Min nye medalje

Forum for medaljesamlere.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Min nye medalje

Post by Arve »

kråketoppen wrote:Måvel vel si at det var bra at svenskene ble kvitt Christian II (tyrann på svensk og bondevennlig på dansk) og ble et eget land. :)
Tja, og hvilken glede har vi hatt av det?
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Min nye medalje

Post by kråketoppen »

Ja vel,men hadde Napoleon vunnet hadde vi vært under Danmark idag? Norge,Sverige og Danmark var tre egne riker i riktige gamledager og heldigvis er vi det nå og der finner jeg masse glede. :D
User avatar
arnetech
Posts: 630
Joined: 25 Dec 2011 13:36
Location: Kristiansund.N

Re: Min nye medalje

Post by arnetech »

veldig pen medalje kråketoppen. slike som gjør at jeg sklir ut og kjøper utenfor mitt "felt".
Live long & prosper
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Min nye medalje

Post by kråketoppen »

Takker for ros. Ja, ikke så dumt å samle litt på medaljer som er flotte, godt håndholdt i tyngde og da jeg samler noe danske mynter har vi her en myntherre. :)
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Min nye medalje

Post by Kjetil Kvist »

En liten stund siden jeg skaffet meg denne, men den er viktig i norsk medaljehistorie og derfor verdt å se litt på: Medalje for Chr. Langaard, som blant annet ga mye kunst til Nasjonalgalleriet. Modellert av billedhugger Wilhelm Rasmussen, som vel idag er mest kjent for Olav Trygvesøn-statuen i Trondheim. Utgitt i 1919, og i svært få eksemplarer. Dette er en av de aller første støpte norske medaljene etter inspirasjon fra europeisk renessanse.
Attachments
004c.jpg
004c.jpg (133.19 KiB) Viewed 657 times
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Min nye medalje

Post by grenl.har »

Var på Oslo Myntgalleri sin 2. auksjon igår. (andre del holder på akkurat nå). Ble fristet å by på en gedigen sølvmedalje fra Israel, kopi av en Shekel fra den første jødiske oppstanden mot romerne år 66-70 e.kr..
Vant medaljen. vekt (måtte bruke kjøkkenvekta) ca 190gr. Denne medaljen ble gitt til Oscar Torp....se medaljens bakside;
MedaljeShekel.jpg
MedaljeShekel.jpg (88.3 KiB) Viewed 564 times
Post Reply

Return to “Medaljer”