"Kongen har gitt ordre til mobilisering"

Forum for samlere av militæreffekter
Post Reply
paulo_nor
Posts: 50
Joined: 06 Feb 2011 16:38

"Kongen har gitt ordre til mobilisering"

Post by paulo_nor »

Godtfolk på Samlerforum

Legger ved bilde av en plakat jeg har fått tak i. Kan noen hjelpe med å tidfeste denne? Giver mener den kan være fra før 1940, men ut fra stilen på riksvåpenet tenker jeg at det dreier seg om en etterkrigsblankett.
Plakaten er tosidig med tekst på bokmål/nynorsk.
Litt forskjellig oppløsning på bildene så størrelsen blir forskjellig. Plakaten er i ca A3 format.
Kan noen hjelpe?

Hilsen
paulo_nor
Attachments
mobilisering1.jpg
mobilisering1.jpg (108.25 KiB) Viewed 937 times
mobilisering2.jpg
mobilisering2.jpg (171.78 KiB) Viewed 937 times
Thule
Posts: 11
Joined: 17 Jun 2011 22:12

Re: "Kongen har gitt ordre til mobilisering"

Post by Thule »

Denne Mobiliseringsplakaten ble produsert fra ca 1950 fram til 1970 tallet.

De ble oppbevart i en forseglet beredskapskonvolutt ved alle landets postkontorer fram til ca 2003/4 og skulle henges opp i følgende tre tilfeller:

1. Når poststedet ved telegram eller telefon får beskjed fra overordnet kontor om å åpne konvolutten den lå i

2. Når postkontoret på sikker måte fra overordnet innstans ( telefon / telegram ), ved radiomedling eller væpnet angrep på landet blir kjent med at mobilisering er beordret

3. Når det er uomtvistelig at mobilisering er beordret, selv om postedet på grunn av manglende forbindelse ikke har mottatt sikker beskjed som nevnt i punktet ovenfor.

Plakaten skulle følgelig henges opp ved landets postkontorer.

Antar også andre offentlige etater kan ha hatt plakaten lensmenn / politikamre, men er ikke sikker.

Som en digresjon kan jeg opplyse at jeg overlot den originale mobiliseringsplakten som ble hengt opp ved Røros postkontor 9 april 1940 til Postmuseet. Denne var beige av farge og i C - 5 format.
paulo_nor
Posts: 50
Joined: 06 Feb 2011 16:38

Re: "Kongen har gitt ordre til mobilisering"

Post by paulo_nor »

Takk for grundig svar! Svaret skal jeg skrive ut og oppbevare sammen med plakaten. Meget nyttig informasjon. Takk igjen :D
Post Reply

Return to “Militæreffekter”