339
Joined: 22 Mar 2009 14:56

Re: Hvem samler medaljer/ordner her inne.

Post by Torashe »

Har blitt noen medaljer,hvorfor vet jeg ikke,samler de igrunn ikke,så er nok litt rusk og noen helt ok saker,men mer vet jeg ikke 8)
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Hvem samler medaljer/ordner her inne.

Post by grenl.har »

Samler norske medaljer som har en forbindelse med myntsamlingen. Mynter som er uoppnåelige(eks.: Gimsøydaleren som medalje), eller også kastemynt som er hverken eller.....
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Hvem samler medaljer/ordner her inne.

Post by kråketoppen »

Samler litt på medaljer med historisk sus fra 1600-1700 tallet. Marstrands erobring, Tønnings overgivelse, også kastmynt/medaljer ved kroninger og begravelser samles. :)
Vincero
Posts: 25
Joined: 13 Dec 2008 20:33

Re: Hvem samler medaljer/ordner her inne.

Post by Vincero »

Jeg er en av dem som samler på ordener, dekorasjoner og medaljer i bånd som kan bæres, og da hovedsakelig bare dem som kan bæres (til uniform). Mest samler jeg på offisielle norske medaljer fra dansketiden og frem til i dag, men det blir også en del ferdighetsmerker og organisasjonelle utmerkelser, så lenge de kan eller kunne bæres til uniform.
paulo_nor
Posts: 50
Joined: 06 Feb 2011 16:38

Re: Hvem samler medaljer/ordner her inne.

Post by paulo_nor »

Jeg er vel den eneste i Norge som har medaljer fra Brasils keisertid (1822-89) som hovedområde.
Særlig interesse har medaljer gravert av Christian Lüster - dansk gravør og myntforfalsker som fikk enveisbillett til Brasil sponset av bla. Frederik Krohn (gravør i Danmark). Lüster arbeidet på mynten i Rio de Janeiro fra 1855 fram til sin død i 1871.

Også "nyere" brasilianske medaljer er av interesse. Da særlig i form av presidentmedaljer (brasilianske og besøkende) samt medaljer gravert av kunstneren Augusto Giorgio Girardet (1855-1955!) - italiener som gjorde brasilianer av seg rundt forrige århundreskifte.

Reformatoren Martin Luther på mynt og medaljer samles sammen med medaljer relatert til reformasjonen i 1517 og jubileer i forbindelse med denne hendelsen.

Hilsen
Pål
Post Reply

Return to “Medaljer”