Snart duket for Ebay i Norge?

Generell diskusjon
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Snart duket for Ebay i Norge?

Post by tho »

Vel? Poenget med hammeslagsgebyr er at QXL skal tjene penger på
på alle auksjoner som oppnår vinnerbud.

De fleste auksjoner som har gjort det er akkurat frimerker,
mynter og samlerting til lav pris.

Fritar QXL disse auksjonene for gebyrlegging vil heller ikke
QXL tjene penger på hammeslaggebyr.

Der sier seg selv ... :lol:

Nei, det vi trenger er et norsk Ebay med samme løsning
som Tradera.

Altså en kopi av Tradera i Norge eid av Ebay.

100 gratis auksjoner til hver selger kombinert med
usolgt-avgift for den hundreogførste auksjonen som
står usolgt.

Så slipper vi all spammingen, og de som vil selge
føler seg velkomne.

Stikk i strid med det QXL er.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Snart duket for Ebay i Norge?

Post by Olav K »

Jeg er sporadisk bruker av qxl, men nå har jeg hatt mer enn 4 bud så nå ber de om en personlig kode som jeg ikke har tenkt å gi dem.
Når jeg leser thos tråder og myntfolkets svar slår det meg at det er to verdener. Myntfolket klarer å navigere utenom spammerne, mens tho som jeg gjetter er opptatt av antikviteter og kunst må svømme i en gjørme av spammere.
Det om slår meg er at det er rart at onkel Skatt ikke har grepet inn. En som har hatt 30.000 fornøyde kjøpere har utvilsomt drevet næring i skattelovens forstand: "vedvarende virksomhet med vinning for øyet" - 30.000 salg må møte kravet til "vedvarende" og jeg har vondt for å tro at noen med et slikt omsetningsvolum gjør det med "tapsformål". Et lite tips til skattekrimenheten på Helsfyr, tho, og beltefrakkene vil lukke kabalene og kaste seg over ferdig dokumentert bytte - lettere å ta enn drosjer, nesten like mange.
Så kan seriøse myntselgere/kjøpere ha qxl i fred, kanskje vil noen seriøse antikvitet/kunstselger begynne å bruke det igjen - og alle - unntatt spammerne - vil bli glade.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Snart duket for Ebay i Norge?

Post by tho »

Olav K wrote: Når jeg leser thos tråder og myntfolkets svar slår det meg at det er to verdener. Myntfolket klarer å navigere utenom spammerne, mens tho som jeg gjetter er opptatt av antikviteter og kunst må svømme i en gjørme av spammere.
Der traff du spikeren. Det er nettopp slik jeg også ser det :D
ulfjoh01
Posts: 115
Joined: 01 Mar 2014 16:59

Re: Snart duket for Ebay i Norge?

Post by ulfjoh01 »

Har over 6000 kjøp/salg på QXL - ca 50%/50% kjøp/salg.

Har ca 300 kjøp på Ebay.

Når det gjelder betaling - synes jeg Paypal fungerer utmerket også via Tradera osv.

Har oftes fått igjen pengene hvis ikke vare skulle dukke opp, noe som ikke er garantert via kjøp gjennom QXL.

Paypal/EBays politikk for øvrig kan sikkert diskuteres.

Hammerslagsgebyret på QXL er vel ikke all verden hvis ett kjøp kommer opp i flere 100,- kr

5,- kr utgjør ikke så mye da.

Men for den som samler hjemstedsfilateli og merker til ned i 5 kr auksjonen - fordobles prisen.

Kjøper en 1000 objekter til 5000,- kr så må en betale også QXL 5000,- kr

Men våpen og ammo selges ikke gjennom Ebay, litt våpendeler selges dog.
De har litt rigide regler om dette.
User avatar
PENGEBINGEN
Posts: 545
Joined: 27 Aug 2010 02:30
Location: Molde

Re: Snart duket for Ebay i Norge?

