Retro møbler/gjenstander, verdivurdering?

Alt det andre
Post Reply
d3vil
Posts: 2
Joined: 01 May 2016 13:18

Retro møbler/gjenstander, verdivurdering?

Post by d3vil »

Hei!

Dette er vel mer retro en antikvitet, så jeg må bare spørre om litt hjelp da jeg er lykkelig uviten.

Legger ved noen bilder av noen gjenstander som vi skal bli kvitt i disse dager, så ville jeg bare sjekke om noen har sett disse tingene før og kan fortelle meg om noen av tingene er verdt noe som helst.

Det gjelder en stor gulvlampe og en bordlampe i samme serie. Formoder at de kanskje stammer fra 60-tallet da huset det står i er ifra det årstallet men uten at jeg skal si meg sikker.

Ett askebeger på ett "stett" med tilhørende lighter.
Kommer visst nok fra Canada på slutten av 50-tallet.
Ene bildet viser undersiden der det står noe vertfall.

En gammel sofa med 2 tilhørende stoler i god stand, sannsynligvis også fra 60-tallet. Min farmor skiftet stoff på baksiden av sofaen da det var slitt men sofa må dras frem for at en skal kunne se det.

Enda en eldre lampe med helt rund lampeskjerm. Uvisst om både merke eller alder.

Et gammelt barometer som har tysk tekst.
Glasset på fremsidem har visst en sprekk i seg.

I korte trekk så er gjenstandene veldig anonyme da jeg ikke finner noe merke på dem.

Har noe av dette noe verdi?
Eller kan en bare gi det bort på finn, eventuelt kaste det?
Link til bilder :

http://s1305.photobucket.com/user/Jon_V ... %20Uploads

Håper på litt hjelp :-)
d3vil
Posts: 2
Joined: 01 May 2016 13:18

Re: Retro møbler/gjenstander, verdivurdering?

Post by d3vil »

Ingen som vet noe? :|
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Retro møbler/gjenstander, verdivurdering?

Post by ramazotti »

Jeg vet lite om enkeltgjenstandene, men kjenner litt til tidsperspektivet. Fra midt 60 til ganske sent 70-tall.
Retrosakene har etterhvert fått ganske mange fans, men prisene er relativt lave. Danske møbler har jeg sett gå for høye beløp, og derfor bør du undersøke litt bedre enn jeg svarer.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Retro møbler/gjenstander, verdivurdering?

Post by Olav K »

Dette mener jeg vi har sett før, og jeg er redd det ikke er mer salgbart enn tidligere. Men prøv Finn, med lave utrop, "høystbydende over" - og - legg til at kjøper må hente.
Jeg ser ikke noe dansk 60-talls design på bildene. Ramazotti har rett i at noen danske møbler får høye priser, men de var eksklusive da de ble laget (les: dyre) og er det fortsatt, men på dine bilder ser jeg hverken Arne Jacobsen, Wegener eller andre av de store 60-års navn i dansk design. Sorry.
Det spesielle askebegeret med lighter er så hemningsløst politisk ukorrekt at det burde tiltrekke noen, iallfall som rekvisitt til teater/tv/film som skal vise spesielle varianter av forrige århundre.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Retro møbler/gjenstander, verdivurdering?

Post by tho »

Legg ut møblene på QXL til 1 kr pr. gjenstand, så får du svar på verdien.

Lykke til!
Post Reply

Return to “Samleobjekter - Roterommet”