Vurderings "eksperter" innen forskjellige samleområder

Alt det andre
Post Reply
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Vurderings "eksperter" innen forskjellige samleområder

Post by vivavegas »

Jeg tenker først og fremst på objektene utenfor mynt/seddel/medalje. Men forsåvidt også innenfor disse kategoreien. Dvs. på mynter/seddel er det jo ofte kvaliteten vi diskuterer og så følger jo som regel verdien ut i fra kvaliteten.

Jeg kommenterer ganske ofte verdien på tegneserier og annet småtteri, men når det gjelder endel andre samlegjenstander har jeg ofte lite peiling. Men kunne man organisert dette en en strukturert måte og hatt en eller flere "eksperter" innen forskjellige samlekategorier.

Nå har jeg ikke sjekket brukeren og mulig han bare gjetter, men svarene hans så tilsynelatende gode ut slik at denne brukeren kunne være en kandidat til å bli "møbel-eksperten".
viewtopic.php?f=63&t=7306

Innen bøker har jeg flere ganger sett hertervig gitt svar som for meg ser meget gode ut.

Nå har jeg ikke spurt disse om det er greit at jeg brukte de som eksempler og håper det er i orden. De vil selvsagt ikke bli plukkut ut til noe uten at de selv samtykker antar jeg.

Det er også selvsagt frivillig og nå stoler jeg stort sett på vurderingene som blir gitt, men det er bestandig artig og man stoler enda mer hvis man kort skriver om sine kunnskaper innen dette området. Men det er også selvsagt frivillig og noen vil også kanskje være anonyme ifht. arbeidsgiver og andre grunner.

Nå ser det ut som også de som bidrar hyppig til dette gjør det av gledens lyst og jeg har ingen konkrete tips til hvordan de kan få en symbolsk belønning. Men hvis det skulle være noen andre som har forslag til dette og at det også er noe som forumledelsen er enig i, så kan man jo starte en diskusjon rundt dette også.

Og igjen, dette gjelder jo da også innen mynter/sedler/medaljer.

Litt av tanken til at jeg skriver det er at jeg har odelen på ett større hus med en del eldre gjenstander. Foreldrene mine lever, men jeg trur både de og meg ville vært interessert i å vite verdien på endel samleobjekter. Det aller meste skal uansett aldri selges, men skal vi ha plass til vært eget om noen år så må nok noe ut. Det er forøvrig mest vanlige bondeaktiviteter og ikke noe sånn enormt verdifulle ting trur jeg.

Man kan selvsagt ta kontakt med firma og slikt, men de fleste av oss har jo vent oss til at det er enkelt å på internett. Og tar man kontakt med en vurderingsservice så vil jo de ofte ha en ganske heftig timebetaling.

Uten at jeg har tenkt så veldig mye på pris her og nå. Men skulle jeg ta en tur hjem en helg og legge ut 40 bilder og noen tar seg tid til å se på disse systematisk og skriver hva det er og ca. verdi er det i høyeste grad ett arbeid jeg kan være villig til å betale.

Neppe den helt store timelønnen, men for de fleste av oss som driver med samlegjenstander er jo timelønnen ganske underorndet og hadde jeg psotet disse 40 bildene hadde jeg nok allikevel
fått mange gode svar tilbake uansett.

Det ble en lang med med tanker. Merkelig nok fungerer hjernen min på høygur i halvtimen før/halvtimen etter midnatt. Skal bort på ferie en uke slik at jeg får ikke bidratt i evnt. diskusjon for om 8-9 dager.
nissannisse
Posts: 173
Joined: 23 May 2011 19:16
Location: HAMAR

Re: Vurderings "eksperter" innen forskjellige samleområder

Post by nissannisse »

Legg ut bilder du så kan jeg se hva jeg vi får til.Jeg skal hvertfall bidra med mitt :D Jeg handler en god del innen det meste av antikk og bidra med endel info og priser på det jeg har vært borti hvertfall :o
Post Reply

Return to “Samleobjekter - Roterommet”