Hvem samler medaljer/ordner her inne.

Forum for medaljesamlere.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Hvem samler medaljer/ordner her inne.

Post by madsemann »

paulo_nor wrote:Jeg er vel den eneste i Norge som har medaljer fra Brasils keisertid (1822-89) som hovedområde.
Særlig interesse har medaljer gravert av Christian Lüster - dansk gravør og myntforfalsker som fikk enveisbillett til Brasil sponset av bla. Frederik Krohn (gravør i Danmark). Lüster arbeidet på mynten i Rio de Janeiro fra 1855 fram til sin død i 1871.

Også "nyere" brasilianske medaljer er av interesse. Da særlig i form av presidentmedaljer (brasilianske og besøkende) samt medaljer gravert av kunstneren Augusto Giorgio Girardet (1855-1955!) - italiener som gjorde brasilianer av seg rundt forrige århundreskifte.

Reformatoren Martin Luther på mynt og medaljer samles sammen med medaljer relatert til reformasjonen i 1517 og jubileer i forbindelse med denne hendelsen.

Hilsen
Pål
Kan jeg spørre hvordan du landet på dette samlerområdet?
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Hvem samler medaljer/ordner her inne.

Post by Jørgen Sømod »

Paulo-nor: Har du Vilhelm Bergsøes roman: Falskmøntneren? Den handler om Chr. Lüster.
paulo_nor
Posts: 50
Joined: 06 Feb 2011 16:38

Re: Hvem samler medaljer/ordner her inne.

Post by paulo_nor »

madsemann wrote:
paulo_nor wrote:Jeg er vel den eneste i Norge som har medaljer fra Brasils keisertid (1822-89) som hovedområde.
Særlig interesse har medaljer gravert av Christian Lüster - dansk gravør og myntforfalsker som fikk enveisbillett til Brasil sponset av bla. Frederik Krohn (gravør i Danmark). Lüster arbeidet på mynten i Rio de Janeiro fra 1855 fram til sin død i 1871.

Også "nyere" brasilianske medaljer er av interesse. Da særlig i form av presidentmedaljer (brasilianske og besøkende) samt medaljer gravert av kunstneren Augusto Giorgio Girardet (1855-1955!) - italiener som gjorde brasilianer av seg rundt forrige århundreskifte.

Reformatoren Martin Luther på mynt og medaljer samles sammen med medaljer relatert til reformasjonen i 1517 og jubileer i forbindelse med denne hendelsen.

Hilsen
Pål
Kan jeg spørre hvordan du landet på dette samlerområdet?
Jeg bodde og jobbet i Brasil i perioden 1987-97. Måtte jo finne litt mynt fra landet og da jeg "oppdaget" Lüster etter et besøk hos Peter Flensborg i København var jeg solgt.
Pål:-)
paulo_nor
Posts: 50
Joined: 06 Feb 2011 16:38

Re: Hvem samler medaljer/ordner her inne.

Post by paulo_nor »

Jørgen Sømod wrote:Paulo-nor: Har du Vilhelm Bergsøes roman: Falskmøntneren? Den handler om Chr. Lüster.
Jeg har denne boken, men må innrømme at jeg ikke har lest den ennå:-)
Pål
SaccoMan
Posts: 629
Joined: 06 Nov 2008 23:29

Re: Hvem samler medaljer/ordner her inne.

Post by SaccoMan »

Jeg har nesten identisk samlerområde som kråkerøy :)
norsk41elv
Posts: 12
Joined: 15 Aug 2011 23:27

Re: Hvem samler medaljer/ordner her inne.

Post by norsk41elv »

Samler bl.annet på militære medaljer og utmerkelser. Hovedsak 1933-1945. Norge, Tyskland + noe Usa & Filippinene.

Med samlerhilsen
Jørn
Attachments
013.jpg
013.jpg (113.24 KiB) Viewed 940 times
Post Reply

Return to “Medaljer”