Identifisering av uniform

Forum for samlere av militæreffekter
Post Reply
sirwarhawk
Posts: 11
Joined: 18 Aug 2012 16:09

Identifisering av uniform

Post by sirwarhawk »

Hei.

Fant denne uniformen på et loppemarked i dag :)
Er det noen her som har noe info om denne? Jeg er helt blank her, så all info mottas med stor takk :) Litt dårlige bilder spesielt av buksa, og mangler innside og bakside av jakke, men det kan ordnes i morgen hvis ønskelig.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Ble også med 2 uniformer til, men har ikke fått tatt bilder av disse enda så de kommer i morgen :)
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Identifisering av uniform

Post by ramazotti »

Flyvåpenet under Olav V,trolig 60-tallet.
sirwarhawk
Posts: 11
Joined: 18 Aug 2012 16:09

Re: Identifisering av uniform

Post by sirwarhawk »

Takk for info :) Var også noen som mente at dette var en battledress/permuniform fra luftforsvaret, rundt 80-tallet.
Er det noen som vet med sikkerhet hva som stemmer her?
User avatar
Ragnvald E.
Posts: 553
Joined: 05 Jul 2010 21:47
Location: Averøy

Re: Identifisering av uniform

Post by Ragnvald E. »

3 stjerner betyr i hvertfall at det er en offisersuniform med Kapteins grad! :wink:
sirwarhawk
Posts: 11
Joined: 18 Aug 2012 16:09

Re: Identifisering av uniform

Post by sirwarhawk »

Supert :) Da vet jeg det. Fikk også nå vite at den må være fra 80-90 tallet, da stjernene fra 50-80 tallet hadde små ringer på alle spissene for å kunne sy de på uniformen.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Identifisering av uniform

Post by Olav K »

Luftforsvaret er det som populært, men ukonsist kalles Flyvåpenet. Dette er et dagligantrekk, stoffet er for grovt til å være permuniform. Distinksjoner som kunne antyde hvilken gren eieren har jobbet i mangler, men jeg vil gjette at flyvingen hadde satt spor på brystet, tekniske avdelinger på overarm, luftvernets (kanoner/raketter)merker husker jeg ikke. Jeg gjetter administrasjonen for denne - de hadde (har) ingen gloriøse bumerker. "Battledress" er et navn fra 2. verdenskrig, da dette antrekket var nettopp det, og feltuniformen ennå ikke "oppfunnet". Jeg tror det formelle navnet senere var "arbeidsuniform".
Post Reply

Return to “Militæreffekter”