Hammerslaggebyr på QXL

Generell diskusjon
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Hammerslaggebyr på QXL

Post by tho »

"Torsdag 20. februar innfører QXL et hammerslagsgebyr på 5,- kr.
Gebyret, som blir utstedt av QXL, faktureres kjøperen direkte ved en avsluttet handel."

https://www.qxl.no/News/News.asp?NewsNr=1378

Dette er nok kroken på døra for QXL.

Hvordan blir det juridiske for de som allerede har lagt inn bud
og hvor auksjonen ikke er avsluttet ennå?

Det står det ikke noe om ...
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Hammerslaggebyr på QXL

Post by vivavegas »

Det fremsto som merkelig ja.
Men kanskje det er noe positivt rundt dette. Man vil vel ganske effektivt fjerne mye av auksjoner med lave utrop.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Hammerslaggebyr på QXL

Post by tho »

vivavegas wrote:Det fremsto som merkelig ja.
Men kanskje det er noe positivt rundt dette. Man vil vel ganske effektivt fjerne mye av auksjoner med lave utrop.
Lave utrop er ikke problemet på QXL. Det er det disse avtalene QXL har med selgere som
har 10.000 auksjoner ute i måneden og spammer listene med sine gjennopplastninger.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Hammerslaggebyr på QXL

Post by vivavegas »

Jada, det er jeg enig i deg med.
Men kan jo hende at dette gjør at regnskapet blir negativt til tross for avtaler med QXL.
User avatar
Medicoin
Posts: 225
Joined: 15 Apr 2009 08:35
Location: Akershus

Re: Hammerslaggebyr på QXL

Post by Medicoin »

Nå er vel ikke 5,- så voldsomt mye men hvordan skal det å pålegge også kjøper gebyr føre til en mer attraktiv markedsplass?
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Hammerslaggebyr på QXL

Post by Espen »

Argumentet om at QXL bare gjør som andre auksjonshus blir litt for enkelt. De andre auksjonshusene har gjerne kunnskap om objektene som blir solgt og det er de som står for selve transaksjonen, altså de fungerer som mer enn bare et mellomledd slik QXL gjør.

Det er greit at QXL ønsker å lage seg et nytt image og fokusere hovedsaklig på de kundegruppene som er mest lojale og at de ønsker å gi nettstedet et løft, men da bør økte gebyrer komme etter dette. Har vi en garanti for at denne avgiften vil bringe nye kunder til selgerne?

Selgerne er QXLs kunder, kjøperne er selgernes kunder.

Jeg kommer neppe til å slutte å bruke QXL som følge av dette, men jeg er bekymret for konsekvensene.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Hammerslaggebyr på QXL

Post by tho »

Ser også at QXL kaller seg et auksjonshus. Det er helt feil!

Det er selger som er auksjonarius.

Det er selger som lager auksjonen med bilder og beskrivelse,
samt innestår for at beskrivelsen av gjenstanden er korrekt.

Håndtering av gjenstand, kommunikasjon med kjøper og
innkreving av penger er det også selger som gjør.

QXL er bare et nettsted der privatpersoner og andre kan
lage auksjoner.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Hammerslaggebyr på QXL

Post by hertervig »

Dette ville jeg i det minste innført etappevis for å se hvilke konsekvenser det får. Det er vel enkelte kategorier som tåler denne avgiften bedre enn andre, uten at jeg kan si helt hvilke kategorier det eventuelt måtte være.

Folk er generelt mer negativt innstilt til gebyrer enn man kanskje skulle tro. Jeg trodde jeg var sær når jeg ikke lenger reiser til nabobyen fordi de la en bomring rundt. Men når jeg nevner det for andre, så viser det seg at jeg slett ikke er alene om det, det er mange som reagerer på samme måten. 5 kroner pr. handel er kanskje ikke så store beløpet, men det innebærer en regning som man ikke tidligere har mottatt. Og de som ikke betaler vil vel rimeligvis bli utestengt fra videre handel på Qxl. Ut fra hva jeg aner om potensielle kjøpere på Qxl, innenfor en del kategorier er de ikke så mange som man gjerne skulle ønske, så tror jeg dette er en uheldig avgjørelse. Når attraktive gjenstander har bare tre besøk i løpet av en fjortendagersperiode, er det neppe lurt å gjøre trekk som reduserer dem til to.

