noen som vet hvor denne kan stamme fra?

Forum for samlere av militæreffekter
Post Reply
istanbul05
Posts: 3
Joined: 28 Jan 2013 17:56

noen som vet hvor denne kan stamme fra?

Post by istanbul05 »

ørnen er 25 cm fra vinge til vinge. 12 cm høy og ca 1 kg.den er gullfarget. den har en "klump" på undersiden. ser ut som ørnen har vært festet i noe via denne "klumpen".
jeg arvet denne etter min morfar. ingen i familien visste om denne, ikke mormor engang.

vet ikke om jeg fikk til å legge til bildene, men det går å ta bildelinken opp i adresselinjen for så å åpne.

https://bay159.mail.live.com/default.as ... b73a4&fv=1
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: noen som vet hvor denne kan stamme fra?

Post by Olav K »

Jeg fikk ikke opp noe bilde.
Prøv på nytt med å klikke på "last opp vedlegg" under tekstfeltet. Følg instruksene ( og du må begynne på nytt for hvert bilde du vil legge inn) - noen ganger er instruksene et godt stykke under tekstfeltet - særlig den siste "plasser i innlegget", hvor du må klikke i tekstfeltet for å plassere.
istanbul05
Posts: 3
Joined: 28 Jan 2013 17:56

Re: noen som vet hvor denne kan stamme fra?

Post by istanbul05 »

prøvde det, men fikk opp dette svarer: Filen er for stor. Maks størrelse er 614 KiB.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: noen som vet hvor denne kan stamme fra?

Post by karstkri »

Prøv å minske filen med et bildebehandlingsprogram som fotoscape, finner det gratis på nett.Største tillat er 1200 pix og 500 kb.
karstkri
istanbul05
Posts: 3
Joined: 28 Jan 2013 17:56

Re: noen som vet hvor denne kan stamme fra?

Post by istanbul05 »

ørn 001.jpg
ørn 001.jpg (45.02 KiB) Viewed 1206 times
ørn 002.jpg
ørn 002.jpg (42.55 KiB) Viewed 1206 times
ørn 004.jpg
ørn 004.jpg (43.84 KiB) Viewed 1206 times
ørn 006.jpg
ørn 006.jpg (51.77 KiB) Viewed 1206 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: noen som vet hvor denne kan stamme fra?

Post by Olav K »

Jeg har ingen peiling på hvor den kommer fra, men jeg har vel aldri sett en mindre militarisk ørn, med vikende blikk og hode som en lom.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: noen som vet hvor denne kan stamme fra?

Post by karstkri »

Nå er jeg ikke noen ornitolog Olav K, men jeg tror ikke dette er noen ørn.
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: noen som vet hvor denne kan stamme fra?

Post by Olav K »

He,he - jeg ville nok også stryke i ornitologi. Jeg prøvde å antyde at det kunne være en lom, lang hals og markert hode. Etter å ha tittet i fugleboken heller jeg mot skarv, den sitter og tørker vingene som fuglen her gjør, men hodet på figuren er litt mer puslete en et skarvehode. Ørn er det iallfall ikke, heller ingen nære slektninger som hauk, våk eller falk (ingen har en sånn hals). Jeg har nå av fugleboken lært at både skarver og lom'er er av storfamilien lappedykker, med mange varianter i Europa - så vi får satse på en i lappedykkerfamilien, ellers av ukjent opprinnelse. Militær er den neppe, med mindre noen skummel makt har operert et hittil hemmelig amfibie-flyvåpen (kunne ha vært flott: stupe ned fra himmelen for å tilintetgjøre ubåter dypt i havet).
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: noen som vet hvor denne kan stamme fra?

Post by Arve »

Legg den ut på QXL så vi får se hvordan markedet er for lappdykkere i Norge. :wink:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Post Reply

Return to “Militæreffekter”