Aksjebrev og kvalitetsvurdering.

Alt det andre
Post Reply
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Aksjebrev og kvalitetsvurdering.

Post by Posthornet »

Så har jeg kjøpt mine første samler aksjebrev etter selgers vurdering i 0 kvalitet. Det finnes på noen midtbrett og på andre små stiftehull. Er det vanlig å sette kvalitet 0 på slike?

Hvordan er den norske kvalitetskala for aksjebrev? Fra 0 til ?

På forhånd takk
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Aksjebrev og kvalitetsvurdering.

Post by vemod »

Vet ikke om noen eksisterende norsk skala, men skalaen under kan sikkert oversettes direkte til norsk.

"Grading:

The value of stock certificates can depend on a large number of factors including age, rarity, historical significance, value, design and who it was signed by2. As a general rule older certificates are considered more valuable (although not always), and the grading system for condition is as follows:
Uncirculated - Looks like new, no abnormal markings or folds, no staples, clean signature and no stains
Extremely Fine - Slight traces of wear
Very Fine - Minor traces of wear
Fine - Creased with clear signs of use and wear
Fair- Strong signs of use and wear
Poor- Some damage with heavy signs of wear and staining

However, this system is not adhered to as strictly as those grading systems in other hobbies such as stamp or coin collecting".
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Aksjebrev og kvalitetsvurdering.

Post by Myge »

Jeg har en graderings"nøkkel" på jobb, men er ikke tilbake der før senere i uken. Skal forsøke å poste den her.
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Aksjebrev og kvalitetsvurdering.

Post by Posthornet »

Takker.
Det virker som at den som satte vurdering til 0 (0 må vel være UNC på myntspråket) på mine kjøpte auksjons objekter fra ca. 1980 tallet har ubevisst begått en feil. Det er billige objekter så ingen stor skade skjedd.

Det ville være fint om du kunne poste garderingsnøkkelen en gang senere. Den kan være god å ha spesielt når det gjelder eldre aksjer.
Post Reply

Return to “Samleobjekter - Roterommet”