hvaltann ?

Alt det andre
Post Reply
kirito
Posts: 4
Joined: 22 Apr 2014 03:35

hvaltann ?

Post by kirito »

hei hei c:
så jeg har altså noe som kan se ut som en hvaltann i mine øyne men jeg har ikke peiling så kan være jeg tar feil :P men lurte på om noen kunne hjelpe meg å finne ut om den er verdt noe?
Image
kirito
Posts: 4
Joined: 22 Apr 2014 03:35

Re: hvaltann ?

Post by kirito »

får dessverre ikke lagt ut bildet av den
:/ men den har noen tegninger av noe som ser ut som hvalrosser som ligger oppå isen ser det ut som :p
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: hvaltann ?

Post by Olav K »

Uten bilde får du nok ikke noe fornuftig svar. Antagelig har du forsøkt å legge inn et for stort bilde, en konsekvens av ar kameraprodusentene pøser inn med megapixler i amatørkameraene. For å få bildet inn i datamaskinen har den et bildebehandlingsprogram, her vil du finne varianter av "resize", "downsize" - kort sagt en funksjon som gjør bildet mindre. Gjør det mindre. Går det ikke første gangen, gjør det mindre enda en gang osv.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: hvaltann ?

Post by hertervig »

Det er enorme mengder kopier ute og går av slike. Hvis det er tann så er den kald å ta på, mens når man tar en av kopiene i hånden så får man (som regel) ikke noen spesiell følelse av kjølighet.

Innrissinger på hvaltann blir kalt scrimshaw og dette ble utført allerede på 1700-tallet. Disse gamle originale hvaltennene er verdifulle og vel helst grunnen til at de er kopiert i så store mengder. Også norske hvalfangere drev litt med scrimshaw på frivaktene sine, og da helt frem til 60-tallet. Disse er foreløpig ikke så verdifulle, i hvert fall ikke i Norge. I USA ville det kanskje stilt seg noe anderledes, men siden det er utførselsforbud på hvaltenner (samme som elfenben), så blir markedet innenlands. Hvaltenner betales stort sett med en krone grammet, hvis ikke de er over kiloen - da stiger prisen for disse er mer uvanlige. Så kommer innrissingen som et verditillegg avhengig av kvaliteten på arbeidet. Mye er enkelt og dilettantisk, men noe er bra, og noen har også signert arbeidene sine.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: hvaltann ?

Post by hertervig »

Disse to er mest sannsynlig fra norsk hvalfangst. 50-tallet. Rimelig dekorative, men ikke av de beste. Verdien ligger kanskje på en 1000 a 1400 kroner.

Det nederste bildet viser sammenligning med en tann på 1300 gram. En så stor tann kan nok markedet være villig til å gi litt for, de er uvanlige.
Attachments
005.JPG
005.JPG (115.32 KiB) Viewed 4940 times
008.JPG
008.JPG (102.23 KiB) Viewed 4940 times
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: hvaltann ?

Post by tho »

hertervig wrote:Det er enorme mengder kopier ute og går av slike. Hvis det er tann så er den kald å ta på, mens når man tar en av kopiene i hånden
så får man (som regel) ikke noen spesiell følelse av kjølighet.
Da er løsningen å la tannen ligge i fryseren 5 - 10 minutter først :mrgreen:
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: hvaltann ?

Post by hertervig »

Næmmen...! :?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: hvaltann ?

Post by Olav K »

Dypfryste hvaltenner i plast skal nok kunne bli et nytt satsningsområde i turistindustrien - ikke er det eksportforbud heller.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: hvaltann ?

Post by hertervig »

Du mener å coate dem med et tynt lag plast for å få dem trygt over til unaiten...? Tja, det KUNNE gå. Ikke sikkert at noen har tenkt på den varianten. :lol:
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: hvaltann ?

Post by svessien »

Det er etter hvert svært få ting man ikke kan få svar på på Samlerforum.

"Vet noen noe om denne hvaltannen jeg ikke har bilde av?"

"Jo, nå skal du høre......"

Vel blåst, karer. Skip o'hoi.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
kirito
Posts: 4
Joined: 22 Apr 2014 03:35

Re: hvaltann ?

Post by kirito »

haha :P skal prøve å få ut bildet av den så fort som mulig :)
men ja den er kald å ta på :)
kirito
Posts: 4
Joined: 22 Apr 2014 03:35

Re: hvaltann ?

Post by kirito »

Post Reply

Return to “Samleobjekter - Roterommet”