Og når ikke engang eBay som ikke er kjent for å være rimelige har funnet på noe sånt, så bør det være et tankekors.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Hammerslaggebyr på QXL

Post by tho »

Dette kan ikke tolkes som annet enn grådighet. Riktignok var QXL nede og kjøre, men
det er nye kapitalsterke eiere, dvs. danske Lauritz.
Hvis Lauritz ønsker å omdanne QXL til et Lauritz-mini, så burde det være en fin
anledning for andre aktører til å lage et alternativ til det QXL var tidligere.
Lauritz har mislyktes i Norge før, og et Lauritz mini vil også bli en fiasko.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Hammerslaggebyr på QXL

Post by vivavegas »

Og en annen ting. Det er jo fryktelig mye på QXL i prisklasse 0-20 kroner. Det er stort sett der jeg selv holdet på med mye småtteri.
Kjøper man en ting til 5 kr. så er det først porto kr. 10. Så tar jeg 1 kr. for konvolutt. Her har jo mange andre både 5 kr. og høyere beløp i adm.omkostninger.
Og så kommer disse 5 kr. på toppen. Da trur jeg det kan få voldsommere effekt enn det man kanskje umiddelbart vil tro.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Hammerslaggebyr på QXL

Post by tho »

Synes du bør begynne å ta et hammerslaggebyr :D

Så kan kjøper si til QXL at hammerslaggebyret allerede er betalt
når han får fakturaen fra QXL :lol:
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Hammerslaggebyr på QXL

Post by Ask »

Trodde skyter seg selv i foten.5 kr er småpæng, men for en kremmerånd. Nesten som bompenger.

Mvh. Ask
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Hammerslaggebyr på QXL

Post by tho »

Til sammenligning kan man se hvoledes Lauritz tar seg betalt:

Selger betaler:
Salær. Vårt selgersalær er 12 % av hammerslagsprisen inkl. moms for hvert solgte varenummer, men
minimum DKK/SEK 250, EUR 35. Salæret dekker omkostningene til registrering, vurdering, varebeskrivelse,
fotografering, Internett-visning og oppbevaring i auksjonsperioden.

Kjøper betaler:
Salær og hammerslagsgebyr. For hvert kjøpt varenummer kommer det i tillegg kjøpersalær på 20 %
på hammerslagsprisen inkl. moms. Det legges også på et hammerslagsgebyr på hvert varenummer på
DKK/SEK 95/EUR 13.

Eksempel 1:
Gjenstand med vinnerbud på 300 kr.
- Selger betaler 250 kr i salær.
- Kjøper betaler 455 kr i salær/hammerslaggebyr
Av de 455 kr kjøper betaler får selger 50 kr og Laurits 405 kr.

Eksempel 2:
Gjenstand med vinnerbud på 1.000 kr.
- Selger betaler 250 kr i salær.
- Kjøper betaler 1.295 kr.
Av de 1,295 kr kjøper betaler får selger 750 kr og Lauritz 545 kr.

Hvis gjenstand skal sendes påløper relativt høye fraktomkostninger.

Svært mye at det som auksjoneres bort hos Lauritz oppnår lave priser.

Tilsvarende kan man sette opp et regnestykke for bruk av QXL.
Man kan også sammenligne med hva man betaler på Finn (det er
et enkelt regnestykke).
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Hammerslaggebyr på QXL

Post by Myge »

Oj... Det synes til og med JEG er drøyt.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Hammerslaggebyr på QXL

Post by samler607 »

Å selge hos Lauritz, er billigere for selger enn ved mange andre auksjohus i Scandinavia.
Men, det gjelder at objektet ( samlingen ) har en hvis verdi, at det har en hvis verdi over 2000 dkr.
Hvis det har en verdi under 2000dkr, er det ingen vits å selge det der.

Qxl.no har bommet veldig på å innføre denne hammerslagsgebyret, Da må de stå for et vist ansvar for salget.
Og hvis disse 5 kr, for hvert hammerslag går i en pot for å dekke svindel som qxl ikke kan stoppe, og som politiet henlegger.
Så ja da er jeg for det, og skal gladelig by videre.

Men om dette er et hammerslag gebyr som skal berike deres eiere, er jeg ikke for det.
De sammenligner seg med andre liknende "siter" Men de andre gjør ikke det.

Tradera f.eks. fakturerer selger 5 kr, for ikke å selge et oppbjekt, men om objektet blir solgt fakturerer de selger 1 kr. ( dette gjør de nok med bakgrunn at det skal være en side som skal være "flytende" og ikke tildekkes av spammere.

Og ebay har også gjort store endringer siste året, men ingenting har "rammet" kjøper ved endringene.
Uten kjøper forsvinner selgere, uten flyt i auksjoner forsvinner de som "kikkerne" ( de som jakter spesielle objekter )

Jeg syntes faktisk Tradera har den beste løsningen da, men da for kjøperne. ( kanskje ikke like mye for selgerne )

Områder som blir rammet av dette hammerslagsgebyret er nok frimerke - postkort og generelt objekter i lav prisklasse.
Men er det ikke her, man får rekrutert flest nye samlere at de kjøper objekter i lav pris klasse også?
Post Reply

Return to “Skytebanen”