fram medaljen - eller hva den nå heter?

Forum for medaljesamlere.
Post Reply
EarthBridge
Posts: 37
Joined: 23 Aug 2012 09:22

fram medaljen - eller hva den nå heter?

Post by EarthBridge »

Hei
Er i besittelse av to stk frammedalje.
- Ett sett med frammedalje og fem krone
- En eske med bare frammedaljen

Vet at de ikke er verdt noe som helst, men skulle gjerne funnet noe mer informasjon om dem. Innehold etc. Ser at det er den kongelige mynt som har utgitt dem, men frammedaljen er vel ikke noen mynt?

Noen som kan hjelpe meg litt på vei?

EarthBridge:)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: fram medaljen - eller hva den nå heter?

Post by Olav K »

Bilder hadde hjulpet. Det ble utgitt en 5-krone med Fram på reversen i 1996 "Fram over Polhavet". Den er listet til kr. 50 i "Norges Mynter" og det er nok det du må betale hos Samlerhuset. Salgsverdien er nok betydelig lavere om du får solgt den. Om det samtidig ble laget en medalje vet jeg ikke, men om det er det du har er jeg redd vi snakker om metallverdi. Ellers har du rett, medaljer er ikke mynter, men "minnemynter" som f.eks. Fram-femkronen er det (den har jo vært i sirkulasjon - selvom det alene ikke er noe krav til at det skal være "mynt".)
EarthBridge
Posts: 37
Joined: 23 Aug 2012 09:22

Re: fram medaljen - eller hva den nå heter?

Post by EarthBridge »

Da har jeg lastet opp ett par bilder. Ikke superbra kvalitet da!

http://www.jordbru.no/index.php/mynter
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: fram medaljen - eller hva den nå heter?

Post by Olav K »

Ja det er garantert en medalje. Jeg regner med at det er lyset som gjør at den ser ut som gull. Jeg overlater verdivurderingen til de medaljekyndige, men tror ikke du skal være for optimistisk - ref. det som er sagt om mynten ovenfor.
EarthBridge
Posts: 37
Joined: 23 Aug 2012 09:22

Re: fram medaljen - eller hva den nå heter?

Post by EarthBridge »

Olav K wrote:Jeg regner med at det er lyset som gjør at den ser ut som gull.
Er ikke alt som glimrer gull?

Neida det er sølv:). Prisen er vel ikke mer verdt enn sølvprisen, men jeg skulle gjerne hatt noe mer info om selve medaljen:)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: fram medaljen - eller hva den nå heter?

Post by Olav K »

5 kronen ble utgitt i anledning 100 år for starten på Frams ferd over Nordpolhavet (skipet kom jo aldri til selve polen - ikke Nansen heller) - jeg gjetter at medaljen er utgitt i samme anledning (samme revers?) - men du får håpe på bistand for de som kan medaljer.
Post Reply

Return to “Medaljer”