Ukjent kong Haakon medlaje. Noen som vet?

Forum for samlere av militæreffekter
Post Reply
oskaan
Posts: 2
Joined: 05 Feb 2013 10:24

Ukjent kong Haakon medlaje. Noen som vet?

Post by oskaan »

Har kommet over en medalje med bilde av Kong Haakon, har prøvd å finne ut mere om den uten å lykkes. Er det noen der ute som kunne si meg hva den heter, hva den er utgitt for og sånn ca hva verdien i dag er på en slik medalje? Hadde vært kjempe takknemlig.
Attachments
haakon medalje begge sider.png
haakon medalje begge sider.png (468.81 KiB) Viewed 793 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Ukjent kong Haakon medlaje. Noen som vet?

Post by Olav K »

Dette ser ut som en av Haakon VIIs erindringsmedaljer, utgitt ved forskjellige anledning fra 1906 til 1957 + som 100 års medalje i 1972. Hvilken av utgavene dette er tør jeg ikke si, men det ser ut til at utgavene etter 1915 har hatt en sølvspange (metallbånd) på tvers av ordensbåndet - med innskrift. Om den ikke har ramlet av/blitt fjernet fra din - har du sannsynligvis 1906-15 utgaven.
Denne medaljen ble fortrinnsvis utdelt til ansatte ved hoffet/slottet. Etter 1915 sto det 10 eller 20 aars tjeneste på spangen. I tillegg ble den utdelt til personer som gjorde seg fortjent i utlandet, f.eks. i forbindelse med kongens reiser.
Gravør: Throdsen (alle utgaver). 1906 utgaven i sølv med krone (diam. 28 cm.) ble utdelt til 251 nordmenn og 628 utlendinger.
Mer vil du finne i boken: "Norske dekorasjoner" av Harald Hallberg, nylig utkommet (Dreyer Bok AS). Fåes hos velassorterte bok- og mynthandlere. de aktuelle medaljer er omhandlet på s. 229-240 i boken.
Verdi aner jeg ikke, men det trekker nok ned at ditt eksemplar har vært utsatt for fysisk vold, og at båndet på forsiden er falmet.
oskaan
Posts: 2
Joined: 05 Feb 2013 10:24

Re: Ukjent kong Haakon medlaje. Noen som vet?

Post by oskaan »

Tusen takk for hjelpen!
Post Reply

Return to “Militæreffekter”