Evneveike spedisjonsfirmaer

Generell diskusjon
Post Reply
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Evneveike spedisjonsfirmaer

Post by Olav K »

Gjennom auksjonsnettstedet Pecunem kjøpte jeg noe mynter fra tysk firma Gitbud & Neuman(GN). Alternative leveringsformer var å hente i München eller å få myntene gjennom Fedex. Med egne erfaringer og advarsel fra Arve sendte jeg medlding til GN både pr. mail og som kommentar til betaling: Spesifiser at det er mynter for samling og referer til norsk mva lov $$ 7-1, jfr- 3-18 som er fritatt for norsk mva.
Idag kom heftig regning.
Det som er dypt imponerende er at regningen spesifiserer at det er mynter, - og har referanse til de aktuelle bestemmelser i mava loven. Likevel kliner de til med 25% moms pluss behandlingsgebyr.
Jeg vil selvfølgelig ikke betale regningen, og skal ha stor glede av å formulere et syrlig brev ( men - bevares, høflig - man skal være snill med dem som sto litt tilbake i køen når vårherre utdelte hjernegrøt). Men når man tross henvisning til riktige bestemmelser i loven klarer å beregne moms i strid med denne, blir voksenopplæring nødvendig.

Jeg har aldri hatt problemer med mynt sendt som rekommandert brev (dvs. når de i sommer - og vikartid dukker opp mva-krav, så er det løst med en telefon til postens tollavdeling før du henter det).
Jeg tror ikke problemet er spesielt for Fedex, det gjelder spedisjonsfirmaer generelt, og jeg tror det kommer av at de har ansatte med liten boklig lærdom ( de er jo billigere) og som har ordre om å beregne mva uansett, for deretter å overlate kunden å søke refusjon. Men i dette tilfellet - hvor fritakshjemmelen er angitt i deres egen faktura, skal de få lov å søke refusjonen selv.

For spedisjonsfirmaene er dette antagelig et lite problem, og det vil koste dem mer å ansette noen som kan slå opp i reglene (som er på nett og papir). Mitt lille håp er at jeg kan påvirke spedisjonsfirmaet oppdragsgiver ved å meddele at så lenge "registered mail" ikke er en opsjon, kan jeg ikke by på deres auksjoner selvom de har vakkert lave utrop. (Andre firmaer som bruker Pecunem har vett nok til å bruke posten). Men - noen norske kjøpere er vel ikke nok til å endre praksis. Så får man bare blåse ut på hjemmebane.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Evneveike spedisjonsfirmaer

Post by Arve »

Velkommen etter. :wink: Jeg advarte mot Fedex og Pecunem i en tidligere tråd. Det løser seg selvfølgelig til slutt, men det er ergerlig å måtte kaste bort tid og energi på unødvendige problemer. Posten er ikke noe bedre, men der er det uendelig mye lettere å rette opp feilen før en betaler.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Evneveike spedisjonsfirmaer

Post by Kjetil Kvist »

Been there done that. Man mister interessen for diplomatisk post etter fjerde gangen det skjer.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Evneveike spedisjonsfirmaer

Post by svessien »

Jeg har hatt samme problemet. Jeg har skrevet til auksjonshuset og Fedex, fram og tilbake. Pecunem har vært veldig gode på responsen, men på fedex mistenker man at det sitter en flokk med sjimpanser på hvert eneste skift. Jeg har sendt kopier av lovverket, osv, osv, men det virker som de forholder seg til det svenske lovverket (?). Uansett: G&N bør droppe Fedex, før kundene dropper G&N. Jeg har gående en inkassosak hvor jeg nekter å betale, og sender sinte, aggressive mailer i respons. Livet er for kort til en til av de korrespondansene. :|
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Evneveike spedisjonsfirmaer

Post by Kjetil Kvist »

Det skyldes nok at Fedex' tollavdeling enten er besatt av svensker eller ligger i Sverige. Jeg får litt ulike forklaringwr hver gang jeg ringer.

Om ikke lenge får Olav en mail der han blir bedt om å senfe inn en uttalelse fra gjeldende lands sentralbank om at myntene er gyldig betalingsmiddel.

På tide å skaffe seg en TARDIS.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Post Reply

Return to “Skytebanen”