Post by PENGEBINGEN »

Jeg selger vanlige mynter og sedler på QXL med målgruppe nybegynnere. Dvs. at utropsprisen er i nedre sjikt, med de fleste utrop under 100 kroner, nesten ingen over 1000 kroner. Har ikke merket noen forandring overhodet på salget, ligger jevnt på 600 solgte objekter pr. måned slik det har vært i 4-5 år. Dette er 40-70% av totalt antall auksjoner som legges ut. Jeg selger og kjøper KUN mynter, sedler, medaljer og lignende. Er ikke i berøring med andre kategorier som f.eks. frimerker eller andre kategorier overhodet. Jeg betaler halv pris på listing, det koster meg 100 kroner i måneden. Så hva som er galt med QXL skjønner ikke jeg. Ser ut som det er en form for generalisering av nettstedet QXL. Andre nettsteder har også en eller annen måte å tjene penger på kundene sine på. Prisene på QXL vil vel rette seg selv etter disse 5 kronene i hammerslagsgebyr det krangles høylytt om. Ebay eller andre aktører er hjertelig velkommen til å konkurrere. Men det er et lite marked, skal noe til å få det til. Spennende å se om det kan bli noe lokalt her i lille Norge fra Ebay. :mrgreen:
Steinar fra Molde.
Noe over middels interessert i mynter og alle slags betalingsmidler.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Snart duket for Ebay i Norge?

Post by tho »

PENGEBINGEN wrote:Jeg selger vanlige mynter og sedler på QXL med målgruppe nybegynnere. Dvs. at utropsprisen er i nedre sjikt, med de fleste utrop under 100 kroner, nesten ingen over 1000 kroner. Har ikke merket noen forandring overhodet på salget, ligger jevnt på 600 solgte objekter pr. måned slik det har vært i 4-5 år. Dette er 40-70% av totalt antall auksjoner som legges ut. Jeg selger og kjøper KUN mynter, sedler, medaljer og lignende. Er ikke i berøring med andre kategorier som f.eks. frimerker eller andre kategorier overhodet. Jeg betaler halv pris på listing, det koster meg 100 kroner i måneden. Så hva som er galt med QXL skjønner ikke jeg. Ser ut som det er en form for generalisering av nettstedet QXL. Andre nettsteder har også en eller annen måte å tjene penger på kundene sine på. Prisene på QXL vil vel rette seg selv etter disse 5 kronene i hammerslagsgebyr det krangles høylytt om. Ebay eller andre aktører er hjertelig velkommen til å konkurrere. Men det er et lite marked, skal noe til å få det til. Spennende å se om det kan bli noe lokalt her i lille Norge fra Ebay. :mrgreen:
Ja vel, så la QXL være din binge da.

Du mister nok kunder når de får fakturaen fra QXL.
Håper det :D
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Snart duket for Ebay i Norge?

Post by kråkerøy »

Kjøper man en mynt til 1000 kr har den siste 5 kronen ingen ting å si.
Kjøper man mynter til 15 kroner har det ganske mye å si.

Det er vel rimelig opplagt at objekter i det billige prissiktet vil bli mest skadelidende, og dermed mange nybegynnere av samlere.
Mange vil kvie seg for å legge inn bud på 10 kr, når både porto og 5 kr kommer i tillegg.
Godt mulig at resultatet blir at QXL listene ettervert blir vasket for objekter med lave priser, da jeg antar at de blir mest skadelidende av dette.
Det vil igjen gjøre QXL bedre for gode objekter, da de ikke drukner i 100 objekter til 10 kroner stk.

... Men jeg synes innføringen av den 5 kronen var meget spesiell.

Hva som er målet til QXL utover å tjene mer penger (dersom det er noe annet mål) har jeg ingen formening om.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Snart duket for Ebay i Norge?

Post by tho »

kråkerøy wrote: Hva som er målet til QXL utover å tjene mer penger (dersom det er noe annet mål) har jeg ingen formening om.
Målet er sitert her:

«Lauritz.com forventer en rekke interessante synergier mellom de to auksjonskonseptene, ettersom kundebasen på flere områder fordobles.»,
står det i pressemeldingen. Spesielt interessant er QXLs yngre kundeprofil. Vi håper at Lauritz.com kan inspirere en del av QXLs kunder til også
å selge og kjøpe dyrere varer på Lauritz.com og omvendt.»

http://e24.no/naeringsliv/dansk-auksjon ... l/20345406

Det er hva jeg har skrevet "QXL er en reklameplass for Lauritz sine auksjoner".

QXL må gjerne være en drittpass, så lenge reklamen virker. Det er tross alt
mange idioter både i Danmark og Norge som lar seg lokke.

Akkurat det vet vi, for hvor mange ble det ikke som ble lurt dengan Alcaimport
og QLT herjet som verst på QXL. QXL var ansvarlig for denne svindelen ved
å slette negative karakterer fortløpende og ved å vente med å utstenge
disse selgerne.

For meg, som er rak i ryggen, så betyr det faktisk noe om jeg i det
hele tatt skal støtte opp om denne drittplassen QXL.
Post Reply

Return to “Skytebanen”