Fant gamle teleskop og en rikstelefon.

Alt det andre
Post Reply
Percb
Posts: 2
Joined: 25 Jul 2011 22:44

Fant gamle teleskop og en rikstelefon.

Post by Percb »

Hei.
For noen dager siden var jeg i et hus som står hos min bestemor. Der var det mange gamle ting og blandt tingene, så fant jeg noe som var veldig interessant.

Det første teleskopet jeg fant, lå i en hjemmelaget treeske.(er vel ikke teleskop, jeg vet ikke hva det heter på norsk. Noen som vet hva det heter egentlig? På engelsk heter det vel Spyglass, folding telescope eller monocular)

Image
Image
Image
Image

Det er lagd av papp og består av fler pappruller. Det ser nesten hjemmelaget ut, utenom papprullene som er inni. Der noen av linsene sitter. Klarer desverre ikke å få til så jeg ser gjennom det klart. Mulig det mangler ei linse. Og det er veldig ripete på ene glasset. Har aldri sett noe lignende. På ene rullen er det en papirbit som sitter fast og der står det
..NG HEM..
...ON..
..A N S...
..TIAN... (Mulig det skal stå Kristiania?)
Vet ikke om denne papirbiten har noe med teleskopet å gjøre eller om det er bare noe som er lagt mellom rørene slik at de ikke skal gå for langt. Men det er limt fast/sitter fast.
Kan sikkert legge ut et bilde av det senere.

Bestemor sa at det var nok teleskopet som ble brukt på jakt. Hun sa de hadde to teleskop. Et som ble brukt inne i huset og et som var med på jakt.

Men det neste teleskopet er enda mer spennende:
Image
Image
Image
Image

Dette er laget av metall og som dere ser så er det mulig å se gjennom det. Og det forstørrer VELDIG mye! Ser ut som at det mangler noe på tuppen.(Skal tilbake der jeg fant det og sjekke om det ligger igjen noen deler og om jeg finner noe annet spennende.)
Desverre står det ikke noe årstall eller noe annet på det. Derfor hadde det vært litt interessant å vite når det ble laget og hvem som har produsert det og verdien på de. Må vel være fra 1800 tallet tenker jeg meg. Er veldig vanskelig å finne stoff om gamle norske teleskoper.
Så hvis noen vet noe om disse teleskopene eller har noe å si om dem, så hadde det vært artig å høre :D

Fant forøvrig en gammel telefon også for de som er interessert :p
Image
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Fant gamle teleskop og en rikstelefon.

Post by Ask »

Hei,

flotte saker ! Særlig kikkerten i sitt hjemmelagede etui hadde jeg sansen for. det kan godt tenkes at kikkerten er hjemmelaged. Linsene er sikkert kjøpt på det årlige besøket i byen. Hvor gammel tror du den kan være. Finnes det et årstall eller et bumerke på den den eller på etuiet ? Er etuiet rosemalt eller er det skraper i malingen man ser på lokket ?

Mvh. Ask
Post Reply

Return to “Samleobjekter - Roterommet”